Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE MOSLIMSE NAASTE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE MOSLIMSE NAASTE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

A. Wessels, DE MOSLIMSE NAASTE, 156 blz., f 19, 50, uitg. J. H. Kok, Kampen 1978.

Dit werk — ondertitel — Op weg naar een theologie van de Islam — wil een handreiking zijn van voor de ontmoeting van een christen en een moslim. Het

zijn vooral de zuiver godsdienstige en theologische thema's die aan de orde komen. De eeuwen door cirkelt de discussie over de vragen: Wat dunkt u van de Christus? en anderzijds de erkenning van het profeetschap van Muhammad.

Beschreven wordt hoe Muhammad stond tegenover Christus en de christenen. In de vroege moslimse gemeenschap tekende zich een agressie af, die op toenemende polarisatie wijst. De snelle verbreiding van de Islam had meer dan één achtergrond. De auteur wijst op de belastingplicht van de christen. In de periode van kruistochten — 'tegenover de heilige oorlog de kruistocht' — leidden politieke spanningen tot 'godsdienstige' conflicten, bijvoorbeeld in Egypte in de 13e eeuw. In de koloniale tijd verandert het beeld van de verhoudingen van christen en moslim: de kloof tussen christendom en Islam wordt groter. De christelijke respons op de Islam betekende een valse start (zo de auteur in h. 3). Hier lezen we van Johannes Damascenus, van Petrus Venerabilis, van Luther e.a. Niet minder scherp waren de polemieken van de andere kant. Al-Ghazali schreef tegen de godheid van Christus. Een titel van een werk van Al-Qarafi. Kostbare antwoorden op schandelijke vragen, zegt genoeg. Eén van de telkens terugkerende kwesties — reeds uit de tijd van de Koran — was die van de vervalsing van de Schrift door de christenen.

De confrontatie gaat door tot in onze tijd: de schrijver wijst op Libanon. Ten onrechte worden de conflicten in de eerste plaats voorgesteld als 'godsdienstige'.

In het laatste hoofdstuk betoogt de schrijver dat dialoog of getuigenis een vals dilemma is. Wederzijdse misverstanden zullen aan de orde moeten komen. Hier valt het accent op het verstaan van Christus: 'Als Jezus' eenheid met God een volledige identiteit met God zou inhouden dan zouden de joodse bezwaren en veroordelingen geldig zijn, evenals de moslimse.' Hier is een punt waar ik een vraagteken zet. Dankbaar onderstreepte ik de opmerking in verband met het gesprek: In iedere ontmoeting komt een moment dat je uitkomt voor eigen diepste geloofsovertuiging. Dat God tot Mohammed gesproken heeft zou ik — in deze contekst — niet zeggen. Het gaat om niets minder dan de absoluutheid van het christendom. Een bij uitstek deskundig man geeft in dit uitgebreide werk informatie over een godsdienst die in deze tijd vlakbij ons is gekomen.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's

DE MOSLIMSE NAASTE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's