Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tolerantie? Neem niets over, maar breng zèlf iets!!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tolerantie? Neem niets over, maar breng zèlf iets!!

vraaggesprek met evangelist Van Dooijeweert

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je moet tolerant zijn! Een veelgehoorde slogan in onze dagen. Misschien is het tegen jou ook wel eens gezegd, als je de moed had om andersdenkenden de norm van Gods Woord voor te houden. Of begin je daar maar niet aan. omdat je graag ziet dat een ander jouw mening ook aksepteert?

Als redaktie bereiken omwel eens vragen over deze dingen. Kun je als christen eigenlijk wel tolerant zijn? Wat zegt de Bijbel erover? Hoe moet ik met m 'n buren omgaan, die mij ook vrij laten in mijn overtuiging?

Het leek ons goed om deze vragen eens aan de heer Van Dooijeweert voor te leggen, een man die als taak heeft gekregen het Evangelie aan andersdenkenden te brengen. Zo iemand moet toch wel behoorlijk tolerant zijn. Of juist niet?

..Een vraaggesprek over tolerantie? O. ik ben ontzettend intolerant", reageerde hij. Gespreksstof genoeg dus! Hopelijk zet het je aan het denken!

Er wordt wel eens gezegd Kegrtp ioor onze overtuiging begint steeds meer af tc nemen We hebben nu le maken met de kinderen van de verloren zoon draag un reaktte hierop'

Deze uitspraak gaat mijns inziens gedeeltelijk mank. want dc verloren zoon is teruggekeerd cn die zal zijn kinderen cr zeker op gewezen hebben dat ze de Heere moesten dienen! Zelf denk ik dat er meer sprake is van de kinderen van de farizeër. die voorin de tempel stond en alles had. maar niets naliet. Z'n godsdienst straalde niets uit. hi j gaf er niets mee door. Daarom ligt de oorzaak in de kerk! Ook bij ons ligt ccn stukje zelfgenoegzaamheid, we hebben alles: glanzende auto's, glanzende huizen, eigen scholen, een bloeiend (? ) kerkeleven. maar wat gaat er van ons uit? Is er nog getuigenis, zoals ik daar in mijn eigen jeugd over hoorde spreken door Gods kinderen?

Even terug naar de vraag: we staan in een wereld die God niet meer kent. Is daarin verschil met vroeger en nu?

Globaal genomen is er niet zoveel veranderd, want dc wereld heeft nog nooit geloofd, maar toch had dc kerk nog wel ccn 'grip' op de samenleving. Als we moeten konstateren dat het begrip voor onze overtuiging steeds meer afneemt, dan moeten we beseffen dal er een stuk schuld ligt bij de kerk. Wat gaat er van uit? Buitenstaanders denken vaak: „Oh. dit of dat mag niet van de kerk". Wc geven als kerk vaak een verkeerd gezicht naar buiten. We zouden ons opnieuw moeten gewennen om rechtuit te spreken waar we voor staan - , .Goed spreken van de Heere" - dan zal er meer begrip ontstaan voor onze overtuiging. We laten de wereld te weinig horen wat ons geloof inhoudt, en daarom vormt de wereld een karikatuur van ons, ze zien ons alleen maar aan de buitenkant, verder niet. Iemand zei eens: „De christenen hebben me nooit geleerd Christus lief te hebben!". Ik vraag me af: is het wel zo belangrijk dat de wereld begrip heeft voor ons standpunt? De wereld moet zien dat de kerk een positief standpunt heeft, bouwend, vooruitdenkend en liefdevol!

Kunt u een typering geven ons ik-tijdperk? van

Ieder kan doen wat hij wil, doordat cr weinig beperkingen meer zijn in onze welvaartsstaat. Je moet voor jezelf opkomen, jezelf ontplooien. Alles is ik-gericht! En de laatste beperkingen die er zijn. moeten weg!

Vormt dat dan geen tegenstelling met het gegeven dat we in een tolerante maatschappij leven, waarin met iedereen rekening moet worden gehouden. zelfs bekrachtigd door een anti-diskriminatiewet?

De tolerantie van deze tijd is vaak gericht op dc belangen van minderheidsgroepen, en vooral op de bescherming van on-christelijke elementen. Maar als je bijvoorbeeld tegen jc baas zegt dat hij niet mag vloeken, dan krijg je te horen: er is toch vrijheid van meningsuiting?

Hoe moet ik mij opstellen tegenover met-gelovigen op mijn school en werk?

Als christen!!! Duidelijk! Altijd kleur bekennen! Vaak durf je niets te zeggen. Maar juist als je er voor uitkomt, kan het positief werken. Ik denk dat de kerk nooit zo leeggelopen zou zijn als men dat altijd gedaan had.

