Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Suzuki Ignis is vlotte bruggenbouwer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Suzuki Ignis is vlotte bruggenbouwer

Suzuki Ignis 1.3 16V GL: 27.499

5 minuten leestijd

New Multi Compact. Deze drie welluidende woorden zijn in deze volgorde afkomstig uit de kokers van Suzuki's marketingmensen en betreffen de nieuwe Ignis. Suzuki betoogt dat deze nieuweling meer dan een gewone compacte auto is. De Ignis immers slaat een brug tussen Suzuki's four wheel drives en de rest van het modellengamma. Is de Ignis een kanshebber van formaat of wacht hem een bescheiden rol als compromismodel?

De Suzuki Ignis is op z'n minst een auto die goed is voor een stevige discussie. Feit is dat de Ignis er jonger en dynamischer uitziet dan zijn zusje Wagon R+, die ontsproten is aan een samenwerking met General Motors, dat op zijn beurt de Opel Agila van de band laat rollen. Dit model was ooit bedoelt als compact en multifunctioneel vervoermiddel voor vrouwen en jonge gezinnen, maar lijkt door de prettig hoge zit en de overzichtelijke carrosserie vooral senioren aan te spreken. De hoekige en ietwat suffe vormgeving staat kennelijk acceptatie door de echte doelgroep in de weg.

De Ignis is gebaseerd op hetzelfde concept als de Wagon R+ maar ziet er desalniettemin stukken vlotter uit, waardoor de Ignis wel eens de leemte zou kunnen opvullen die de Wagon R+ onbedoeld heeft doen ontstaan. Auto's zijn immers vrijwel synoniem met emotie en een goed uitziend voorkomen is dan ook een zaak van gewicht.

De nieuweling is net als de Wagon R+ een relatief hoge auto met compacte buitenmaten en niet te vergeten vijf portieren. In tegenstelling tot de hoekige Wagon R+ onderscheidt de Ignis zich door rondere vormen en een wat robuustere uitstraling. Visueel houdt de Ignis het midden tussen een Daihatsu Terios en de al genoemde broeder uit het eigen huis. De multifunctionaliteit wordt ingevuld met standaard bekerhouders en een neerklapbare achterbank. Dat de Ignis het gat tussen Suzuki's traditionele personenwagens en 4WD's opvult is mijns inziens te veel gezegd.

Weinig variatie

Onder de kap is er weinig variatie mogelijk. Suzuki heeft voor zijn Ignis alleen een viercilinder benzinemotor in petto. Het machientje heeft een cilinderinhoud van 1,3 liter en levert een maximumvermogen van 61 kW/83 pk bij 5500 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 110 Nm en wordt bij 3500 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Aldus aangedreven is de 890 kilogram zware Japanner tot bevredigende prestaties in staat. Voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h wordt 13,3 seconden geklokt, terwijl de auto een topsnelheid van 160 km/h weet te halen. Dat zijn niet bepaald schokkende cijfers maar voor een wagen in deze klasse alleszins acceptabel.

De machinerie houdt zich bij normale belasting keurig gedeisd en laat enkel bij voluit accelereren nadrukkelijk van zich horen. Bij snelheden boven de 120 km/h speelt het motorgeluid weer op. Dan moet de favoriete cd uitkomst brengen of de bestuurder moet weer terugzakken naar wettelijk toegestane snelheden.

Het rijgedrag van de Ignus maakt niet nerveus. Bij rustig rijden is dan ook een brandstofconsumptie van 1 op 14,3 geen reden tot klagen. De wagen trouwens onverwacht goed. Hij is prettig geveerd en het onderstel weet goed raad met korte en lange oneffenheden in het wegdek. Suzuki heeft een goede balans in de afstemming van het onderstel gevonden: comfortabel maar niet te zacht. Van verkeersdrempels heeft de Ignis dankzij de korte wielbasis echter een stevige afkeer.

