Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Motiverende genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Motiverende genade

MEDITATIE: TITUS 2:11-15

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onvoorwaardelijke liefde van God en volkomen genade zijn geen gevaar voor onze goede werken. Dat lijkt misschien wel zo, maar het tegendeel is waar. Juist genade motiveert om toegewijd te zijn aan de Gever van genade.

'Want de zaligmakende genade Gods ( ... ) onderwijst ons dat wij ( ... ) godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld. ( ... )'

Wat zou mij destijds echt hebben kunnen inspireren om Frans te leren? Anderen weten dat natuurlijk niet, maar ik weet het wel: als mijn vrouw destijds een Française geweest was, die alleen maar Frans sprak. Ik zou er bijna wanhopig naar verlangen om in het Frans te kunnen zeggen hoe mooi ze was.
Ik zou 's avonds heel laat opgebleven zijn. Ik zou de regelmatige en onregelmatige werkwoorden er ingestampt hebben. Ik zou alle belangrijke vervoegingen en naamvallen geleerd hebben om toch maar fatsoenlijke liefdesbrieven te kunnen schrijven.
Wat alle leraren op school niet lukte, en wat door de reële dreiging van onvoldoendes op mijn lijst ook niet lukte, dat zou zomaar gebeuren vanwege de liefde die voelt als een genadegeschenk. Dat motiveert. Zo, dat er zelfs plezier kwam in het leren van die Franse rijtjes. Goed, het was allemaal niet nodig, want zij woonde vlakbij.
Daarom is het ook nooit wat geworden. Met Frans, bedoel ik. De liefde en de genade in de relatie met de Heere God gaat die tussen een jongen en meisje natuurlijk ver te boven. En zou zulke onvoorwaardelijke genade van de Allerhoogste dan niet motiveren tot het goede? Die vraag stellen is haar beantwoorden.

Paulus
Daarom kon Paulus schrijven: de zaligmakende genade die door de komst van Christus naar ons toe gekomen is, die leert ons, die motiveert ons, die voedt ons op om goddeloosheid en wereldse begeerten los te laten en dicht bij God te leven.
Ik doe 'goede werken' voor mijn vrouw, niet om in een goed blaadje bij haar te komen. Dat sta ik al meer dan 37 jaar. Het is om mijn liefde voor haar tot uitdrukking te brengen. Ook al ben je je dat lang niet altijd bewust. Na zoveel jaren huwelijk is dat een soort tweede natuur geworden. Het voelt op geen enkele manier als een plicht. Gewoon, je doet het graag, zonder dat je dat dan weer altijd benadrukt: Zo is het ook ten opzichte van de Heere God. Discipelschap betekent eenvoudigweg het leven dat voortvloeit uit genade. We zullen naar heiligheid streven, niet om God meer van ons te laten houden, maar omdat Hij al oneindig veel van ons houdt.
Maakt deze leer van volkomen goedkeuring uit genade alleen geen goddeloze mensen? Nee, want tussen de begunstigden van die onvoorwaardelijke goddelijke liefde en de Gever van die liefde, gaat het er heel teer aan toe. Vragenderwijs eigenlijk.

Niet zo moeilijk
Het gaat zo: als de Heere Jezus alles voor u gedaan heeft, zou u dan ook niet iets voor Hem willen doen? Als Jezus door mens te worden alle heerlijkheid die Hij in de hemel had, voor u heeft afgelegd, dan blijft u uw hoogmoed toch niet vasthouden? Als Jezus ook voor onze onreinheid en verkeerde begeerten aan het Kruis gehangen heeft, dan gaan we toch niet door met foute feesten en surfen langs vunzige sites? Als Jezus het voor u volgehouden heeft tot in de dood, zou u het dan niet willen volhouden met die ene collega of gewoon met uw broer?
Als je dan ook nog bedenkt hoe mooi zo'n nieuw leven met de Heere Jezus is, dan is het toch niet zo moeilijk om ja te zeggen op al zulke vragen?

Nog mooier
En het wordt nog mooier. Als het uw tijd is om heen te gaan, dan wordt u bevorderd tot heerlijkheid. Als je jong moet sterven evengoed als wanneer je op hoge leeftijd wordt afgelost. In die nieuwe heerlijkheid van de hemel zult u helemaal tot uw doel komen. Dan zal uw Koning afmaken wat Hij hier op aarde al met u begonnen is. Daar ontvangt u loon voor wat u hier op aarde voor Jezus hebt gedaan. Daar wordt u ingeschakeld in Christus' regering.
Maar het mooiste is dat u daar een helemaal nieuw vermogen ontvangt om te genieten van Gods genadeliefde en van de stralende schoonheid van Jezus. Daarom mag u nu ja zeggen door in overgave zingen: Mijn hart, o Hemelmajesteit is tot Uw lof en dienst bereid!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

Motiverende genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's