Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederlandse vloot   verder gegroeid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nederlandse vloot verder gegroeid

Sector kampt met ernstig personeelstekort

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - De Nederlandse vloot is voor het vijfde achtereenvolgende jaar gegroeid. Op 1 januari stonden 755 zeeschepen in het Nederlandse register ingeschreven.

Dat heeft de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) gisteren bekendgemaakt. De redersvereniging tekent hierbij onmiddellijk aan dat de groei van het aantal schepen dat onder Nederlandse vlag vaart, afneemt. Het aantal in Nederland geregistreerde schepen nam vergeleken met het jaar 2000 toe met 34. In de jaren vanaf 1996 steeg dat aantal met gemiddeld vijftig schepen per jaar.

Het Nederlandse zeescheepvaartbeleid dat in 1996 is ingevoerd heeft hiermee zijn vruchten afgeworpen. Door nieuwe regels werd het fiscaal aantrekkelijker schepen te bouwen en te varen.

Het Nederlandse fiscale ondernemingsklimaat voor de zeevaart verliest internationaal aan concurrentiekracht. Nederland heeft zijn koppositie moeten prijsgeven. "Maar andere Europese landen kopiëren dat beleid nu", zegt P. van Agtmaal van de KVNR. Landen zoals Duitsland, Engeland en Denemarken zijn een inhaalslag begonnen. Verder is door de belastingherziening het investeren in de scheepsbouw minder aantrekkelijk geworden. "De staatssecretaris heeft beloofd met een alternatief te komen. Daar wachten wij nog op."

De vereniging van scheepseigenaren pleit opnieuw voor het loslaten van de nationaliteitseis voor kapiteins op schepen die onder Nederlandse vlag varen. "Wij hebben in Nederland niet genoeg mensen om de schepen te bemannen. Wij hebben er alles aan gedaan om de instroom te bevorderen en de uitstroom tegen te gaan, maar dat houdt ergens op", aldus Van Agtmaal.

Om het personeelstekort op te lossen, kijkt de redersvereniging eveneens buiten de landsgrenzen. Het gaat daarbij niet alleen om de Filipijnen, maar vooral om Oost-Europese landen zoals Rusland en Polen, met een rijke scheepvaarttraditie. Het gebrek aan personeel belemmert een verdere groei van de vloot onder Nederlandse vlag. De "demografische ontwikkeling" en de "geringe belangstelling" van de jeugd voor het technisch onderwijs vormen belangrijke belemmeringen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Nederlandse vloot   verder gegroeid

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's