Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Correspondentie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Correspondentie

3 minuten leestijd

Dit Hongarije. — Het is al lang geleden, dat het Amsterdamsch Zondagsblad eene correspondentie uit Hongarije bevatte. Allerlei verwachtingen beheerschten hier de gemoederen; en wil men in zulk eenen tijd niet vooruitloopen, dan blijft er niets over dan maar geduldig afwachten. „Wachter! wat is er van den nacht? wachter! wat is er van den nacht? De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht." Zoo is het ook hier. De morgen, door velen zoo vurig verbeid, is werkelijk gekomen. De liberale regeering heeft haar beat gedaan. Maar het is nog nacht. Wonderlijke dingen hebben wij in het afgeloopen jaar beleefd. De „mannen der principiën" in onze eigene Kerk versterkten het kamp der Ultramontanen. Het karakter dezer menschen kwam in al zijne jammerlijkheid aan het licht. Zouden zij om niet God vreezen ? moest de Staat dan niet, ten minste ter wille van de kerkelijke inkomsten, door politie en militaire macht de menschen dwingen zich bij deze of gene confessie aan te sluiten? Liberaal dus, zeer liberaal, maar toestaan, dat men bij geene belijdenis is aangesloten, — neen, dat is reeds gevaarlijk.
IIet vorige jaar heeft ons ook eene volkspartij geschonken, — eene v o l k s p a r t i j , bestaande uit Roomsche m a g n a t e n en k e r k v o r s t e n . De hongersnood stijgt van dag tot dag; men laat lezen en leest missen voor de hongerlijders; men scheldt op de regeering, maar evenwel is er geld, alleen om den haat der Roomsche bevolking tegen het burgerlijk huwelijk te voeden. Arm volk, dat altijd het gelag moet betalen voor lieden, die met het allerheiligste handel hebben gedreven!
Tegenover de reusachtige krachtsinspanning der Roomsche partij leeft de Protestantsche Kerk over 't algemeen in vleesehelijke gerustheid er maar op weg. Of de huidige nood tot de Wet en het Getuigenis zal uitdrijven? Een politiek dagblad zal eerstdaags verschijnen, dat zijn ontstaan te danken heeft aan Gereformeerde kerkelijke kringen. Zal dat helpen? De kerkpolitiek houdt ook de eigen huisgenooten zóózeer bezig, dat zij nauwelijks tijd vinden, om zich met gemeentelijke aangelegenheden te bemoeien. Welk een erbarmelijk gezangboek hebben de Duitsche Gereformeerde Gemeenten in Hongarije ! Ik geloof, wanneer de bevoegde personen zich de moeite gaven, eenen blik in dit gezangboek te slaan, dan zouden zij het verder gebruik er van verbieden. Een gereformeerd gezangboek moet het zijn en het bevat geenen enkelen Psalm. Daarentegen wemelt het van rationalistische liederen, van alle geloof ontbloot. Ten bewijze eenige voorbeelden. Van het schoone Duitsche lied „Jesus neemt de zondaars aan" is al dadelijk de aanhef veranderd in: „God neemt ook de zondaars aan". Wie het woord „deugd" in allerlei gewijzigde beteekenissen, in allerlei mogelijk en onmogelijk verband wil leeren kennen, die zie eens, wat dit gezangboek in dat opzicht biedt, en hij zal er over verbaasd staan. Men vindt daarin verder liederen over de koepokinenting, met eene wetenschappelijk-geneeskundige verklaring omtrent den zegen der inenting; liederen, die dienst moeten doen bij eene veeziekte; liederen over eene verstandige eigenliefde en een billijk gevoel van eigenwaarde, enz. In een lijklied staan de van eenen afschuwelijken smaak getuigende regels: „Ongestoord mest zich de kleine worm met het lijk van den schoonen mensch". Doch genoeg hiervan. Dit gezangboek is den Duitschen Gemeenten eens opgedrongen, en het Senioraat en de Superintendentuur heeft het 40 jaren gehandhaafd, ja handhaaft het nog, en bekommert zich om zulke kleinigheden niet. Met zulk een gezangboek den „nieuwen tijd" te gemoet te gaan is echter veel gevaarlijker dan een niet aangesloten zijn bij eenige belijdenis. Doch, wie gelooft onze prediking ?

C. K.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1895

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

Correspondentie

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1895

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's