Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gebruik/ misbruik van de Naam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebruik/ misbruik van de Naam

Het derde gebod

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Spreek vrijmoedig over God maar misbruik nooit Zijn Naam". Deze uitdrukking zal je vast wel bekend voorkomen.

Je kunt het lezen op de aanplakbiljetten van dc Bond tegen het vloeken, zo'n poster met een grote papegaai erop. Op stations, langs de weg en bij andere openbare gelegenheden kom je ze tegen.

De uitspraak op de affiches met de papegaai gaan direkt terug op het derde gebod waarin de Heere zegt: „Gij zult de Naam des Heeren, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt."

De Bond tegen het vloeken wil dus opkomen voor de Naam des Heeren. Wil en doe jij dat ook?

Gods Naam

In de Bijbel staan veel namen voor de Heere, je zult er vast wel enkele kunnen noemen. Als het nu in het derde gebod over de Naam des Heeren gaat, denken we niet alleen aan al die namen waarmee wij God noemen en aanspreken. We denken vooral hieraan dat Gods namen ons zeggen Wie en Wat Hij is!

God maakt Zichzelf in Zijn namen bekend. Als wij iemand ontmoeten dan noemen wij onze naam, dan maken wij onszelf bekend, we stellen onszelf voor. Zo doet God dat nu ook in Zijn Woord.

Hij zegt: Ik ben de Almachtige, Ik ben de Heere, Ik ben de Heilige Israëls. enzovoort.

Wat een wonder dat God ons Zijn Naam bekend maakt! Het zou toch zo verdiend geweest zijn als de Heere na onze zondeval de grote Verborgene was gebleven. Maar God wilde niet de Verborgene blijven. Hij wilde Zichzelf bekend maken op een heerlijke wijze namelijk in de gave van Zijn Zoon de Heere Jezus.

En luister dan eens wat de Heere Jezus doet. „Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij ware Uwe. en Gij hebt Mij dezelve gegeven, en zij hebben Uw Woord bewaard."

Het gebruiken van Gods Naam

Gij zult de Naam des Heeren.... gebruiken.

Dat woordje gebruiken heeft in het hebreeuws dc betekenis van het optillen van iets dat zwaar is.

Ja. Gods Naam is gewichtig. Zijn Naam is vol van heerlijkheid, heiligheid en majesteit, kortom Zijn namen zijn volmaaktheden. De dichter van Psalm 8 begreep dat: „O Heere. onze Heere. hoe heerlijk is Uw naam op de ganse aarde".

Begrijp jij dat ook? Gods Naam is niet alledaags. Zijn Naam is zwaar en wee degene die Zijn Naam licht acht, ijdellijk gebruikt; want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt. Zie Leviticus 24:16.'

Het misbruik van Gods Naam

De engelen verheffen Gods Naam als ze zeggen: Heilig, heilig is dc Heere. Dc hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel Zijner handen werk.

In Gods Woord wordt Gods Naam gespeld in majestueuze letters.

Maar hoe gebruiken wij Gods Naam? Het was de bedoeling, dat wij de Heere zouden kennen, liefhebben en eren. Maar o schande, wij hebben ons doel gemist! Nu doet de mens zijn mond open en.... vloekt, lastert God.

Luister maar om je heen. heel onze samenleving kenmerkt zich door een grote aaneenschakeling van vloeken. Waar zelfs de heidenen de namen van hun goden uit vrees voor straf nooit zullen misbruiken wordt in ons land opvallend gevloekt en zelfs voor Gods straffen niet meer gevreesd.

Het gebruik van Gods Naam en wij

Ik hoop dat jullie je positief onderscheiden van de vloekende menigte, door Gods Naam niet tc misbruiken. Bastaardvloeken cn stop/scheldwoorden waarbij geslachtsdelen op een zeer platte manier genoemd worden, dienen ook niet op de tong van een gedoopte te komen. Op je voorhoofd draag jc Zijn driemaal heilige Naam. dal is wat! Dat verplicht niet alleen om aan het misbruik van de Naam niet mee te doen. maar ook door niet stil tc zwijgen als Gods Naam gelasterd wordt.

Als onze naam in het geding is, dan komen we wel voor onszelf op. hoeveel temeer moeten wij dan niet opkomen voor Gods Naam. Het is een slecht teken als het vloeken je weinig doet. Dan ben ik bang dat de Naam des Heeren weinig voor je betekent. Je bidden, en het noemen van Zijn Naam in jc gebed, zal dan denk ik ook maar kil en gevoelloos zijn.

Jouw grote zonde is het niet kennen, liefhebben en vrezen van Gods Naam. Die zonde werkt door in alles, in bidden, spreken en zwijgen.

Eerlijk moet ik je dan zeggen dat er geen grotere zonde is dan dit! En dat er geen zonde is waar God Zich meer over vertoornt dan deze zonde in jouw leven!

Zoek toch dc Borg voor deze schuld. Die Borg is de Heere Jezus. Voor het Sanhedrin stond Hij beschuldigd van godslastering om godslasteraars met God te verzoenen. Roep dan de Naam des Heeren aan. Je kunt nog behouden worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1993

Daniel | 40 Pagina's

Het gebruik/ misbruik van de Naam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1993

Daniel | 40 Pagina's