Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op een regenachtige achternamiddag kies je geen beroep

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op een regenachtige achternamiddag kies je geen beroep

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een 40-jarige man die als chauffeur-bezorger de kost verdient voor zijn gezin, verlangt naar de dag dat hij kan stoppen met werken. Een meisje gaat na her behalen van haar HAVO-diploma werken bij een bank. Na een jaar laat ze zich alsnog inschrijven als studente aan de PABO. Een bouwvakker besluit een oud boerderijtje te kopen, knapt het op en gaat vervolgens kalveren houden. Een verpleegster raakt overspannen. Na haar genezing gaat ze een administratieve opleiding volgen.

Voorbeelden van mensen die na verloop van tijd ontdekken dal /.e in het verleden een verkeerde beroepskeuze gedaan hebben. Deze zijn er legio. Soms is herstel van de oorspronkelijke beroepskeus nog mogelijk. Hel komt ook voor dat de omstandigheden (als leeftijd, gezinssituatie, financiën en dergelijke) zodanig zijn dat herstel niet meer mogelijk is: men draagt een leven lang de last van een verkeerde beroepskeus met zich. Blijkbaar is het kiezen van een beroep niet iets dat vanzelf wel goed gaat. hoewel er natuurlijk ook heel veel mensen zijn die een beroep gekozen hebben dat heel goed bij hen past.

Eerste beslissingen

Jongeren moeten in onze huidige maatschappij al op ongeveer 13-of 14-jarige leeftijd dc eerste beslissingen nemen met betrekking tot de keuze van hun beroep. Misschien ben jij één van die jongelui die op dit moment zich moet bezinnen op de keus van een bij hun passend beroep. Het zou kunnen zijn dat je je afvraagt op welke manier je kunt komen tot een juiste keuze.

In het vervolg van dit artikel wil ik aangeven op welke wijze je te werk kunt gaan om te komen lot een goed gemotiveerde beroepskeus. Misschien weet je allang wat je wilt worden. Toch doe jc cr goed aan je beroepskeuze nog eens te bekijken op dc manier zoals ik die hieronder beschrijf: al was het alleen maar om een nog steviger onderbouwing te krijgen van je oorspronkelijke keus.

Opmerkingen vooraf

In de eerste plaats wil ik benadrukken dat het vinden van antwoorden op vragen die te maken hebben met je beroepskeus van jou enige (en soms wel veel) inspanning vraagl. Je zult er zelf iets voor moeten doen. Je zuil namelijk moeten ontdekken wat voor een persoon jij bent én je zult er zicht op moeten krijgen wat allerlei beroepen inhouden. Pas daarna kun je uitvinden of jouw persoon en een bepaald beroep bij elkaar passen.

Vervolgens moetje bedenken dat. als je zorgvuldig wilt bezig zijn met je beroepskeuze. dit niet iets is dat je op een regenachtige achternamiddag voor elkaar kunt krijgen. Het kiezen van een beroep is een proces dat een aantal jaren in beslag kan nemen.

Tenslotte: het kiezen van je beroep hoef je niet alleen te doen. Er over praten met vrienden en vriendinnen, ouders, leraren en de dekaan kan je beslist verder helpen op het glibberige pad van de beroepskeus. Bedenk in het bijzonder dat je aan de Heere mag vragen of Hij jou door het licht van Zijn Woord cn de leiding van Zijn Geest zo wilt leiden dat je een beroep zult kiezen waarover Hij Zijn zegen kan geven, waarin je Zijn gunst mag ervaren. Als dat zo is. dan denk ik dat je goed gekozen hebt.

Wie ben je?

Met betrekking tot de beroepskeus is er een drietal aspektcn van je persoonlijkheid waarin jc moet proberen enig inzicht te krijgen.

In de eerste plaats zul je bij jezelf moeten ontdekken welke dingen je goed afgaan en welke je minder goed afgaan. Ben je handig of juist onhandig? Leg je gemakkelijk kontakten met andere mensen of heb jc daar juist moeite mee? Ben je goed in talen of juist in rekenen en wiskunde? Misschien ben je muzikaal of kun je goed tekenen?

Zoals uit deze voorbeelden (waarvan je er gemakkelijk zelf meer kunt bedenken) blijkt, kun je soms kijken naar je resultaten op school, maar er zijn ook heel wat begaafdheden die niet op school getoetst worden.

Gesprekken met je ouders en anderen die je goed kennen, kunnen je over deze kapaciteiten meer duidelijkheid geven.

Wat doe je graag?

Je moet in dc tweede plaats voor jezelf duidelijk krijgen welke dingen jc graag doet en aan welke dingen je juist een hekel hebt. Sleutelen aan je brommer, voor het eten zorgen, kleine kinderen bezighouden, omgaan met dieren, enzovoorts, zijn bezigheden waar je soms met je beroepskeuze goed bij aan kunt sluiten.