Houdt het daarmee op: alleen talen zien dat je christen bent? Moeten we ook niet bezig zijn met evangelisatie?

JA! Maar dan wel uitstralend en niet opleggend. Alles wat je oplegt, stuit op verzet. Je moet door je wandel anderen voor Christus winnen. Dat is iets anders als zieltjes winnen! Voorbeeld: een vrouw is naar onze bijeenkomsten toegekomen, omdat ze zag dat de kerkmensen elkaar altijd hielpen en naar elkaar omzagen. Ook op je werk: stel je in alle eenvoud op. zodat er belangstelling komt!

Maar. als er een aanknopingspunt is: ga dan ook eens tot de aanval over. Ik bedoel bijvoorbeeld dit: als heel de wereld loopt te klagen bij het uitbreken van de Golfoorlog en zegt: wat zal cr nu weer gaan gebeuren, durf dan eens le zeggen: ..Wat ben je toch bang? God regeert alles en houdt alles in Zijn hand". Het geloof betekent toch iets?

Ja. maar als je zelf dal geloof en dat vertrouwen in de Godsregering niel hebt?

Zeker, dat kan zo zijn. Maar daar mag je je dan niet achter verschuilen. Zeg wat jc weet uit het Woord cn vraag dc Heere of je een levend getuige mag worden.

Hoe konkreet moet ik me opstellen ten opzichte van mijn buurman?

Hmm ja.... Mijn buurman lag in het ziekenhuis. Ik had nog nooit een gesprek met hem kunnen krijgen, dat lukte nooit. Maar toen ik hem daar voorstelde een stukje uit de Bijbel te lezen en te bidden, ging hij gelijk in de houding zitten. Hij had het verwacht! En vaak is dat zo! Men verwacht iets van je. Praat eens gewoon, breng cr iets. Durf eens gewoon met je onkerkelijke buurjongen te praten, neem er niets van over. maar breng er zélf iets! Denk er eens aan dat heel de wereld hongert.... naar waarheid.... naar recht.... naar kennis. Dc duivel maakt er gretig gebruik van cn stopt de mens vol met stenen voor brood. Sekten, meditatietechnieken. verdovende middelen, enzovoort, enzovoort. Laten wij toch onze stem laten klinken!! Er is iets door te geven: DE WAARHEID!

Duizenden deuren staan open. Duizenden harten schreeuwen! Maar vaak weten wij de weg niet te vinden omdat wc niet durven.

En als hij (die buurman) in zonde leeft, moet je er dan iets van zeggen?

Je kunt gemakkelijk overal iets van zeggen, een ander

bedelven onder je standpunten. maar zo werkt het niet. Dan gaat het op een manier van: het stoort me. het ergert me. Maar doe het vanuit een stukje bewogenheid: als je buurvrouw op zondag moet wassen omdat ze de hele week werkt, zeg dan op zaterdag: ..Joh. zal ik je was eens doen? Dan heb jij morgen ook zondag". Aanknopingspunt van de andere kant! En als je 's avonds gezellig eens met een kopje koffie in de tuin zit met je buurman die nergens aan doet. góói het gesprek dan eens op Gods Woord, praat er eens rustig over. dat moet toch kunnen als je gewoon met elkaar omgaat? Pomp iemand niet vol met regels, zonder liefde! "t Gaat om de manier waaróp! Spreek goed over God. Spreek goed van God. Tegen ieder die het maar enigszins horen wil!

Wij willen zelf ook graag gerespekteerd worden in onze levenswijze. Moeten we dan zelf ook niet wat toleranter zijn?

Het gaal erom dal je een ander in zijn waarde laat. als mens! Maar dat is iels anders als zijn mening overnemen. En als een ander zegt: dat is mijn mening, ik denk er anders over. zeg dan: ..Die mag jc hebben, maar jc zou hem ook in kunnen ruilen voor een betere (Ik verkondig u een weg die uitnemender is)". Als wij moslims hier naar toe halen om te werken, moeten we beseffen dat zc hier ook hun godsdienst willen beleven. Maar de vraag is: willen we door tolerant te zijn het Evangelie doorgeven, óf door tolerantie zelf gemakkelijker kunnen leven?

Hoe pakt u een gesprek straat aan? Wordt u als evangelist getolereerd? op

Moeilijke vraag. Niet één gesprek is hetzelfde. Ik pak het aan naar de aard van de omstandigheden. Wachtend bij een kassa bijvoorbeeld:

..Wachten is beter dan vasten, mevrouw, en vasten doen we tegenwoordig toch helemaal niet meer hè? Of doel u nog wat aan uw geloof? " ..Ja. ik geloof wel. maar ik ga niet naar de kerk." „O. maar dan is uw geloof dood. dat leert dc Bijbel duidelijk." ..Dc Bijbel? Die ken ik helemaal niet." Zo kan een gesprek ontstaan, als eerst dc weerstand ervoor gebroken is. Meestal wordt dat wel getolereerd. Maar ik heb geen speciale aanpak.

