Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mag ik bidden om...?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mag ik bidden om...?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe kom je aan een jongen of een meisje? Hoe kom je aan een man of een vrouw, met wie je één vlees mag worden? Het huwelijk is toch uiterst belangrijk. Het heeft ook betekenis, ja, een gróte betekenis voor het koninkrijk van God.

In ons huwelijksformulier wordt gebeden: „...de kinderen die het U belieft hun te geven, godzalig opvoeden mogen, tot eer van Uw heilige i Naam, tot stichting van Uw gemeente en tot uitbreiding van uw heilig Evangelie." Door een goed en gezegend huwelijk wordt Gods Naam verheerlijkt. Zijn gemeente wordt gesticht. En Zijn heilig Evangelie wordt erdoor uitgebreid. Dat mag je ervan verwachten. Dat is Gods bedoeling met je huwelijk. Dan is het bidden om een gezegend huwelijk toch wel van het grootste belang.

Als je nog geen verkering hebt
Dan is dat eigenlijk het belangrijkste. Dat je een jongen of een meisje van de Heere vraagt. Of God iemand op je weg wil brengen, iemand in je hart wil leggen, met wie je samen de Heere zoeken mag. Want je leven, maar ook je huwelijk wordt een mislukking, als de liefde van God ontbreekt in je hart. Als je genoeg hebt aan elkaar en opgaat in een mens. Dan raak je elkaar ook weer kwijt, voor eeuwig. Maar wat nog veel erger is: dan blijf je van God vervreemd. Dan moet je God eeuwig missen in Zijn gunst en liefde. Maar als de Heere je iemand geeft op het gebed, met wie je samen Hem zoeken mag, ja, dan wordt alles heel anders, eeuwig anders. Dan komt er een band die nooit meer breken zal. Dan worden jullie harten verenigd in de liefde van God in Christus Jezus. Dan ben je echt één.

Als je al verkering hebt
Ja, hoe heb je verkering gekregen? Zonder God bewust erin te kennen? Je vindt dat het genoeg is als je maar van elkaar houdt? Je vindt het niet het belangrijkste datje samen van de Heere houdt? Nog meer dan je van elkaar houdt? Dan moet dat veranderen. O, er is niets wat zo spoedig moet veranderen dan dat. Daar mag je om smeken. Om de liefde Gods in jullie harten. Om de band die nooit breekt. Om de zegen van de Heere, die alleen rijk maakt. Eeuwig rijk. Straks wil je wel in de kerk trouwen. En wat ga je dan beloven? Datje als „een godvrezend man" en „een vrome huisvrouw" met elkaar zult leven. Wat ga je dan eerst doen, voordat je het ja-woord aan elkaar geeft? Dan zeg je eerst „ja" tegen de Heere. „Ja" tegen Zijn woord. Mag je liegen voor Gods Aangezicht? Mag je „ja" zeggen terwijl het „nee" is? God laat niet met Zich spotten.

Als je al getrouwd bent
En als je moet zeggen; „Wij zijn verkeerd begonnen. We zijn niet met de Heere begonnen. In onze verkeringstijd niet. Op onze trouwdag niet." Ja, misschien wel in de kerk getrouwd. Misschien wel „ja" gezegd. Maar het was „nee". Geen vreze Gods, geen liefde Gods in het hart. Geen band die eeuwig duurt. Verschrikkelijk. Zo kun je toch niet verder. Geen uur, ' geen ogenblik. Daarom zegt de Heere toch in Zijn Woord: „Bekeert u!" Dan staat er een vorm in het Grieks die eigenlijk betekent: „Direct, nu. Het had al lang zo moeten zijn." Ga met die eis op de knieën, samen. Ga smeken en worstelen met God om een huwelijksleven waarin Hij de Eerste en de Liefste is. Bij jullie allebei. Blijf niet vals lijdelijk rusten in je onbekeerd zijn. Maar zoek de HEERE terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Verlaat je goddeloze en liefdeloze ongeloofsweg. „De goddeloze verlate zijn weg..

Als je niet getrouwd bent, en niet zo jong meer bent
Ja, je mag blijven bidden om een man of een vrouw, met wie je onder de zegen des Heeren het leven mag delen. Eenzaamheid is een zwaar kruis. Je mag erom bidden. Maar je mag het niet eisen. Rechten hebben we niet. Ook een gezegend huwelijksleven is een genadegave. En als de Heere toch een andere weg met je wil gaan, mag je vooral ook smeken om eenswillens te zijn met Zijn weg. Want liefde kun je niet maken. Het is en blijft een geschenk van de Heere. Als je Hem Zelf maar niet hoeft te missen. Als je Christus tot je hemelse Bruidegom hebt, heb je een Man Die volmaakt bemint. Hij geeft je een eeuwig Thuis. Als alle aardse banden weggevallen zijn, blijft er maar één band over. En die band wordt over dood en graf heen volmaakt. Voor allen die Zijn verschijning hebben liefgehad. En als je Hem hebt, heb je alles en anders uiteindelijk niets. Zoek Hem!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

Terdege | 92 Pagina's

Mag ik bidden om...?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

Terdege | 92 Pagina's