Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebedsgenezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebedsgenezing

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Moeten we niet meer bezig zijn met gebedsgene zing en daarbij gebruikmaken van ziekenzal­ ving?

Bidden

Over gebedsgenezing en ziekenzalving is al heel wat geschreven. Maar de vraag steller wilde graag een kort antwoord met een eenvoudige onderbouwing. Het antwoord kan kortweg ‘nee’ zijn. Voor de onderbouwing willen we graag verwijzen naar de algemene zendbrief van de apostel Jakobus en de toelichting daarbij in de Bijbel met uitleg en de kanttekening.

We lezen in Jakobus 5 vers 14 en 15: ‘Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren; en het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden’. In een kernachtig kader (6) geeft de Bijbel met uitleg een eenvoudige toelichting: ‘Jakobus 5 vers 14 zegt dat een zieke de oudsten der gemeente, de ouderlingen, moet roepen. Die oudsten kunnen dan een gebed uitspreken. En zij moeten vervolgens de zieke met olie zalven in de Naam van de Heere. Over profeten, priesters en koningen werd in het Oude Testament soms zalfolie uitgegoten. Dat vormde een heilig teken, dat de Heilige Geest hen zou helpen bij het uitoefenen van hun ambt. Zonder dat teken was hun aanstelling niet geldig. Het ging om heilige zalfolie. In Exodus 30 staat beschreven hoe de zalfolie werd gemaakt. Namaak van de zalf was streng verboden (Ex. 30:32). In het Nieuwe Testament vormt olie opnieuw een teken van de Heilige Geest. Maar nergens valt te lezen dat predikanten of regeringsleiders een speciale (letterlijke, B.L.) zalving nodig hebben. Dat is voorbij. Christus Zelf neemt de plaats in van de ceremonie, van dat heilige teken. De olie waarover Jakobus spreekt, is dan ook geen bijzondere, gewijde olie. In de tijd van de eerste christenen hadden er soms bijzondere genezingen plaats. De olie vormde in die tijd een uitwendig teken van de Goddelijke kracht van Christus. Op twee plaatsen spreekt het Nieuwe Testament over het zalven van zieken (…). Uit Jakobus 5 vers 14 en Markus 6 vers 13 valt moeilijk een gebod tot ziekenzalving af te leiden voor de christelijke kerk van alle tijden’.

De kanttekening (51) op Jakobus 5 laat ons weten over die gebedsgenezing met ziekenzalving: ‘Namelijk naar het voorbeeld der discipelen, die van Christus ontvangen hebbende de gave van wonderbare gezondmaking, daartoe olie gebruikten, Mark. 6:13. Niet dat in de olie enige verborgen kracht was om de ziekten te genezen, maar zij gebruikten dezelve als een extraordinair teken, waaruit bekend werd dat door hun dienst zulk een wonder van God geschiedde tot bevestiging van hun leer; gelijk men ziet dat Christus en de apostelen, in het genezen van de ziekten, nu speeksel, slijk, aanrakingen, oplegging der handen, dan hun schaduwen, gordels en zweetdoeken daartoe gebruikten. Welke gave van wonderbare gezondmaking, alzo zij nu vele honderden jaren opgehouden heeft, als niet meer nodig zijnde, overmits de evangelische leer genoegzaamlijk met wonderen is bevestigd, zo wordt tevergeefs en spottende dit uiterlijk teken nog heden ten dage als een sacrament gebruikt, en nog meer wordt het bijgelovig misbruikt, als men meent dat zulke zalving kracht heeft om de zonden weg te nemen en dat het tot zaligheid der zielen dienstig is’.

Binnenkamer

Een ware christen is wel in alle biddeloosheid en tekort - een bidder in de ‘binnenkamer’. Paulus vermaant ons: ‘laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God’ (Fil. 4:6b). Dan mogen we zeker bidden om genezing. Wel in het besef dat God vrijmachtig is om ook deze gevolgen van de zonde niet weg te nemen maar te gebruiken tot eer van Zijn grote Naam. We willen ten slotte wijzen op vers 16 uit Jakobus 5: ‘Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel’. Kanttekening 60a schrijft daarbij: ‘Namelijk om vergeving der zonden die men elkander beleden heeft, als om de gezondheid des lichaams wanneer iemand ziek is’..


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijkaltijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Gebedsgenezing

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's