Schuilen wij zelf niet te vaak achter 'geen paarlen zwijnen werpen"? voor de

Ja. wanneer is dat werkelijk zo? Wij zeggen zo vaak: ..Die vent. die luistert toch nergens naar!" Als iemand werkelijk heel hard en bol overal op reageert, tja. maar toch is dat heel moeilijk. Er blijft ook staan: ..Werpt uw brood uit op het water, en gij zult het vinden na vele dagen....”

Paarlen voor de zwijnen, dat slaal in een bepaald verband in de Bijbel. Met zwijnen worden bedoeld zij. die (ook genoemd in Matth. 10:11-14) de woorden (paarlen) van hel Koninkrijk Gods niet wensen te aksepteren. waar onwil en onbegrip is. Het is zaak. dan

niel in den blinde door te gaan. en forceren wat niet geforceerd kan cn mag worden. De situatie die dit vers beschrijft, is een zeer reële situatie, waar we rekening mee moeten houden. Dan is het beter te zwijgen dan te spreken, dan is een half woord beter dan ccn heel.

Maar wc mogen ons ook niet al te gemakkelijk achter deze tekst verschuilen. Je moet wèl altijd getuige zijn in daden!

Tot hoever moet/mag onze intolerantie gaan? In Psalm 139 staat: ..Zou ik niet haten die U haten? ”

Ik wil graag in Psalm 139 voor dat haten in de eerste plaats lezen: afstand nemen. Want anders kom ik in botsing met Jezus' woorden: ..Gij zult uw vijanden liefhebben". Je mag dc mens als mens nooit haten!

Spurgeon schrijft hierover: ..David was een goed hater, want hij haatte slechts hen, die het goede haatten (ja? ... doordenkertje!). Alle mensen met welwillendheid liefhebben. is onze plicht, maar goddeloze mensen met welgevallen lief te hebben, dat zou een misdaad zijn. Iemand te haten omdat hij ons persoonlijk leed berokkend heeft, dat zou verkeerd zijn; maar iemand te haten omdat hij de vijand is van alle goedheid en gerechtigheid, dat is niets meer of minder dan onze plicht. Hoe meer wij God liefhebben, hoe meer wij verontwaardigd zullen zijn over hen. die Hem hun liefde onthouden".

Maar.... je hart moet open blijven staan voor de ander! De grootste 'sloeber' van een mens moet in de kerk een open plekje kunnen vinden. Kijk naar Manasse: hij werd door God weer opgezocht! In hoeverre was ( hristus tolerant'

Dr larizcër vervloekte HIJ tot en mot. maai als dc moordenaar aan het kruis tot Hem roept, ontfermt Hij zich over hem Kijk. ci zijn twee lijnen in Zijn prediking tot de mensen, en in 7ijn komen als Middelaar in /.ijn prediking : was Hij scherp, als het ging om dc eer van /ijn Vader, maar als Middelaar heeft Hij alles verdragen. Ten aanzien van de zonde was Hij intolerant. Maar de vrouw in overspel veroordeelde hij niet. Wel haar zonde: ..Ga heen en zondig niet meer”.

Tot slot zou ik nog iets willen opmerken. Misschien wil je graag op alles een konkreet antwoord hebben. Maar het is helemaal niet nodig om altijd maar naar een antwoord toe tc redeneren. Lees je Bijbel en laat daardoor je houding bepaald worden! Het is DE kwaal van onze tijd dat we zo verdraagzaam zijn geworden. Wc hebben al zo veel water bij de wijn gedaan, we kunnen met zoveel mee. omdat we een andersdenkende niet willen beledigen of pijn willen doen. Daarom vraag ik me vaak af: zou de Heere niet over ons. met al onze godsdienst moet klagen: ..Maar dit heb Ik tegen u, dat u zo verdraagzaam bent"? Neem dit met je mee, in al jc worstelen of je onverschilligheid in dc omgang met je naaste!! En wees nooit tolerant tegenover de zonde. Ze sleept je mee in het verderf!

H.I. Ambacht

A. Karels/N. Verboom

Krimpen aan den IJssel

R. Ruit-van Dodeweerd

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1991

Daniel | 32 Pagina's

Tolerantie? Neem niets over, maar breng zèlf iets!!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1991

Daniel | 32 Pagina's