Gewenste koers

In bochten blijft de Japanner behoorlijk strak de gewenste koers volgen, al zorgt de relatief hoge carrosserie natuurlijk voor een meer dan normale dosis onderstuur, dat zich evenwel eenvoudig laat corrigeren. De Suzuki stuurt verder strak en met voldoende gevoel. Het samenspel tussen versnellingsbak en koppeling verloopt echter minder soepel, waardoor een vloeiende acceleratie soms meer aandacht vraagt dan wenselijk is. De remmen functioneren daarentegen naar volle tevredenheid en zijn optioneel uit te breiden met ABS.

Een auto als de Suzuki Ignis wordt natuurlijk eerst en vooral aangeschaft vanwege zijn binnenruimte en gebruiksmogelijkheden. Zo wordt de auto ook gepositioneerd. Voorin kunnen twee volwassenen zonder meer prima uit de voeten, terwijl de achterpassagiers evenmin veel tekortkomen. Van overdaad is geen sprake, maar teleurstellen doet het evenmin. Hinderlijk is echter wel de zitpositie achter het stuurwiel, die langbenigen nimmer tot tevredenheid zal stemmen. Stoel en stuurwiel zijn niet in hoogte verstelbaar.

De stoelen zelf zijn echter voldoende breed en voorzien in een goede ondersteuning van lijf en in een redelijke ondersteuning van leden. Prettig is de hoge zit, waardoor de Suzuki een zeer toegankelijke auto is. Bagage kan er gezien het kofferbakvolume van 240 liter voldoende mee. Voor kleine verhuizingen draait de Suzuki zijn hand niet om. Het beladingsvolume is desgewenst uit te breiden tot 1250 liter. Aardig is verder de bagagebox met een inhoud van 17 liter die in de vloer van de bagageruimte is verzonken.

Dakreling

Bijzonder slim of veelzijdig is de Suzuki echter niet. Het aantal opbergvakken is gering en de inhoud ervan stelt teleur. Van uitneembare achterstoelen is evenmin sprake, terwijl de aanduiding New Multi Compact iets dergelijks wel suggereert.

Suzuki levert de Ignis vanaf 27.499 gulden. De auto is daarmee 4000 gulden duurder dan de Suzuki Wagon R+ 1.3 GL. De Ignis is standaard uitgerust met zaken zoals centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor, stuurbekrachtiging, toerenteller, afdekzeil voor de bagageruimte, dakreling en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Ter gelegenheid van het debuut van de Ignis heeft Suzuki een First Edition in het leveringsprogramma opgenomen. Ten opzichte van de basisuitvoering voorziet deze introductievariant tegen een meerprijs van 2500 piek in aangename zaken zoals metallic lak, mistlampen in de voorbumper en airconditioning.

De nieuwe Suzuki Ignis is zonder meer een welkome aanvulling op het assortiment mini-MPV's. De auto heeft qua binnenruimte en functionaliteit niet of nauwelijks meer te bieden dan de Wagon R+, maar qua uitstraling des te meer. Hoewel de veelzijdigheid van dit slag automobielen discutabel is, staat in ieder geval vast dat ze meer ruimte te bieden hebben dan bijvoorbeeld de Volkswagen Lupo en de Renault Twingo. Prijstechnisch bungelt de Ignis een beetje tussen auto's zoals de Hyundai Atos en Opel Agila enerzijds en wagens zoals de Daihatsu YRV en de Toyota Yaris Verso anderzijds. Het prijskaartje lijkt dan ook te kloppen, want ook op de onderdelen weggedrag en binnenruimte houdt de Ignis hier keurig het midden.

Compromismodel

De Ignis is daarmee inderdaad een bruggenbouwer. De auto dicht niet zozeer het gat tussen de verschillende modellen van Suzuki als wel tussen de zojuist opgesomde alternatieven. Tegelijkertijd is de Ignis een compromismodel. Het ontbreekt de auto immers aan een duidelijk profiel. De Ignis is een feit. New Multi Compact daarentegen een wassen neus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Suzuki Ignis is vlotte bruggenbouwer

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's