Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

’s-Gravenhage - Scheveningen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

’s-Gravenhage - Scheveningen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. P. van Zonneveld, gekomen van Driebergen, verbond zich op 6 oktober j.l. aan de Chr. Geref. kerk te ’s-Gravenhage-Scheveningen.

Hij werd bevestigd door ds. G. Bouw, die 20 jaar deze gemeente heeft gediend en nu te Urk staat.

Na votum en groet zongen we Ps. 84 : 1 en 5. Ds. Bouw las Efeze 4 : 1-16 en noemde zijn tekst vs. 12b: tot opbouwing van het lichaam van Christus. Hij ging voor in gebed. We zongen Ps. 89 :1 en 8. Tijdens het zingen werd er gecollecteerd.

Het gaat vanavond - aldus de bevestiger - ten diepste om het kerkvergaderend werk van Christus. Hij gebruikt mensen als instrument. Het doel van de door Christus gegeven ambten is de opbouw van het lichaam van Christus. Daartoe is ds. Van Zonneveld hierheen gezonden, tot zaligheid van zondaren en de verheerlijking van God. De ambten zijn door Christus gegeven. Er zijn ook geroepen ambtsdragers. Het is een inzetting van de Koning der kerk. Hij is eerst afgedaald tot de diepste diepte en daarna ook ten hoogste verhoogd. Hij heeft gaven genomen om uit te delen onder de mensenkinderen. Bij de gaven horen de ambten. Het is genade. Het is genade als de Heere ons wil gebruiken in Zijn dienst. Als dat beseft wordt, maakt dat klein. Dat geldt ook de gemeente. Het is een gave wanneer de Heere weer een eigen dienaar geeft. Dat is niet verdiend. Het gaat om de volmaking van het lichaam van Christus.

Er is ook het ambt der gelovigen. Om hen meer toe te rusten is er het bijzondere ambt. Elk lid van de kerk heeft zijn eigen plaats. Het gaat om het lichaam van Christus. Hij is het Hoofd, al de Zijnen zijn lidmaten. Het gaat in alles om de opbouw van het lichaam van Christus. Lidmaat wordt men door wedergeboorte. Het gaat er om dat zondaren tot bekering komen.

De lidmaten van het lichaam van Christus moeten meer en meer toegerust worden om geestelijk op te wassen in Hem, namelijk Christus. Een kind moet groeien, opwassen. Zo ook in het geestelijke. Dode lidmaten kunnen levendgemaakt worden. Zij moeten opwassen opdat ze niet meer heen en weer geslingerd worden door wind van leer. Ze moeten opwassen in Hem Die het Hoofd is, om meer en meer Hem te kennen. In de weg van afbraak van jezelf. Alles buiten Christus moet er helemaal af. Het gaat om geestelijke verdieping. Daarvoor is de bediening van het Woord.

Totdat wij allen zullen komen.... tot een volkomen man. Uit Hem ontvangen alle lidmaten hun wasdom. Het gaat om Christus, om Zijn eer, om Zijn werk.

Wat mag er wel dagelijks gebed zijn bij de ambtsdragers en bij de lidmaten. De Heere zendt nog Zijn dienaren uit. Straks is dat niet meer nodig, namelijk wanneer de opbouw van het lichaam van Christus voltooid is. De bevestiger hoopt van harte dat de Heere de arbeid moge zegenen.

We zingen Ps. 135 : 1, waarna de bevestiger begint met de voorlezing van het formulier voor de bevestiging van dienaren des Woords. De vragen worden gesteld. Ds. Van Zonneveld beantwoordt deze duidelijk met: Ja ik, van ganser harte. Dan komt de bevestigingsformule en het slot van het formulier.

Ds. Bouw spreekt de bevestiger toe. Hij acht het eengroot voorrecht, dat hij ds. Van Zonneveld mocht bevestigen. Daarna spreekt de bevestiger mevrouw Van Zonneveld toe en de gemeente van Scheveningen, die hij de nieuwe predikant staande laat toezingen Ps. 119 : 9, even gewijzigd. Hierop spreekt ds. Bouw het dankgebed van het formulier uit. Onder het zingen van Ps. 122 : 3 neemt ds. Van Zonneveld de plaats van de bevestiger op de kansel in. Deze leest Openbaring 3 : 7-13, de brief van de verhoogde Koning aan Filadelfia. De tekst is vs. 8m: Zie, Ik heb een geopende duur voor u gegeven.

Ds. Van Zonneveld noemt Scheveningen rijk bevoorrecht. De gemeente bestaat 43 jaar. Ze heeft twee eigen predikanten gehad, die samen 35 jaar de gemeente hebben gediend. In Driebergen daarentegen moesten verschillende predikanten na daar kort gearbeid te hebben naar het graf worden gebracht. Na twee jaar vacant-zijn heeft Scheveningen weer een eigen dienaar. Niet de mens staat centraal, maar Christus. Het gaat vanavond over een deur. Daardoor kun je ergens binnenkomen, namelijk als de deur geopend wordt.

Het gaat over een geopende deur. Christus belooft dat aan de gemeente van Filadelfia. Een geopende deur voor Filadelfia: 1. de Persoon, 2. de betekenis en 3. het adres van deze toezegging.

