Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. J. Driessen: “De Heere vergeet je niet”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. J. Driessen: “De Heere vergeet je niet”

De rijkdom van de Heilige Doop voor jongeren uitgelegd

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De herten in het kamp van een Romeinse keizer, droegen aan een kettinkje om de hals een penning, waarop in het Latijn gegraveerd stond: Raak mij niet aan, ik ben van de keizer. Zo heeft de Heere ons Zijn merkteken gegeven, het merkteken van de Heilige Doop. De 74-jarige emeritus predikant J. Driessen legt aan jongeren uit wat de onschatbare waarde van de Heilige Doop is.

Je leven heeft zin
Waarom heeft de Heere eigenlijk de Heilige Doop gegeven? Dominee Driessen vertelt: “Als eerste wil ik graag een vraag stellen aan jongeren: Wat is de zin van je leven? Waarom ben jij op deze wereld?
Adam en Eva wisten dat zij leefden om in de weg van gehoorzaamheid aan Gods geboden het eeuwige leven te ontvangen, om dus te leven tot eer van God. Dit is verstoord door onze zondeval. Toen waren Adam en Eva de zin van het leven kwijt. Maar de Heere zocht hen op. Het wonder is dat Hij niet kwam met Zijn verdoemende gerechtigheid, om hen te verwijzen naar buitenste duisternis. God is tot hen gekomen met de boodschap: ‘Ik zal weer zin geven aan jullie leven; er zal een Zaligmaker komen!’ Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden, van hun zinloosheid. Dat is ook het wonder dat wordt aangewezen in de Heilige Doop. Als je gedoopt bent, zegt de Heere daarmee dat Hij jouw leven, na de zondeval, opnieuw zin wil geven.
Wij worden geboren om te leven tot eer van God. In de Heilige Doop wordt ons verkondigd dat we niet geboren worden om verloren te gaan, maar om behouden te worden.”

De Heere zoekt op
Het wonder van de doop is dat de Héére ons zoekt. “Kijk maar naar de geschiedenissen in de Bijbel”, legt dominee Driessen uit. “Na de heilsopenbaring aan Adam en Eva zakt de wereld opnieuw weg in een heidens leven. Dan komt de Heere tot Abraham in Ur der Chaldeeën en wijst Hem de weg naar een onbekend land. Hij richt met Abraham en zijn nageslacht het verbond van genade op. Het teken en zegel van dat verbond is het sacrament van de besnijdenis. Je kunt begrijpen dat dit voor een Jood heel veel betekende.

De lichtkring van Gods verbond
Heeft de heilige doop dan voor ons dezelfde betekenis? “Ja, de boodschap van de Heilige Doop is in principe hetzelfde. Je bent niet geboren in de heidenwereld, maar je mag leven onder de bediening van het genadeverbond. Zoals de Heere in het Oude Testament over het volk Israël zei: ‘Het is Mijn volk’, zo zegt Hij dat ook nu van de christelijke gemeente. Dat wil niet zeggen dat alle leden en doopleden hoofd voor hoofd genade ontvangen hebben. Maar wel zegt de Heere met grote nadruk, dat Hij recht op je heeft. Hij deed je geboren worden binnen de lichtkring van Zijn verbond. Hij heeft er recht op dat wij ons tot Hem bekeren; dat wij ons leven in Zijn dienst besteden, opdat ons leven werkelijk zin zal hebben.”

Zijn naam op je voorhoofd
Wat betekent het dat we zijn gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? Driessen: “Dat houdt veel meer in, dan dat de doop aan ons bediend is in opdracht van God. Het betekent dat wij door de doop in een bepaalde verhouding tot de Heere zijn gezet. De Heere zegt bij de doop: ‘Je behoort jezelf niet toe, maar je hoort bij Mij! Ik heb Mijn naam op je voorhoofd geschreven; Ik wil je voor Mijn rekening nemen.’
Het doopformulier legt uit wat het gedoopt-zijn in Gods drie-enige Naam betekent. Het is de aanneming tot kinderen door God de Vader; de verzoening met God door het werk van de Zoon; de gave van de Heilige Geest Die tot lidmaten van Christus heiligt.
In de doop is onze naam genoemd samen met Gods naam. Dat wil zeggen dat we niet bang hoeven te zijn dat de Heere ons vergeet. Op de meest persoonlijke wijze heeft Hij bij de doop betuigd en verzegeld dat Hij in onze dood geen lust heeft, maar daarin lust heeft, dat wij ons tot Hem bekeren en leven. Hij wil om Christus’ verdiensten schenken, wat we tot bekering nodig hebben.”
Dat de Heere Zich zo diep tot ons neerbuigt met het aanbod van Zijn genade, heeft ook een andere kant legt de dominee uit. “Wat zal het vreselijk zijn, als we met dit aanbod van genade niet heilig werkzaam worden. Als Paulus inleeft wat dat is, roept hij bevende uit: Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?”

