Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Apostolicum (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Apostolicum (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het apostolicum heeft al vele jaren een plaats in de eredienst. In de vorige eeuw werd het op zondag s middags of s avonds gehoord. Voordat de Schriftlezing plaatsvindt doen we belijdenis van ons algemeen ongetwijfeld christelijk geloof met de woorden van de twaalf artikelen

Het gaat in de belijdenis over het christelijk geloof. Het woord christelijk is geen bijvoegsel, maar een aanduiding. De naam is gegeven door Christus. De Zoon heeft 33 jaar op aarde geleefd als Gezalfde van de Vader. Wat de Gezalfde op aarde beleed, geldt nu nog. Ik ben in het midden van u als Een Die dient. Christus Jezus staat in het midden. Hij is het Hoofd, het Leven, de Grond van de zaligheid. Hij schenkt uit Zijn volheid genade voor genade. Er komt geloof in de Gezalfde. Hoop op Hem en liefde tot Hem. Dus de belijdenis ‘christelijk geloof’ is vol inhoud en kracht. De artikelen zijn ook: ‘Algemeen en ongetwijfeld’. Het woord ‘algemeen’ wijst erop dat het belijden van het christelijke geloof niet aan een plaats, streek, land of werelddeel gebonden is. In diverse talen wordt er beleden. Dit christelijke geloof wat Bijbels gefundeerd is, is ‘ongetwijfeld’. Het is zeker. Het is geen statisch belijden, maar spreekt van levend geloof. Het bedriegt niet en stelt nooit teleur. Hoe taxeren wij het christelijk geloof? Het gebeuren in de arena’s mag ons toch niet beschamen? In vraag 23 van de Heidelberger staat ‘Hoe luiden deze artikelen’. Een rijk getuigenis wordt gegeven. Wat we lezen is gevonden in en zo geformuleerd uit en naar het Woord. In het Woord van God vinden we geloofsbelijdenissen. Wat heeft Jezus niet van Zichzelf beleden. Door onderwijs of vraagstelling leidde Hij ook tot belijden. Een rijk hoogtepunt lezen we in Mattheüs 16. Welk een geloofsantwoord geeft Petrus op Jezus’ vraag. Maar wie zegt gij dat Ik ben? Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God. Met volle overtuiging antwoordt Jezus: Zalig zijt gij, Simon Bar Jona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader Die in de hemelen is (vs. 17). Kennen wij deze belijdenis? De opstellers van de Heidelberger hebben de artikelen gedeeld in drie delen. God de Vader. God de Zoon en God de Heilige Geest. In zondag 8 wordt beleden dat God Zich zo in Zijn Woord heeft geopenbaard. Artikel 1 spreekt van God de Vader en Zijn werk. In de artikelen 2 t/m 7 wijzen op God de Zoon en Zijn werk. Artikel 8 houdt ons stil bij God de Heilige Geest en Zijn werk. De daarop volgende artikelen 9- 20 schittert duidelijk het werk van de Heilige Drie-eenheid. Met de Kerk, door de Kerk wordt gewerkt tot aan het einde van de wereld. In zondag 21 wordt gewezen op het vergaderen, beschermen en onderhouden van de Kerk. Gaat het over de genoemde algemene christelijke kerk, dan kunnen we in de artikelen 27- 29 van de N.G.B. heel wat lezen. Wat God de Heere door de prediking van het Evangelie doet staat ook in art. 14 van hoofdstuk vijf van de Dordtse Leerregels. Wordt erop gewezen en over gesproken? Wie erbij leeft en het ondervindt kan er niet van zwijgen en kan geen kerkdienst missen. Zo was het in de vorige eeuw heel sterk. Als jongere hoorde je soms onderweg naar huis het een en ander. Het deed wat en het bracht bij de Heere om het te kennen en er door te leven. Wanneer we nog even naar de 12 artikelen kijken, dan is de indeling opvallend. De meeste artikelen zijn gewijd aan God de Zoon en onze verlossing. Is dit Bijbels? Zeker. Het is door de opstellers juist gesteld. Tegen een zeer droeve werkelijkheid. De zondeval in het paradijs. Een daad met verstrekkende gevolgen. Herstelling is door mensenhand of kennis geheel uitgesloten. In de rampnacht 1 febr. 1953 kwam heel het eiland Schouwen- Duiveland, onder water te staan. De herstelling, het wonen, het leven op het eiland vroeg veel tijd en veel werk. De herstelling aller dingen vroeg en vraagt ook nu nog veel tijd. Gaat het over het verzoenende, verlossende, toepassende werk dan moet er door God de Zoon heel wat gedaan worden. De deugd van Gods rechtvaardigheid mag niet geschonden worden. Tot verheerlijking van de Vader sprak de Zoon van de Vader: Zie, Ik kom. In de rol des boeks is van Mij geschreven (Psalm 40:8). In dat licht staat het leven van Gods Zoon zo uitvoerig beschreven. Zijn leven in de staat van de vernedering en in de staat van de verhoging. Hoe duidelijk wordt in de Catechismus de vrucht van Jezus’ staten aangegeven. We lezen of leven er toch niet overheen? Het wordt gehoord of gemerkt dat men zo gemakkelijk komt tot de toe- eigening van het geloof. De toe- eigening, gebeurt niet zonder de werking en leiding van de Heilige Geest. Het leidt tot verootmoediging, aanbidding en verbinding. Het steeds nodig hebben van Jezus Christus de Heere als de enige Zaligmaker, de hoogste Profeet en Leraar, de enige Hogepriester en de eeuwige Koning. De geloofssterkte en de geloofsroem komen er en al meer als ook de geloofstoekomst. Op de Goede Vrijdag, op Jezus’ verzoenend, betalend werk, scheurde de Vader het voorhangsel van de tempel. Daarin klonk het amen van de Vader op de daad van Zijn Zoon. Het amen van de Vader schittert in Vaders’ doen op de Paasmorgen en op de Hemelvaartsdag. Vader wekte Zijn Zoon op uit de dood en nam Zijn Zoon op in de hemel. Het denken daaraan zij er niet alleen op de gedenkdag en of slechts tijdens het zingen daarover. Naar Zijn Godheid, majesteit, genade en Geest is Hij de Verhevene op aarde. Wat hebben we als ambtsdragers toch een taak daarvan te spreken. Een opdracht, maar niet zonder toezegging, zonder belofte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het Apostolicum (3)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's