1. Zie. Dat komt viermaal in deze brief voor. De verhoogde Koning zegt dat. Hij heeft geleden, is gestorven, ook verhoogd. Ik heb een geopende deur voor u gegeven. Deze Ik is de Heilige en Waarachtige. Dat zijn namen die in het Oude Testament aan God worden gegeven. Christus noemt Zich met die goddelijke namen. Opzettelijk. Hij is ook God. Hij is de Tweede Persoon. De Joden geloofden dat niet. Christus openbaart Zich in deze brief als de Heilige en Waarachtige. Hij is Gods Zoon. Hij heeft de sleutel van David. Hij is de ware Messias. Hij is de Beloofde. Jesaja spreekt van Eljakim. Die krijgt de sleutel op zijn schouder, krijgt macht om het paleis van de koning te openen en te sluiten. Ieder moet toestemming van Eljakim hebben. Deze is een type van Christus. Hij heeft de sleutel van David. Hij opent en sluit, heeft macht en bevoegdheid. Een prediker kan dat niet. De kerk heeft de sleutelmacht. De eerste sleutel van het Koninklijk paleis. Hij opent en dan is er toegang tot het binnenste heiligdom. Of Hij sluit.

Dat Hij die macht heeft is te danken aan het werk in Zijn vernedering. Adam heeft de toegang geblokkeerd. Maar Christus heeft de sleutel ontvangen. Deze Christus wordt in deze dienst en elkezondag verkondigd. Hij is de Enige, Die de sleutel heeft. Hij alleen kan zeggen: Ik heb een geopende deur voor u gegeven.

2. Een geopende deur. Dat betekent, dat de evangelieprediking bewerkt dat zondaren geleid worden in het binnenste heiligdom, met God verzoend worden. Bij de mens is een open deur naar de zonde en de wereld, maar een gesloten deur voor God. De mens kan niet en wil niet. Er is vijandschap tegen God en Christus. Wij houden de deur hermetisch in slot. Zou het van ons afhangen dan zouden wij allen verloren gaan. Dienaren kunnen de deur van het hart niet openen. Maar Christus kan het wel. Hij heeft de sleutel van David. Het Woord van Christus doet het.

Hier is sprake van een synagoge des satans. Deze brief noemt de synagoge zo. Waarom? Daar is de waarheid omtrent Jezus niet. Zijn Godheid wordt ontkend. Christus zal maken dat zij toch zullen komen en zullen erkennen dat Hij hen liefheeft. Ook in de kerk zijn mensen met een gesloten hart. Jongeren keren de kerk de rug toe. Maar Hij zegt: Ik zal maken. Dan komen Joden uit de synagoge, alle tijden door, ook nu nog. Er is geen verschil tussen Joden en heidenen. We moeten zalig worden uit genade door Hem Die aan het kruis gestorven is. We willen zo graag opgebouwd worden, maar: Ik zal maken! Dan gaat de grootste, de zwaarste deur vanzelf open. Hij doet alles. Daarom gaat het gemakkelijk. Dat mag biddend verwachting geven.

3. Het evangelie heeft een bepaald adres: voor u. Slechts aan Filadelfia wordt dit gezegd. Waarom? Ik weet uw werken. Die gemeente wilde het evangelie verkondigen aan Joden en heidenen. De gemeente had slechts kleine kracht. Temidden van de krachten van ongeloof enz. Scheveningen heeft ook kleine kracht. We kunnen slechts weinig betekenen. Maar: Gij hebt Mijn Woord bewaard en Mij niet verloochend. Daarom: Ik heb u een geopende deur gegeven. Bewaren is als een schat meedragen in het hart. Dus het Woord van Christus meedragen in het hart, dat Hij uit de diepte brengt in het binnenste heiligdom. Dan zijn er zieleworstelingen aan de troon der genade.

Wat is er thans een verdeeldheid op kerkelijk gebied. In Filadelfia was dat niet zo. Gij hebt Mijn Woord bewaard en Mijn Naam niet verloochend. Temidden van verdrukking enz. Ze konden niet anders, als vrucht van genade. Waar komt het nu voor de gemeente van Scheveningen op aan? Ze heeft kleine kracht. Het woord te bewaren op een rechte wijze. Zijn Naam niet verloochend. Dat is het adres van die rijke toezegging.

Spreker wenst dat we elkaar mogen ontmoeten aan de troon der genade. Het gaat in alles om Gods eer. Straks is het volmaakt. Christus is de Drager van de sleutel. Daar gaat het altijd om. De Heere opent de poorten der gerechtigheid. Dat blijft het recht van God en het Lam.

We zingen Ps. 107 : 3. Daarna spreekt ds. Van Sorge namens de classis een woord van welkom. Hij deed dit in plaats van de consulent ds. Slagboom, die wegens ernstige familieomstandigheden verhinderd was om deze dienst bij te wonen. Na ds. Van Sorge voert ouderling A. Bargeman het woord namens de kerkeraad. Hij richt zich eerst tot ds. Van Zonneveld en dan tot diens echtgenote en kinderen.

Daarna spreekt ds. Van Zonneveld nog vele aanwezigen toe. Ook bedankt hij de sprekers voor hun goede woorden. Hij gaat voor in dankgebed.

We zingen nog Ps. 99 : 1, 7 en 8, waarna ds. Van Zonneveld de zegen des Heeren op de gemeente legt.

De dienst was om half acht begonnen en duurde tot ongeveer kwart over tien. Het was niet te lang. Het was een goede dienst. Het kerkgebouw was geheel gevuld. Er waren vele belangstellenden uit Driebergen en ook uit andere gemeenten.

Voor de genodigden was er in de aangrenzende zaal gelegenheid om een kop koffie te drinken. Daar ontmoetten we nog vele vrienden en bekenden.

We hopen van harte dat de Heere de arbeid van ds. Van Zonneveld moge gebruiken tot opbouw van het lichaam van Christus, ook in de gemeente van Scheveningen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's

’s-Gravenhage - Scheveningen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's