Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIT NUMMER KAN WORDEN NABESTELD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIT NUMMER KAN WORDEN NABESTELD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eén exemplaar, verzendkosten inbegrepen: ƒ 2,05; van 2-9 exemplaren/ 1,05 per stuk en van 9 en méér exemplaren ƒ 0,95 per stuk plus verzendkosten.

Sinds het verblijf van ds. Hegger bij ons, eind augustus 1980, is er bij ons, in onze kleine gemeente, het een en ander voorgevallen, waarvan ik u graag, met grote dankbaarheid, op de hoogte stel.

Ik weet dat u ons steeds gedenkt in uw gebeden. Zo brengen wij ook u voor de troon der genade, dag bij dag, en storten onze smekingen uit voor Hem, die ons gevoerd heeft naar Zijn wonderbaar licht. We bidden dat de Heere aan de lezers van IRS in het hart moge geven om ons werk te blijven steunen met hun offers, zodat wij ook in de toekomst in staat zullen gesteld worden om het bevrijdende Evangelie van de genade in Christus te brengen aan hen, die hier gezeten zijn in de schaduwen en de duisternis van allerlei dwaling; mensen die een eeuwenlange traditie met zich meedragen van een poging van de mens om zich door eigen innerlijke krachten op te voeren naar de volmaaktheid, om langs die weg van de werken het heil deelachtig te worden; terwijl u en ik weten dat die weg voert naar een eeuwig onheil.

Sta mij toe dat ik even uw aandacht vraag te midden van uw dagelijkse werk, met het indringende verzoek van de Macedoniër: „Kom over in Macedonië en help ons" (Hand. 16:9). Dat wil zeggen: Breng ons telkens in uw gebeden voor onze God en help ons. Wij zijn er namelijk zeker van dat de Heere ons geroepen heeft om het Evangelie te verkondigen. Maar in die verkondiging komen wij te staan tegenover de machten der duisternis, die voortdurend ons werk trachten te bemoeilijken en die niets liever zouden zien dan dat we deze strijd voor de verbreiding van de Waarheid die Christus is, zouden opgeven. Maar we mogen in het geloof belijden: „Want Hij is meerder, die in u is, dan die in de wereld is" (1 Joh. 4:4).

Ziehier dan enkele flitsen uit onze arbeid.

We vormen slechts een kleine groep, die sinds twee jaar als gemeente bij elkaar komt en vergadert rondom Christus en Zijn Woord. Maar de Heere heeft de noodzaak van de verbreiding van Zijn licht op ons hart gelegd.

Daarom zijn we sinds twee maanden bezig met een evangelisatiecampagne. We huren een lokaal en nodigen dan de mensen uit om naar het Evangelie te luisteren. Honderden hebben onze uitnodiging ontvangen, maar slechts zeventig hebben die uitnodiging aanvaard en zijn komen luisteren en hebben de boodschap van de zaligmaking gehoord. En van deze zeventig is slechts één jongeman tot geloof gekomen. Enkelen van die zeventig blijven nog in kontakt met ons.

Maar sinds enkele weken zijn drie andere jongelui ons komen bezoeken. Twee van hen studeren aan de universiteit van Santiago en kunnen dus niet regelmatig onze samenkomsten bijwonen.

Behalve 's zondags komen we ook nog samen elke woensdagavond voor gebed en Bijbelstudie alsmede op de zaterdag. En op de donderdagen komen we 's middags samen met hen, die door iemand van onze gemeente benaderd is geworden met het Evangelie.

Dit was dan een kort verslagje van onze werkzaamheden - die tegelijk úw werkzaamheden zijn - in de laatste maanden. En opnieuw druk ik mijn dankbaarheid uit jegens u, die het ons mogelijk maakt om de reuke des levens ten leven (2 Kor. 2 : 14) te verspreiden onder hen die behouden worden. We bidden dat de Heere ons moge bekrachtigen in Zijn arbeid, zodat wij niet door matheid verslappen in datgene wat Hij ons heeft opgedragen.