Ook hier kun je weer kijken naar je schoolvakken: als je bijvoorbeeld exakte vakken en tekenen leuk vindt dan zou het werken op een architcktenbureau misschien iets voor je kunnen zijn.

Wat is voor jou belangrijk?

In de derde plaats moet je proberen tc ontdekken welke dingen in dit leven voor jou belangrijk zijn cn welke minder belangrijk. Ben je het liefste binnen of ben je juist een buitenmens? Wil je liever in jc eentje werken of samen met anderen? Wil je graag veel geld verdienen of is dat niet belangrijk? Wil je misschien graag iets voor andere mensen betekenen? Op dit terrein liggen nogal wat voetangels en klemmen. Sommige van deze zogenaamde waarden kunnen we neutraal noemen; de ene mogelijkheid is dan evengoed als dc tegenovergestelde, het gaat er maar om wat het beste bij jou past.

Andere waarden zijn echter bepaald niet neutraal. Veel geld verdienen, risiko's nemen, eer cn aanzien zien te bereiken en dergelijke, kunnen zaken zijn die belangrijk voor je zijn. maar waar wc wel van moeten vaststellen dat ze strijdig zijn met de waarden zoals de Heere die in Zijn Woord tot ons doet komen. Je doet er dan ook goed aan om dit soort zaken bewust naar dc achtergrond tc dringen en te leren je te richten op die

waarden die juist in de Bijbel als belangrijk worden aangegeven.

Kennis van beroepen

Behalve dat je jezelf moet leren kennen met betrekking tot je beroepskeuze, moet je je ook zo goed mogelijk op de hoogte stellen van wat allerlei beroepen, die mogelijk bij jou zouden kunnen passen, inhouden.

Wat voor soort werkzaamheden moet je zoal doen bij de uitvoering van dat beroep? Welke eigenschappen worden cr verwacht van iemand in dat beroep? In wat voor soort omgeving kom je te werken? Welke principiële problemen kun je verwachten bij het kiezen van dit beroep? Hoe zijn de vooruitzichten op werk?

Veel jongeren zijn geneigd om te kiezen voor een bepaalde studie of opleiding omdat zc die erg leuk vinden zonder dat ze precies weten wat het beroep inhoudt waarvoor men opgeleid wordt. Daardoor komt het nogal eens voor dat men le laat ontdekt dat het beroep waarvoor men is opgeleid iets heel anders blijkt te zijn dan men verwacht had.

Elk beroep heeft zijn mooie en minder mooie kanten. Bedenk van te voren niet alleen wat de mooie kanten zijn, maar ook of je dc minder mooie aspekten van het beroep erbij kunt en wilt nemen. Het is overigens ccn illusie om tc denken dat cr beroepen zouden zijn die geen schaduwkanten hebben; overal kom jc immers mensen tegen die net als jij bedorven zijn door de zonde cn dat zal ook steeds merkbaar zijn in je beroep. Dc kennis van allerlei beroepen komt jc niet aanwaaien. Je zult aktief op zoek moeten gaan naar informatie. Het keuze-begeleidingsmateriaal dat op de meeste scholen verstrekt wordt, kan een goed begin zijn. In bibliotheken is vaak veel informatie te vinden (zoek bijvoorbeeld eens in de boekjes uit de serie 'Werken...' die door uitgeverij De Ruiter in Gorinchem zijn uitgegeven). Bezoeken van open dagen van bedrijven en scholen kunnen jc soms ook heel wat wijzer maken. Verder kun je denken aan gesprekken met mensen die het beroep waar jij aan denkt reeds uitoefenen.

Arbeid een opdracht

De maatschappij kan niet functioneren zonder dat mensen daarin arbeid verrichten. Hel is dus logisch dat iedereen die gezond is daarin ook zijn bijdrage levert. We mogen ook zeggen dat de arbeid, het uitoefenen van het beroep, door God aan dc mensen als opdracht in deze wereld is gegeven. Een opdracht die reeds in het Paradijs gegeven werd als een zegen voor de mens en tot op de dag van vandaag is daarvan ook nog steeds iets terug le zien.

Een taak die na de zondeval echter altijd gepaard is gegaan met 'het zweet uws aanschijns' en met de 'doornen en distels". Laat deze wetenschap je ootmoedig maken en jc bewaren voor het streven naar een zogenaamd volmaakt beroep. In zondag 49 van de Heidelbergse Catechismus wordt de derde bede van het Onze Vader uitgelegd. Als dc inhoud daarvan door jou enigszins geproefd mag worden, dan denk ik dat je dc enige werkelijk hechte basis hebt waarop een goede beroepskeus gegrond is:

„Geef, dat wij en alle mensen onze eigen wil verzaken cn uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn; opdat alzo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gcwilliglijk en getrouwelijk mogen bedienen en uitvoeren als dc engelen in dc hemel doen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 1992

Daniel | 32 Pagina's

Op een regenachtige achternamiddag kies je geen beroep

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 1992

Daniel | 32 Pagina's