Bidden om de rijke zegen van de Doop
Wat moet je doen als het teken van de doop je niets doet? Als je niets van de rijke betekenis merkt of voelt? “Het kan zijn dat je zegt: ‘Ik kan God niet vinden; ik bid wel, maar ik kan niet bidden; ik merk niet dat er iets verandert in mijn
leven; ik ben zo lauw en zo dood!’ Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang! Het kan zijn dat je je nood niet voldoende voelt, of dat je niet kunt en wilt strijden tegen de zonde. Het kan zijn dat de dienst van de Heere je niet lokt. Dat mag je allemaal aan Hem voorleggen. Hij zegt: ‘Doe je mond wijd open, Ik zal hem vervullen!’ Het is van het grootste belang om in diepe ootmoed, als een arme zondaar of zondares, te bedelen om genade.”

Het zit wel goed…
Kunnen we de waarde van de Heilige Doop ook overschatten? “Van het verbond van God mag je grote verwachting hebben, maar je mag je ogen niet sluiten voor de absolute onmogelijkheid van onze kant. Dan gaan we denken: ik ben gedoopt; ik ben een kind van het verbond; ik leef toch wel netjes. Het komt met mij wel goed. Dan leef je alsof het werk van de Heilige Geest in wedergeboorte en bekering niet meer nodig zouden zijn. Zo leven veel ouderen en ook jonge mensen. Als je zulke gedachten koestert speel je met vuur. Dan moet je heel snel uit je droom wakker worden. We leven vanuit onszelf echt niet naar Gods wil. De Bijbel zegt van ons: Zij hebben allen gezondigd en derven (missen) de heerlijkheid Gods.”

De Heere buigt laag
“Om de zegen van het verbond te ontvangen, moeten we ook komen tot inwilliging van dat verbond. Dat betekent dat wij weten van waarachtige bekering, van de droefheid naar God en de vruchten daarvan in ons leven. Dan kun je, en wil je, niet anders dan je verbinden aan de zalige dienst van de drie-enige Verbondsgod. Als je ziet op al je zonden, dan durf je dat eigenlijk helemaal niet. Maar de Heere nodigt ons. In al onze vrees wil Hij, in Woord en sacrament de rijkdom en heerlijkheid van de Middelaar, de Heere Jezus Christus, voor ogen schilderen.
Als je daar iets van zien mag, dan buig je vol verwondering aan de voeten van God neer. Dan mag je wel eens getroost worden door het teken van de doop. Zeker als je weer gestruikeld bent, of in zonde gevallen. Dan zegt dat teken: ‘En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.’”

Jij kunt zalig worden!
“In de doop is de Heere met Zijn genade tot ons gekomen en zegt tot iedere jongere: laat je met Mij verzoenen! Er is in dat verbond van God een oneindige volheid! Daarom hoeft niemand aan de zaligheid te wanhopen. Er is een ruime mogelijkheid van zalig worden. Tenminste: van Gods kant! Van onze kant is er niet eens een klein kansje, maar is het eeuwig onmogelijk! Daarom kunnen we het ook alleen van de Heere verwachten.
Jonge mensen, wat is dat rijk! Waar ik van mezelf géén andere zin aan mijn leven kan geven dan de zin van het verloren gaan, daar komt nu de Heere tot ons met de boodschap dat in Hem genade is.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Ds. J. Driessen: “De Heere vergeet je niet”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's