Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tyrannie des roomsen antichrists 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tyrannie des roomsen antichrists 1

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De woorden „de tyramnde des roomsen aotiöhiüsits" werden iiiilbgeaproken to de voorrede op de Dordtse Leerregels. Dit was de igrondislag van alle gerefarmeerden, uit de ondersdheidene landen te Dordrecht vergaiderd op de welbekende Nationale Sjmode, gehouden to Ide jaren 1618—1619. Vioor hen was het geen vraag: Wie is de amlticflirist?

Wij weten diait de anibichrist een verpersoonlij'Mng is vaoi de duiivel; hij wordt genoemd de mens der zonide en de 'Zoon des veiderfs. öEHj 4s dus een miens, to de macht van de dTiivel, 'die satan zioh tot een macht en zetel vertooren heeft en d'oor wie de duivel zijn macht op de aarde oefent tegen Christus, lom ais het mogelijk was, het rijk van CJhristus te gronde te werpen.

Een du'ldelijik ischriftuurlijk bewijs 'daarvoor fcs 2 Thess. 2:3: „Wamt die dag komit aaiiet, tenzij da* eerst de afivai gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs".

Wij weten zeer wel, € M de oude christelij'ke k«r(k to de kedizers van Rome die 'amMchrtiBit heeft 'gezien. Maar de mannen van de Reformatie hielden de paus van Rome voor de antichrist. Hoe duidelijk schrijft Calvljn dit to zijn verkliartoig van 2 Thess. 2:3: „Hebgeen Paulus zegt, zien wij vervuld to het pausdom". Luther noemd.e de paus eveneens de antichrist, en zo hebben onze gereformeerde vaderen ons altijd dit stuk onomwonden voorgehouden. De voigeltagen van Luther spraken daarom ook to hun belijdenis duidelijk uit, dat de paus van Rome de lantlchriist is.

Maar nu, to 1962, zijn velen het diaar niet meer mee 'eenis. Ja, er zijn er rmg wel, idle zich londerwerpen aan de wens van ide gemeenten om de teinderen op 'de featechisartie te laren uit het „Voorbeeld der Goddelijke waarheden" van A. Bellenbroeik, maar ze onderwerpen er zioh niet meer aan ais Hellenlbroek daaito 'onderwijist dat de paus van Rome de antichrist fe. Wij onderschrijven 'daarom 'van 'harte wat wijlen Ds. G. H. Kersten to „De Gereformeerde Dogmiatiek" schreef: „Voor Rome's kerk ibUjft dan ook niet één eniige 'groimi over, Wiaarop haar bekertog 'kan verwacht woaiden. Zij 'is nog dezelfde 'kerk ais to de 'dagen dier vreselijke vervolgto'gen. Rome is niet veranderd en bestrij'dt onophoudelijik met list en geweld de kerk des Heeren. Dit 'sluiit niet uit dat roomse mensen tot bekertog komen, dooh betekent dat voor Rome lals kerk de befceiinig is afgesneden".

Zo schreef Ds. G. H. 'Kersten en idian getvoel ik mij in 'beter (gezelschap idan bij hen, die met Rome altijd weer fexxntafct zoeken. Helaas, het is nu voor velen zo anders. Zo alis de lezers wel 'weten, is er nu het vafeikaans koncille. Vanzelfsprekend staat deze vergadering onder lendtog van de antichirist. Het 'is wel een bewijs van diep verval, idat zelfs Prof. Dr. G. C. Berkooiwer iniginig op het roomse verdoek om als gast op 'dit koncliie aanwezig te zijn. Velen vtoden 'dat igeweld'ig en leen ibewljs van verandering, m'aar hat lis slechts propagan'da van en voor de paus.

