Wilde staking legt treinverkeer plat
ChristenUnie en VVD bepleiten verbod
UTRECHT - De staking bij de Nederlandse Spoorwegen heeft vanmorgen vroeg het treinverkeer vrijwel helemaal lamgelegd. Alleen ten noorden van Zwolle en ten zuiden van Weert reed toen nog een aantal treinen. In het westen kwam aan het eind van de morgen het treinverkeer weer enigszins op gang. De treinstaking heeft niet tot noemenswaardige ontwrichting in de samenleving geleid. NS handhaafde vanmorgen het advies om vandaag de trein te mijden.
Vanuit Utrecht reden aan het eind van de morgen sporadisch stoptreinen naar Rotterdam en Den Haag. Ook tussen Rotterdam en Leiden reed zo nu en dan een stoptrein. In het zuidwesten was weer enig treinverkeer tussen Roosendaal en Vlissingen.
Treinen konden hier en daar vertrekken als NS daarvoor een machinist en voldoende conducteurs had gevonden. Om die zoektocht te vergemakkelijken greep NS terug naar een nooddienstregeling. Machinisten en conducteurs kunnen zich in die situatie niet meer beroepen op hun dagrooster.
Ochtendspits
In het hele land protesteerde in de ochtendspits NS-personeel tegen de plannen van de bedrijfsleiding om machinisten en conducteurs aan één bepaalde route te binden. NS wil met die maatregel proberen het effect van plaatselijke vertragingen op de rest van de dienstregeling te beperken.
De grootschalige werkonderbreking was een wilde staking, die niet de steun had van de bonden. Die zijn juridisch gebonden aan plannen waarmee ze anderhalf jaar geleden al instemden.
De stakingsactie maakte treinverkeer in de Randstad, het midden van het land, Brabant en Zuidwest-Nederland nagenoeg onmogelijk. Slechts incidenteel reed daar nog een trein. Volgens de centrale verkeersleiding van NS was er boven Zwolle en zuidelijk van Weert nog wel sprake van een treindienst. Daarbij ging het hoofdzakelijk om stoptreinen die een keer per uur reden.
Op de hogesnelheidstrein ICE (naar Duitsland), de Thalys en de zogenoemde Benelux-treinen na, vielen vanmorgen ook internationale spoorverbindingen met Nederland uit. Volgens een woordvoerder van de NS-verkeersleiding stopten de treinen bij de grens en bleven ze daar stilstaan. De goederentreinen ondervonden volgens de verkeersleiding geen hinder van de stakingsacties
Bij Zutphen legden de stakers vanmorgen twee zogenaamde kortsluitkabels op het spoor om te verhinderen dat er treinen zouden binnenlopen of vertrekken. Actievoeders van het Zutphens Personeels Collectief verzamelden zich in de nabijgelegen Mariaschool. Daar werd wat geïrriteerd gereageerd op collega's die tussen zes en zeven toch een trein hadden laten vertrekken van het station in Zutphen.
Er moet een wetenschappelijk onderzoek komen naar de effecten van de door NS voorgestelde maatregelen. De uitkomsten daarvan moeten bindend zijn. Dat voorstel heeft woordvoerder J. Stevens van het Rotterdamse Personeelscollectief vandaag gedaan. "Laat de instelling die het onderzoek uitvoert maar uitzoeken of wat wij beweren, namelijk dat de gevaren toenemen, of wat de baas beweert juist is." Volgens Stevens moeten beide partijen zich aan de uitkomsten binden en kan het onderzoek in een maand of drie klaar zijn.
NS voelt weinig voor een onderzoek. "Daar is geen enkele aanleiding toe", meent een woordvoerder. De spoorwegen wijzen erop dat hun plannen het systeem van werkroosters en dienstregelingen simpeler maken, waardoor vertragingen worden beperkt.
Roodgloeiend
Een woordvoerster van NS verklaarde vanmorgen dat reizigers met een voor vandaag geldig vervoersbewijs een schadevergoeding kunnen claimen. Als reizigers voor ander vervoer kiezen, kunnen ze maximaal 50 gulden krijgen.
Het informatienummer van NS stond vanmorgen roodgloeiend. Het is van vijf tot negen uur 7000 keer gebeld. Normaal gesproken bellen er in dat tijdsbestek nog geen 1000 mensen. De NS heeft de lijnen een uur eerder opengesteld dan normaal. Het aantal medewerkers van de callcentra werd verdubbeld van veertig naar honderd. Desondanks moesten bellers lang wachten tot ze iemand aan de lijn kregen, gemiddeld vijf minuten, waar dat anders een halve tot een hele minuut is. Ook kon het voorkomen dat het telefoonnummer in gesprek was.
Minister Netelenbos (Verkeer) betreurde vanmorgen de wilde staking. Ze zei dat een klein deel van het personeel zich hiermee verzet tegen een plan dat de kwaliteit van de dienstverlening juist bedoelt te verbeteren.
De ChristenUnie en de VVD willen dat stakingen in het openbaar vervoer kunnen worden verboden. "Als er onevenredig grote schade is voor grote groepen mensen, moet de overheid die mogelijkheid hebben", vindt Tweede-Kamerlid Hofstra.
Zie ook pag. 3.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 2000
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 2000
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's