Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Emotionele intelligentie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Emotionele intelligentie

Met vallen en opstaan, een handreiking bij de opvoeding

11 minuten leestijd

Sander van 11 is verdrietig. Zijn vrienden Joël en Frank willen na schooltijd niet met hem knikkeren. Terwijl Sander over het schoolplein loopt, schopt hij snel tegen de knikkers van jongens uit groep 4, die een stuk jonger zijn dan hij. „Hé joh, kijk uit waar je loopt! Sander doet alsof hij niets hoort en geeft een kind dat bij hem in de buurt komt een flinke duw. Sander probeert zijn verdriet te verbergen, door jongere kinderen te plagen. Maar een echte oplossing is dit natuurlijk niet. Vooral wanneer dit zich regelmatig voordoet, is Sander bezig zichzelf onmogelijk te maken op school.

De situatie van Sander is herkenbaar. Kinderen hebben vaak moeite om op de juiste manier met hun emoties om te gaan. Dat is trouwens niet een probleem dat alleen bij kinderen ligt. De laatste tijd staat het goed omgaan met emoties bij volwassenen ook volop in de belangstelling. In onze, steeds meer vertechnologiseerde en geïndividualiseerde maatschappij lijken menselijke emoties in het gedrang te komen. Kennis, cognitieve intelligentie, is het enige dat telt, zonder dat er oog is voor de gevoelens. U begrijpt, dit komt onze relaties en psychische gezondheid niet ten goede.
Daar is echter verandering ingekomen. De laatste tijd is men terecht gaan inzien dat niet alleen verstandelijke vermogens van belang zijn om goed te functioneren binnen onze maatschappij. God heeft de mens meer gegeven dan alleen cognitieve gaven. De sterke, eenzijdige nadruk op intellect doet geen recht aan Gods schepping en dus ook niet aan de mens.

Minder stress
Als vervolg op het inzicht dat het goed kunnen omgaan met emoties van belang is, is men gaan onderzoeken hoe je nu emotioneel intelligent wordt.
Men heeft ontdekt dat dit heel veel te maken heeft met de manier waarop ouders en kinderen met elkaar omgaan. Kinderen die emotioneel goed begeleid worden, zijn sociaal vaardiger, voelen zich zowel lichamelijk als psychisch beter en leveren veelal als gevolg hiervan betere prestaties.
Deze kinderen ervaren minder stress, doordat ze hun emoties in goede banen kunnen leiden. Ze zijn in staat zichzelf te kalmeren, kunnen zich beter concentreren en leggen makkelijker sociale contacten.

Coachen
Om de emotionele intelligentie van kinderen te stimuleren, maakt men gebruik van een opvoedingsstijl, die wel emotioneel coachen wordt genoemd. Men onderscheidt hierin vijf stappen.

1. Zich bewust worden van de emoties van het kind
Wanneer we nog even teruggaan naar Sander, dan merken we dat hij verdrietig is, omdat anderen niet met hem wilden spelen. Kijken we naar zijn houding dat daar het gevolg van is, dan zien we plaaggedrag. Wij hebben de neiging boosheid als oorzaak van dit gedrag te beschouwen.
Dit gaat bij Sander niet op. Het zich bewust worden van de emoties van een kind vraagt oplettendheid en goed luisteren. Daarnaast is het van belang dat u uw eigen emoties goed kent en herkent en deze kan benoemen. Probeer u in te leven in uw kind, en erachter te komen wat de werkelijke emoties zijn achter zijn of haar gedrag.

2. Emoties herkennen en gebruiken om het kind iets te leren
Stel, uw kind loopt met een gezicht als een onweerswolk door het huis. U bent druk bezig en de onderdrukte boosheid van uw kind valt u nauwelijks op. Plotseling barst de bui los en een huis met ruzie is het gevolg. Wanneer u de boosheid eerder had onderkend en u daarop gereageerd had met: „Ik zie dat je boos bent. Klopt dat? Wat is er aan de hand?, dan was de kans groot geweest dat de bui was overgewaaid. Wanneer u tijdig de emoties herkent, kunt u uw kind leren hoe het ermee om kan gaan en de emoties in goede banen kan leiden.

3. Luisteren en de gevoelens van het kind respecteren
Goed luisteren is een belangrijk middel om uw kind te leren zijn emoties onder controle te krijgen. Wanneer u navraag doet naar de emoties van het kind, ervaart het interesse en acceptatie. Dit maakt de weg vrij om het kind iets te leren. Het wil echter niet zeggen dat u het met uw kind eens moet zijn! Kinderen kunnen ook onterecht boos of verdrietig zijn.

4. Het kind helpen de emoties te benoemen
Kinderen moeten leren wat de namen van de verschillende emoties zijn en welke houding en welk gedrag hierbij horen. Als hulpmiddel kunt u bij kleine kinderen prentenboeken, verhaaltjes of liedjes als uitgangspunt nemen om emoties te benoemen: „Kijk die meneer eens verdrietig zijn! Hij loopt met zijn gezicht helemaal weggedoken in zijn jas en durft niemand aan te kijken.
Ook kunt u samen met uw kind de juiste houdingen en gezichtsuitdrukkingen oefenen.

5. Grenzen stellen en zoeken naar oplossingen
Grenzen stellen is een belangrijk onderdeel bij het leren omgaan met emoties: „Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt dat je niet buiten kunt spelen, maar daarom hoef je nog niet te gaan slaan. Het is daarbij goed met een vervolg te komen: „Laten we Marja opbellen om te vragen of zij met jou binnen wil spelen. Je kunt ook je tekenspullen pakken en gaan vingerverven. U biedt uw kind verschillende mogelijkheden om het probleem op te lossen en het kind te leren zijn emoties onder controle te houden door nieuwe oplossingen voor een probleem te zoeken.
Wanneer u dit regelmatig met uw kind oefent, zal het meer en meer zelf in staat zijn oplossingen te vinden en leert het beter met zijn eigen emoties om te gaan.


Emotioneel begeleiden in vijf stappen:
1. Zich bewust worden van de emoties van het kind
2. Emoties herkennen en gebruiken om het kind iets te leren
3. Luisteren en de gevoelens van het kind respecteren
4. Het kind helpen de emoties te benoemen
5. Grenzen stellen en zoeken naar oplossingen


Goed eten voor baby en peuter
De brochure Goed eten voor baby en peuter van het Voedingscentrum geeft informatie over borstvoeding, flesvoeding, de eerste hapjes, bijvoeding en met de pot meeëten. Deze informatie wordt omlijst met voorbeelden en tips, zoals: „Gebruik voor het schoonmaken van de fles een speciale borstel of rager. En gebruik die niet voor wat anders. Of: „Check regelmatig de temperatuur van je koelkast. Die moet liefst niet hoger zijn dan 4 graden Celsius. Ook specifieke themas komen aan bod, waaronder voedselallergie, buikpijnklachten, een gezond gebit, vitamines en mineralen. De brochure sluit af met een adressen-, literatuur- en trefwoordenlijstje. Het boekje van het Voedingscentrum is gebaseerd op de nieuwste aanbevelingen voor kindervoeding van de Inspectie Gezondheidszorg van het ministerie van VWS.
De brochure kan worden besteld door overmaking vooraf van ƒ 7,50 (incl. administratie- en verzendkosten) op gironummer 4323700 van het Voedingscentrum in Den Haag, onder vermelding van brochure nummer 105.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 29 September 1999

Terdege | 96 Pagina's

Emotionele intelligentie

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 29 September 1999

Terdege | 96 Pagina's

PDF Bekijken