Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volhouders gevraagd!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volhouders gevraagd!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is een spreekwoord, dat luidt: De aanhouder wint. Je hebt dat vast wel eens gehoord. Het betekent: Wie volhoudt, bereikt zijn doel. Dat volhouden is vooral belangrijk bij sport. Wanneer je in de sport wat wilt bereiken moet je veel trainen. Hoge prestaties vragen een grote inzet. Als het soms een tijdje niet zo goed gaat, moet je blijven volhouden.
In de Bijbel wordt het volhouden in de sport gebruikt als een beeld van het geloof. We worden opgeroepen: „Laten ook wij met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt". Het geloof wordt dus met een hardloopwedstrijd vergeleken. Dat is niet voor niets. Want geloven kost inspanning. Het liefhebben van God en het liefhebben van de naaste vraagt onze inzet. Het kost wat van jezelf om steeds weer te vertrouwen op het werk van de Here Jezus Christus.
Hardlopen was in de tijd, dat het Nieuwe Testament geschreven werd, de nationale sport van de Grieken. Bij die wedstrijden voelde iedereen zich betrokken. Net zoals dat bij ons het geval is bij voetballen en schaatsen. Wie winnaar werd bij het hardlopen kreeg een lauwerkrans. Een prachtige krans gevlochten van olijfbladeren. Het winnen van die krans was voor de Grieken net zo belangrijk als bij ons een gouden of zilveren plak bij de Olympische spelen. Die krans was zo belangrijk, dat het de inspanningen bij de wedstrijd en bij de training dubbel en dwars waard was.
Nu zo is dat ook met de overwinningskrans van het geloof: de eeuwige heerlijkheid. Ook die is de inspanning van het geloof dubbel en dwars waard. Maar om die krans te behalen moeten we de hardloopwedstrijd van het geloof wel volhouden tot de finish bereikt is. Wij moeten God en de naaste niet maar zo nu en dan liefhebben, maar blijvend liefhebben. We moeten maar niet zo nu en dan op Jezus' verzoenend werk vertrouwen, maar voortdurend moeten we ons daaraan vastklemmen. Het volhouden en het trainen in het geloof kost heel veel inspanning. Daarom is de verleiding zo groot om het maar op te geven.
Maar gelukkig geeft de Bijbel ook aanwijzingen hoe je die wedloop vol kunt houden. Sporters houden het vol doordat ze aangemoedigd worden door hun supporters op de tribune. Zo hebben de gelovigen ook hun supporters, die hen aanmoedigen. Die supporters zijn de gelovigen, die in de Bijbel beschreven worden. Zij hebben het vol gehouden en de overwinning behaald. Het lezen van die bijbelse geschiedenissen is voor ons een aansporing om het vol te houden.
In de tweede plaats houden sporters het vol doordat ze erop gekleed zijn. Ze dragen sportkleding en geen dingen, die het lopen belemmeren. Zo moeten ook wij in de wedloop van het geloof de knellende kleding van zonden en verkeerde dingen wegdoen.
Tenslotte moet een sporter letten op de aanwijzingen, die zijn coach geeft. Want die coach weet, welke inspanning hij aan kan en op welk tijdschema hij het kan volhouden. Zo moeten wij, om het in de wedloop van het geloof vol te houden, zien op onze Coach, Jezus Christus. Hij geeft ons de aanwijzingen, waardoor wij overwinnaars kunnen worden. Daarom durf ik jullie vol overtuiging oproepen: Volhouders gevraagd!

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1996

De Wekker | 16 Pagina's

Volhouders gevraagd!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1996

De Wekker | 16 Pagina's