Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is it genoeg: want Mijn kracht wordt in zwakheid volbraclit. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij won e. Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil: want als ik zwak ben, dan ben ik machtig. 2Korinthe 12 : 9 en 10

De Heere heeft Paulus lang laten worstelen, maar op Zijn tijd gaf Hij hemels onderwijs. Hij nam het lijden niet weg, maar liet zien, dat Hij alles bestuurde en dat ook dit alles wijsheid en goedheid was, dat Hij niet anders kon handelen.

Hij weet van alle moeite en verdriet. Hij hoort het gebed, neigt de oren tot het geroep en dan maakt Hij alles anders. Niet door het lijden weg te nemen, maar door licht te geven over de weg en er in mee te komen, door kracht te geven om het kruis te dragen en de vuistslagen van satan te doorstaan. Hier komt het altijd weer op aan. Het gaat er niet om, dat we van de lijdenswegen verlost worden, maar dat we leren aanbidden de weg, die de Heere met ons gaat.

De Heere sprak; Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. De nadruk valt hier op dit g-ewoeg; Paulus heeft niets anders nodig dan genade; die is volkomen genoegzaam. Mijn genade, dat wil zeggen alle genade, die de Heere om Christus' wil schenkt. Deze genade omvat alles wat Paulus ambtelijk nodig heeft om werkzaam te zijn in Gods koninkrijk, maar ook alles wat hij persoonlijk nodig heeft om aan de Heere vast te houden, om staande te blijven in alle nood.

Want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. De zin hiervan is, dat juist in zwakheid, als Paulus geen kracht heeft, als hij het niet meer weet en het moet opgeven, de kracht van Christus tot zijn volle ontplooiing, tot zijn hoogtepunt komt. Dan is er blijvend werk voor Chrisius en de bediening van Zijn Geest.

Als Paulus sterk zou zijn in zijn arbeid en strijd, in alle aanvechtingen enz., dan zou hem de eer toekomen van het staande blijven en volharden, maar niet wanneer hij moet erkennen zwak en krachteloos te zijn, geen weerstand te kunnen bieden. Dan is er plaats voor de kracht van Christus. Dan krijgt Hij alleen de eer. Dan is het alleen Zijn werk. Zijn trouw. Dan is het enkel genade.

Ken moeilijke les om te leren, maar heilzaam voor een ieder, die op de school van het geestelijke leven is. Al zijn alle wegen verschillend, toch gaat het er om, dat de Heere dit de Zijnen leert hoe zwak van moed en hoe klein van kracht ze zijn. Ze moeten leren, dat het zalig worden alleen uit genade is en daarom moeten ze omkomen met alles. Ze moeten hun diepe afliankelijkheid van de voortdurende invloeden van de Heilige Geest leren verstaan. Vandaar, dat de Heere de Zijnen op de leerschool des Geestes brengt en hen ook op die school houdt tot het einde van hun leven toe. Het is ook voor ons allen nodig op die school onderwezen te worden. Zijn wij al leerlingen op die school? En maken we vorderingen?

Paulus heeft het onderwijs ter harte genomen. Hij hield op met bidden om wegneming van deze doorn in het vlees. Hij leerde zijn lijden in een heel ander licht zien. Hij aanvaardde het lijden, werd het met de Heere eens. Hij voelde nog wel de doorn en de slagen, maar ondervond ook de kracht van Christus, Die in alles verzocht was en geslagen. Paulus wilde niet langer van dit kruis af, maar hij nam het op. Hij had nu een andere begeerte, namelijk om te roemen in zijn zwakheden. Hij zag het grote gevaar, dat hij hep als de Heere geen druk gegeven had. Hij zou zich gaan verheffen op Gods genade, de rijkdom der openbaringen en moest zich nu wegschamen. Hij had in zichzelf niets om op te roemen. Hij was de grootste der zondaren. Wat hij was geworden had hij te danken aan Gods genade. Hij had het alles verkregen om Christus' wil. Als hij roemen moest dan kon het alleen zijn op zijn zwakheden, namelijk op de smaadheden, noden, vervolgingen, benauwdheden, die hij heeft moeten ondervinden. We zuUen daar uit onszelf nooit komen, hoewel de noodzaak blijft bestaan. Maar de Heere heeft en houdt Zijn kinderen op de leerschool. Daar geeft Hij het onderwijs, dat voor hen nodig is en Hij maakt ook, dat de Zijnen dit onderwijs vroeg of laat ter harte nemen. Het kan soms lang duren voor men het Paulus na kan zeggen, maar daar gaat het de Heere om en Hij rust niet voor Hij hen daar heeft gebracht en dan gaan ze Paulus enigszins verstaan. Dan is het ook niet moeilijk om met hem in te stemmen. Gods genade is het begin en het einde. Gods genade is het een en het al. Zijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

Paulus begrijpt, dat dit de enige weg is om Christus voortdurend nodig te hebben, want hij schrijft: opdat de kracht van Christus in mij wone; haar tent over mij spreide. Welk

vervolg op pag. 2 MEDITATIE vervolg

een treffend beeld om uit te drukken, dat Christus zijn een en al wordt. Zo heeft Paulus zijn verberging in Hem en ontvangt hij zijn kracht uit Hem.

Dit is alles tegen de verdorven natuur van de mens, maar geheel in overeenstemming met het nieuwe leven. De vuistslagen van satan en het onderwijs des Meeren horen bij elkaar. De Heere weet de Zijnen wel te brengen en te houden waar Hij hen wil hebben. Namelijk daar waar zij met Paulus instemmen.

Het einde is de roem in God. Paulus krijgt een welbehagen in zwakheden. Hij ziet nu het voorrecht van het lijden en alle beproevingen en is het er volkomen mee eens. Hij wil er niets van af hebben, integendeel, hij wil het alles ontvangen uit de hand des Heeren.

Om Christus' wil. Hij moet dit alles lijden, omdat hij een dienaar van Christus is, Die gezegd heeft: zij hebben Mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen. Hij moet dezelfde weg gaan, die zijn Heere gegaan is. Hij moet met Hem lijden om ook eens met Hem verheerlijkt te Worden.

Paulus is zwak in zichzelf. Dat is hij zich diep bewust geworden. Hij wil zwak blijven bij alle strijd en in alle lijden en zo zijn hulpeloosheid en afhankelijkheid beleven. Zwak in zichzelf, maar machtig in Hem, door de kracht van Christus. Zo is hij zelf niets en Christus alles.

Zo wil hij zijn arbeid voortzetten onder de scherpe doorn en de vuistslagen en volgen tot het einde. Zo wil hij leven bij eigen zwakheid uit de kracht van Christus, machtig in en door Hem. Dan krijgt Hij alleen alle eer.

Het is de levensles voor Paulus en al Gods kinderen. De Heere bereikt er Zijn doel mee en zij worden op deze wijze toebereid. Gelukkig de mens, die op de school des Geestes deze les mag leren: als ik zwak ben dan ben ik machtig, ik wil roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.

Meerkerk

Ds. G. Blom

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 1969

De Banier | 8 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 1969

De Banier | 8 Pagina's