Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware aanroepers van de Naam des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware aanroepers van de Naam des Heeren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden

De woorden van de tekst komen voor in de pinksterpreek van Petrus. Dat is veelzeggend. Immers het pinksterfeest wordt wel een belovend feest genoemd. De uitstorting van de Heilige Geest wordt zichtbaar in Zijn werk, in Zijn bediening. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Wie zijn de ware aanroepers van de Naam des Heeren? Wie zijn zij, die zalig worden? Dat zijn zij, die de Heere Jezus Christus voor de Zaligmaker met waar geloof erkennen, de zaligheid in Hem alleen zoeken. Hem om dezelve, alsook in alle noden, aanroepen, en Hem recht dienen. (Kantt. S.V.).

Duidelijker kan het niet worden gezegd, door onze vaderen en wij zijn het hartelijk met hen eens. Immers de zaligheid is in geen Ander.

Die de Heere Jezus Christus voor de Zaligmaker met waar geloof erkennen, en de zaligheid in Hem alleen zoeken, Hem om dezelve aanroepen. Het zijn degenen, die door de Geest van Pinksteren zijn en worden overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Ze zijn ontdekt aan de nood en dood van hun leven buiten God. Zo leren zij zichzelf kennen als verloren zondaar, die voor God niet kan bestaan. Het wordt een dag van benauwdheid in hun leven, een dag van gemis. Ik gedenk heden mijn zonden en overtredingen. Deze maken een scheiding tussen God en hun ziel. Hoe word ik met God verzoend? Hun hart leert uitgaan tot God in Christus om genade, om barmhartigheid te verkrijgen ter bekwamer tijd. Ziende op zichzelf is het voor eeuwig verloren. Door eigen schuld Gods gramschap eeuwig waardig. Nochtans vlucht de overtuigde en ontdekte zondaar tot God. Zo alleen worden de ware aanroepers van de Naam des Heeren geboren. Het wordt een aanroepen in Geest en waarheid uit hun diepe staat van ellende.

Wie zijn de ware aanroepers van de Naam des Heeren? Degenen, die de Heere vanuit hun zielenood aanroepen in geloof en hoop. Want wie tot God komt moet geloven, dat Hij is en een Beloner dergenen, die Hem zoeken.

Zij hopen op Gods goedertierenheid en geloven dat de Heere om Christus wil alleen genade bewijst aan de grootste der zondaren.

Het is de Heilige Geest, Die het geloof en de hoop op de HEERE schenkt. Daar is niets van henzelf bij. Zo komen zij in geloof en hoop wenend en smekend aan Gods voeten; Zie op mij in gunst van Boven, wees mij toch genadig Heere.

Wie zijn de ware aanroepers van de Naam des Heeren? Degenen, die de Heere zoeken te kennen in Christus. Hun leven in Christus zoeken om Hem heilig verlegen worden omdat zij beleven: Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

Het is een aanroepen in ootmoed en onwaardigheid. Zij belijden, wij hebben de dood verdiend en zijn Uw gramschap dubbel waardig, doch gedenk mijner.

Het is een aanroeping in lijdzaamheid en volharding; Ik laat u niet gaan, tenzij Gij mij zegent. Het is een heilig geweld doen op het koninkrijk Gods om wijsheid, rechtvaardigheid, heiligheid en volkomen verlossing te ontvangen in Christus.

Zij zullen zalig worden. Zulke aanroepers liggen onder een rijke belofte. En deze vervult de HEERE op Zijn tijd en wijze. Zalig worden, dat is vergeving der zonden en het kindschap Gods te ontvangen. Aangenomen in Christus tot kind van God. Ik zal u tot een God zijn, en gij zult mij tot zonen en dochteren wezen. Zalig worden dat is delen in het volle heil des Heeren voor tijd en eeuwigheid, voor ziel en lichaam. Zalig worden dat is bij het sterven ingaan in de eeuwige heerlijkheid, waar God zal zijn alles en in allen.

En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden. Calvijn wijst erop dat in deze woorden wordt beluisterd, de ernstige en welmenende nodiging tot de zaligheid, die uitgaat tot allen die onder het evangelie mogen verkeren: “God laat zonder onderscheid des persoons allen tot Zich toe en op deze wijze nodigt Hij ze tot de zaligheid, Dewijl dan niemand uitgesloten wordt van de aanroeping Gods, zo staat de deur der zaligheid voor allen open en niets is er dat ons verhindert in te gaan dan ons eigen ongeloof.”

Wij gaan om eigen schuld verloren, als wij op zo’n grote zaligheid geen acht geven. Laat uw en mijn bede mogen zijn of worden; Heere maak mij en mijn kinderen door Uw Woord en Geest tot de ware aanroepers van Uw Naam. Het is de Geest van pinksteren, die in de dag der zaligheid aanroepers van de Naam des Heeren geboren doet worden. Smeek om die Geest, Die Heere is en levend maakt, en Christus verheerlijkt tot zaligheid, tot volkomen zaligheid in het hart.

En het zal zijn, dat een iegelijk, wie dan ook, wanneer ook en waar dan ook, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Katwijk aan Zee,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1991

Bewaar het pand | 10 Pagina's

De ware aanroepers van de Naam des Heeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1991

Bewaar het pand | 10 Pagina's