Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EU-regeling voor   arbeidstijden in   wegtransport

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EU-regeling voor arbeidstijden in wegtransport

1 minuut leestijd

BRUSSEL (ANP/AFP) - De EU-ministers van Verkeer zijn het vanmorgen in Luxemburg eens geworden over een regeling voor de arbeidstijden in het wegvervoer.

Deze houdt in dat er voor chauffeurs een werkweek van maximaal 48 uur komt. In uitzonderingsgevallen kan ze oplopen tot 60 uur. Ook het 's nachts rijden wordt aan banden gelegd.

De regeling geldt in elk geval de eerste vijf jaar niet voor de zogeheten eigen rijders, iets waar door de transportbonden wel sterk op was aangedrongen. De bonden willen dat voor zelfstandigen dezelfde regels gelden als voor chauffeurs in loondienst. Transportbedrijven en verladers dwingen anders steeds vaker chauffeurs om als "schijnzelfstandige" te werken, aldus de bonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

EU-regeling voor   arbeidstijden in   wegtransport

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's