Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dankdag met Kaïn en Abel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dankdag met Kaïn en Abel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Maar de Heere zag Abel en zijn offer aan, maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan." Genesis 3 vers 4b en 5a

De twee zonen van Adam en Eva hebben hun eigen werk. Van Abel lezen we dat hij schaapherder werd en van Kaïn dat hij landbouwer was. Beiden brengen een offer om hun dankbaarheid te tonen voor wat de Heere hen gegeven heeft. Ze hebben van hun ouders geleerd dat de zegeningen op hun dagelijks werk van God afkomstig zijn. Ze hebben het onderwijs van hun ouders ontvangen dat de Heere Zijn goedheid bewijst aan zondige mensen, wanneer Hij Zijn zegen geeft tot onderhoud van het leven hier op aarde. Ze hebben hun vader en moeder horen vertellen van die goede God, Die hen opzocht in het paradijs, nadat ze in zonde gevallen waren. Hij geeft nog steeds onverdiend Zijn zegen en geeft genadetijd om Hem te zoeken.
Kaïn geeft van de opbrengst van het land en Abel geeft van de eerstgeborenen van zijn schapen. Zo op het eerste gezicht lijkt er geen verschil in hun offer. Beiden doen wat ze geleerd hebben en gaan in het spoor van hun ouders, door de Heere te erkennen voor Zijn gaven. Maar er treedt een levensgroot verschil aan de dag. Het offer van Abel wordt door de Heere als een dankoffer aanvaard, maar het offer van Kaïn ziet de Heere niet aan.
Hoe komt het dat de Heere verschillend reageert op deze beide dankoffers? Ligt het verschil in de kwaliteit van het offer dat gebracht wordt? Is het offer van Abel beter dan het offer van Kaïn, omdat Abel van zijn vee geeft en Kaïn veldvruchten brengt? Nee, want we lezen hier dat de Heere Abel en zijn offer aanzag. De Heere kijkt eerst naar Abel en dan naar zijn offer. Deze volgorde is belangrijk. De Heere ziet het hart aan. Het hart van Abel is anders dan het hart van Kaïn.
In de brief aan de Hebreën (11:4) lezen we dat Abel door het geloof een meerdere offerande heeft geofferd dan Kaïn. Abel heeft door het geloof zijn dankoffer gebracht en dat ontbrak bij Kaïn.

Nu wij in deze tijd van het jaar, rond de dankdag, terugkijken op alles wat wij ontvangen hebben, brengen wij de Heere dan een dankoffer met ons hart? We kunnen ook dankdag houden, en ons daarin nog onderscheiden van velen in onze samenleving die dat niet doen, maar is het bij ons meer dan alleen een traditie? De Heere vraagt ons hart als een bewijs van de dankbaarheid. De Heere wil niet alleen maar iets van ons ontvangen, maar Hij wil ons hart en daarmee heel ons leven hebben. Hij heeft recht op ons hart. Hij is het waard dat wij Hem van ganser harte dienen en vrezen.Abel heeft door het geloof geleerd dat al Gods zegeningen onverdiend zijn. Hij heeft aanvaard dat God naar recht zou handelen als Hij in deze wereld Zijn gunst zou inhouden. Hij zag net als zijn vader en moeder uit naar de komst van de Verlosser, Die met Zijn offer de zonde en de schuld zou verzoenen. Bij Abel was er het offer van een verbroken hart en een verslagen geest. Wie zon hart ontvangt, is verwonderd over alles wat God ook gegeven heeft in het afgelopen seizoen. We gaan belijden dat de Heere ons Zijn gaven alleen heeft geschonken om Christus wil, vanwege Zijn offer. Dan geven we op de dankdag maar niet iets als een verplichte gave, maar dan geven we onszelf aan de Heere, met het verlangen om in Zijn heerlijke dienst te mogen leven.Kaïn daarentegen brengt wel een offer, maar zijn hart is onvernieuwd. Hij geeft zichzelf, zijn hart en leven niet aan de Heere. Hij blijft rechtovereind staan tegenover God. De Heere waarschuwt hem, maar Kaïn wil die waarschuwing niet ter harte nemen en slaat zijn broer Abel later dood.
Op de dankdag komt de scheidslijn openbaar tussen wie de Heere van harte dankt en wie dat niet doet. De Heere ziet ons hart aan! Hoe houden wij dankdag? Hebben al Gods gaven ons gebracht aan de voeten van Christus, met een gebroken hart vanwege onze zonde, maar ook met een dankbaar hart vanwege Gods goedheid? En als u nog zon hart mist, kom dan tot Christus om zon verbroken hart, want Hij is bereid om het te schenken door Zijn Geest.

Ds. H. Polinder, Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2006

Terdege | 84 Pagina's

Dankdag met Kaïn en Abel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2006

Terdege | 84 Pagina's