Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AL DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AL DE SCHRIFT

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan zyn geestelyke zoon Timotheüs heeft Paulus geschreven die bekende woorden dat al de Schrift van God is ingegeven. By deze tekst hebben onze vaderen op de kant aangetekend: Tot deze Schrift moet het Oude Testament worden gerekend, maar ook het Nieuwe, ook wat toen nog niet was geschreven; dl de Schrift, Oud en Nieuw Testament, is van God ingegeven. Dus is het niet zo, zoals we lezen in de Nieuwe Vertaling, die heel terecht wel genoemd wordt een nieuwe verdwaling, dat nuttig tot lering is „elk van God ingegeven Schriftwoord", wat kan inhouden dat niet elk Schriftwoord daartoe behoort, maar dat er ook Schriftwoorden zyn, niet door God ingegeven, maar door de Bybelschryvers naar eigen idee neergeschreven. Als dat waar was, hoefden we er weinig waarde aan te hechten; die woorden zou de moderne wetenschap wel aan mogen vechten Maar nee, weg met alles wat er op dit terrein wordt geleerd; Gods Woord is door Gods Heilige Geest ingegeven, geïnspireerd. Wij hopen het te mogen houden by de Kanttekenaarsverklaring: de Bijbel is geheel Gods Woord, van Genesis tot Openbaring. Dat Woord nog te mogen bezitten is een bijzonder voorrecht, maar tevens kan er nooit genoeg de nadruk op worden gelegd dat het zeer noodzakelijk is dat God Zijn Geest daar by paart, opdat de geestelyke zin en mening ons mag worden verklaard, en dat dat Goddelijke Woord aan onze harten wordt toegepast; en we leren vragen: Maak in dat Woord m'n gang en treden vast. Opdat de echte Statenvertaling onder ons volk worde bewaard, heeft de Gereformeerde Bijbelstichting geen kosten gespaard. Mochten we die G.B.S. dan nog steunen met gebed en met gaven, maar ook een ieder persoonlyk de Statenvertaling handhaven; handhaven in leer en in leven, handhaven in al onze handel, handhaven in kleding eh haardracht, ja in heel onze wandel. Dat Woord mocht maar het enige richtsnoer zyn voor ons allen; die Schrift geeft de juiste raad in de moeilijkste gevallen. God zal ook Zelf Zyn Woord handhaven, het ganse Bijbelboek, wat inhoudt: Alleen in Christus de zegen, buiten Hem de vloek. Beloften en bedreigingen, dl de Schrift is van God ingegeven; mochten we het persoonlyk zaligmakend leren in ons leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 augustus 1973

De Wachter Sions | 8 Pagina's

AL DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 augustus 1973

De Wachter Sions | 8 Pagina's