Ponferrada Francisco Rodriguez

ONS VERZOEK: Gedenk br. Rodriguez , zijn gezin en zijn arbeid in uw gebeden.

DE GROTE REFORMATOREN

Hartelijk dank voor de vijf exemplaren van uw boek „Se rompieron" (Mijn weg naar het Licht) dat wij-van u mochten ontvangen. Ofschoon uw stichting het ons gratis toezendt, wil ik toch naar vermogen een bijdrage daarvoor geven. Daarom cheque hierbij ingesloten. Wanneer ik denk aan landen als Duitsland, Zwitserland en Nederland, dan dank ik de Heere voor de geloofshelden uit die landen, de grote reformatoren,die nog altijd met de inzichten die zij uit de Bijbel mochten opdiepen, een wegwijzer en bezieling zijn voor ons, die hier in dit Zuidamerikaanse continent het licht van het Evangelie hebben mogen ontvangen. Uw blad deel ik steeds uit aan de broeders van de gemeente, waarvan ik predikant ben, en aan sympathisanten.

Guadalupe (Mexico) E. S. Villarreal

VIER UW VIERDAGEN

(Nah. 1 : 15)

Het grote feest van Joden en Christenen, nl. het Paasfeest, is een herdenken van de bevrijding uit een vreselijke diktatuur.

Het gebod tot het vieren van het paasfeest wordt aldus gemotiveerd: „Want in de maand Abib heeft u de Heere, uw God, uit Egypteland uitgevoerd, bij nacht" (Deut. 16 : 1). De Joden moeten dan gedurende zeven dagen ongezuurde broden eten, „want in der haast zijt gij uit Egypteland uitgetrokken" (Deut. 16: 3); vanwege die haast kon het normale gistingsproces van het deeg niet worden afgewacht. Bovendien moeten zij dan bittere kruiden eten ter herinnering aan de bittere tijd onder de Egyptische dictators, de farao's, misschien ook als een teken van de moeiten die Gods volk altijd weer ondervinden zal.

Voor ons, christenen, is het paasfeest de herdenking van het Lam Gods dat om onze bevrijding uit de schuld, de dood en de macht van de duivel geslacht werd. De verderfengel zou sparend voorbijgaan aan de hutten van de Joden in Gosen, waar ze zuchtten onder de slavernij, - wanneer die engel het bloed van een lam aan de deurpost zou zien. Zo zal Gods verderfengel sparend aan elke zondaar voorbij gaan, wanneer hij ziet dat hij zijn geloof heeft gevestigd op het verzoenende bloed van het Lam Gods.

Het vieren van vierdagen moet dus een positief doel hebben: dankbaarheid, waardering van de verkregen vrijheid, waarschuwing.

Ik kreeg ter recensie toegezonden: „Het voorspel van de oorlog", uitg. Time/Life Amsterdam,/ 39,90. Het is een uitstekende en rustige ontleding van de achtergronden en oorzaken die geleid hebben naar de Tweede Wereldoorlog. Het boek bevat unieke foto's. Het is bijzonder boeiend geschreven.

Het boek toont ook hoe het verblinde egoïsme van de overwinnaars van 1918 gestraft werd door de Tweede Wereldoorlog, die nog veel verschrikkelijkere omvang zou aannemen. De zonde straft zichzelf. Dat is zeker een les uit dit boek. Maar helaas, onze menselijke natuur is te zeer bedorven dan dat wij een dergelijke les ook ter harte zouden kunnen nemen. Weer staan we voor de dreiging van een Derde Wereldoorlog en van de totale vernietiging van alle leven op aarde. O God, wees ons, zondige mensen, genadig!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1981

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DIT NUMMER KAN WORDEN NABESTELD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1981

In de Rechte Straat | 32 Pagina's