Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Plezier hét medicijn tegen werkstress”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Plezier hét medicijn tegen werkstress”

4 minuten leestijd

Werkgevers zijn steeds meer geld kwijt aan personeelsverzuim als gevolg van werkstress. Burn-outklachten en andere stressgerelateerd verzuim blijken werkgevers jaarlijks 2,8 miljard euro te kosten.

Dit kostenplaatje betekent een stijging van 300 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Dat melden onderzoeksbureau TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bij het begin van de Week van de Werkstress.

In Nederland hebben op dit moment 1,3 miljoen mensen last van burn-outklachten als gevolg van werkstress. Bij 35 procent van alle verzuimgevallen wordt ook daadwerkelijk werkdruk of werkstress als reden voor verzuim gegeven.

In totaal gaat het om 11 miljoen ziektedagen door werkstress. Omgerekend betekent dit een kostenpost van 8100 euro per werknemer, aldus de onderzoekers van TNO en CBS.

Technostress

De onderzoekers melden dat een groeiende groep werknemers zogenoemde technostress ervaart. De groep werknemers die de hele dag gebruikmaakt van een computer of smartphone verzuimt twee keer zo vaak vanwege werkdruk of werkstress. Bijna de helft van de werknemers is vaak of altijd bereikbaar buiten werktijd.

Plezier

De Week van de Werkstress duurt van 11 tot 15 november. In deze periode staan tips centraal in dagelijks verschillende thema’s om werkstress te verminderen en tot meer werkplezier te komen. Zo worden werknemers onder meer uitgedaagd hun mobiel eens weg te leggen, of complimenten te geven. Ook ligt de nadruk op gezondheid en vitaliteit.

Volgens Dorothé van den Aker, coördinator van de landelijke Week van de Werkstress, is zorgen voor voldoende werkplezier het beste medicijn om uitval als gevolg van werkstress te voorkomen. „Het helpt wanneer werknemers weten wat ze leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Door het positieve te benadrukken, kun je tegenvallers ook beter aan”, stelt ze.

Van den Aker ziet dat stress- klachten vanwege het werk een steeds zwaardere stempel op mensen drukt. „Het aantal mensen met burn-outklachten blijft gelijk, maar als mensen hiermee te maken krijgen, zijn ze wel langer uit de roulatie. Het is dus ook niet raar dat de kosten die werkgevers kwijt zijn aan personeelsverzuim zijn gestegen.”

Daarom vindt Van den Aker het belangrijk dat werknemer en werkgever met elkaar in gesprek blijven. En dat het liefst op persoonlijk niveau. „Het taboe rond het thema burn-out en werkstress is grotendeels wel weg, maar op persoonlijk vlak kan het beter. Wat drijft medewerkers? En waar ondervinden zij hinder van? Veel werkgevers weten dat niet.”

Stortvloed

En die persoonlijke aandacht is juist belangrijk omdat de ene werknemer niet de andere is. „Er zijn mensen die last hebben van de stortvloed aan informatie die iedere dag met het mailverkeer over hun heenkomt. Anderen ervaren juist veel stress omdat ze moeite hebben om werk en privé op een goede manier te combineren. Een werkgever kan alleen maar met een gerichte aanpak komen door bij de werknemer op deze thema’s door te vragen.”

Het is verstandig om te investeren in het werkplezier, want dat betekent immers een vermindering van de stressklachten, zegt Van den Aker. “Voorkomen blijft namelijk nog altijd beter dan genezen.”

>>rd.nl/burnout >>oval.nl/week-van-de-werkstress-2019


Vijf tips voor meer werkplezier

- Maak samen met je werkgever een persoonlijk plan om in kaart te brengen waar je energie van krijgt en waar je talenten liggen. Probeer de dagelijkse werkzaamheden hierop af te stemmen.

- Ultimatums bepalen in grote mate de werkdag. Probeer daarom eens een dag zonder deadlines te werken en richt zo de werkdag naar eigen inzicht in.

- Weerbaarheid is belangrijk. Bewegen en gezond eten helpen daarbij. Probeer daarom wat rek- en strekoefeningen op het werk of maak een gezamenlijke lunchwandeling

- Altijd maar bereikbaar zijn: voor velen funest voor een goede werk-privébalans. Dus zet de telefoon een dag uit. Zet op een rijtje hoeveel tijd je kwijt bent aan je smart- phone en bepaal in welke mate dat wenselijk is.

- Lachen en complimentjes dragen bij aan een goede werksfeer. Dus spreek eens je waardering uit voor een collega.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 november 2019

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Plezier hét medicijn tegen werkstress”

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 november 2019

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken