Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeugdige Godsvrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeugdige Godsvrucht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen hij nog een jongeling was, begon hij de God zijns vaders David le zoeken. < 2 Kronieken 34:3)

Wat een groot voorrecht is het, als je behoort lol een geslacht, waarin dc Heere Zich niet onbetuigd heeft gelaten.

Zo was het ook bij koning Josia.

In zijn geslacht zien wc dc zwarte draad van dc zonde, maar ook de gouden draad van Gods verkiezende liefde. Ook van Josia geldt: „Uil genade zijt gij zalig geworden".

Zijn vader was een goddeloze vorst. Hij wilde niet gaan in de wegen des Heeren. Slechts twee jaar heeft hij geregeerd. Als jongen van acht jaar werd Josia al geroepen om het volk te regeren. Een zware verantwoordelijke taak was hem tocbetrouwd. Hij wcrkle en regeerde niet zonder dc Heere.

We zien lijn in zijn leven. Hij vreesde God. Hij zocht God al vanaf zijn jeugdjaren. Wat is het groot en rijk, als dit van een jongen of meisje gezegd kan worden.

Wanneer wc genade missen, staren we op zoveel andere dingen. Dan hebben diploma's, intelligentie, handigheid, een positie en zovele zaken alleen maar waarde voor ons.

Ons streven is daar uitsluitend > p gericht.

'u zijn zeker vele dingen in )ns dagelijks leven niet onbeangrijk. Tot werken worden we geroepen, ook aan onze levenstoekomst. Dat is echter niet het belangrijkste.

Genade is onmisbaar voor leven en sterven. Zonder de genade Gods in Christus kan men voor Gods aangezicht niet bestaan.

Genade verandert ook de gezindheid van het leven. Genade richt ons oog en hart op het voornaamste en dat is een leven in de vreze des Heeren.

Heeft nu daardoor al het andere haar waarde verloren? Neen!

Immers, een christen is niet geroepen tot ccn kluizenaarsleven. maar tot ccn leven in de wereld.

God plaatst de Zijnen in hel volle leven, maar dan zo: om le bidden en te werken.

Zo'n leven kende Josia. Het was hem een lust geworden biddend te werken en al werkende te bidden.

Hij zocht God en dat niet alleen voor zijn tijdelijk welzijn. De kanttekenaren merken op: „Hij zocht bijzonder de Heere om Hem recht le leren kennen. Hem oprecht te dienen, vurig aan te roepen, trouw te gehoorzamen en hierin gestadig te volharden en eeuwig met God te leven". Wat een schone karakterisering van Josia's leven! Kan dit van ons worden gezegd?

Van Josia wordt ons verder meegedeeld dat hij de God van zijn vader David zocht. Eeuwen zijn reeds voorbijgegaan sinds David leefde.

Men sprak: „We leven in een geheel andere wereld dan ons voorgeslacht en daarom doen we dit en laten dat na". De jonge koning Josia hield het bij het oude.

Omdat het oude oud was? Neen, omdat het oude waar was en waarde bevatte.

Dit had hij duidelijk gezien, toen hij zich verdiepte in de geschiedenis.

Hij wilde geen nieuwe God en geen nieuwe godsdienst. Hij begeerde die God tot zijn deel te verkrijgen. Die voor zijn huis een Toevlucht geweest was; die God, op Wie men zich verlaten kan voor tijd en eeuwigheid,

blij bad daarom reeds als jongen: „Heere, wil uit genade ook dc God van mijn leven zijn".

Hij was jaloers op de genade, die God in hel voorgeslacht verheerlijkt had. Hij spotte niet met David, en Hiskia, maar had achting voor hen. Hij stond naar het leven, dal zij kenden.

Bij velen in onze ti jd is dit zo anders.

Men wil niets weten van de oud-vaders of men weet zelfs niet van de oud-vaders af! Josia ging niet slechts door zijn opvoeding, maar door innerlijke drang zich verdiepen in de historie van het koninklijke huis. Hij ontdekte Godsvreze en die vreze werd door genade ook zijn deel! De Heere zegt: „Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden". Niet om het zoeken echter zal er een vindenstijd aanbreken. Wie God evenwel in waarheid zoekt, zonder de Heere niet meer leven kan, ondervindt en bemerkt, dat hi j reeds gevonden is door de Heere!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Daniel | 32 Pagina's

Jeugdige Godsvrucht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Daniel | 32 Pagina's