Hetzelfde kan 'gezegd worden van andere ©asten, die er ook 'kwamen, zelfs niet ultgenodSigd zijnde^ maar alleen maar ais waarnemers. Onder deze waarnemers zijn geleerden uit het kamp van de zogenaamde „vd'geltoigen" van Luther uit Denem'arken, Zwitserland enz. Ja, van vele protestanitse en zjg. orthodoxe 'kerken zijn er heen getogen en hun werd door de antichrist een hartelijk 'welkom toegeroepen.

Wij moeten hier wel onderscheiid maken. Er zijn 'dus dlrekte geiKwldigden, zoals o.a. Prof. Dr. Berkouwer, en 'zij, die er heengtogen om een verslag weer te kunnen ge'ven aan 'bepaalde groepen van hetgeen zij zagen en hoorden. Het stemt wel bijzonder tot dsroefiheid, - dat zelfs de voorzibter van de I.C.C.C, Dr. Mcintire, op het ifconcdie te Rome aanwezig was. U weet wat /de I.C.C.C. 'is? DSit is een totematlonaie raad van christeiijike 'kerken, waarvan de voiorzitter to Amerika woont. In hun toliad „Christian Deacon" van 4 'olktober 1962 las ik, dat ook hij met een vliegtuig naar Rome giing, „om een verslag van de 'opentoig te 'geven". Weet liij nu nog niet wat Rome is? Om dit te •weten behoeven wij toch waarlijk nliet naar Rcane te vliegen!

Welk een voorzichrtagheid past 'ons toch to deae tijd wel bijzonder. Zeker, paxts Johannes XXIII 'heeft ide miond vol lOver eenheid. Maar igeen eenheid naar den Woorde Gods. Die heeft Rome te vuur 'en te zwaard vervolgd. De Heere ibtode die ware eenhedd op ons hart. Dan zai er een igeituigen bij ons zijn tegen alle valse eenheid. Och, dat Neerlands kerk on'twiaakte.

In 1651 werden uit verschillende provtociën vijf predifcanten 'afgevaardigd 'naar een igrote ivergadertoig. Was dat om te igaan kijken en er 'dan iets over te vertöHen? Neen, m'aar om te getuigen. Te getuigen oipdat men 'krachtiger ide paapse afgoderij zou bestrijden, waarto men ook toen reeds al te zeer verslapte. Doch waar hoort men nu dit getuigenis 'der vaderen? Wij horen het schier niet meer. Met recht moest de dichter van Psalm 59 getuigen:

De snoodste laster stroom-t d' ontaarden ten mond uit. Ja, igeslepen zwaarden zijn op hun lippen; leder wooj^i is schimp, vervloektog, wraak en moord. Wie hooirt het? vragen z' onider 't woeden. Maar Gij, o Schutsheer aller goeden, zult hen toelachen, en de 'spot hiaast idrijven met ai t heidens rot. •

Op een vertgadertog, welke onder de M'diinig van de antlchrtist staat, hoop ik mij nimmer thuis te voelen. Mocht de Heere nog eens opstaan. Dan zou andere taal gehoord worden dan to onize dagen het igeval is. Ons afkerend van 'aMe antlclMlistelijk gedoe zouden wij niet goed van de vijand, maar 'goed van God spreken en met de dichter van oude tijden ul'broepen:

Ik zai Uw Naam met dankerkentenis verftiefifen, U al mijn igeloften brengen. Ik Zai llefid' en tof iVoor U ten offer mengen to 't heiligdom, waar t volk vergaderd Is.

Mijn W'aarde lezer, dat is '^n 'betere vergadering en idiaar zijn wij to beter (gezelschap! De Heere vertoeerlijke Zijn soeveretoe igenad.e to 'onis hart, dat wij idaartoe to waarheid mochten behoren. Op die vergaderinig 'berust de leiding niet bij de antichrist, maar daar heeft Chrisbus Zelf de led- 'dinig. Ook wordt de anitichrist daar niet uitgenoidigd. En diaar zai het waarlijk vrede zijn.

Sioux Center

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

De tyrannie des roomsen antichrists 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1962

De Saambinder | 4 Pagina's