+ Meer informatie

Wisselstroom

3 minuten leestijd

Hallo allemaal, Na jullie brieven over sollicitatie-ervaringen krijgen jullie nu een aantal tips van Jan Willem Jansen. Deze student personeelsmanagemant houdt zich veel bezig met de andere kant van de tafel: hoe beoordeel je sollicitatiebrieven en hoe voer je sollicitatiegesprekken? Twee perronchefs vertellen in "Wat een baan" over hun werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Een van hen zegt: „Voor de reizigers ben je in de eerste plaats een vraagbaak. Ook zorg je voor de sociale veiligheid."

"Een sollicitant is ook maar een mens"
Aan de ene kant van de tafel spelen de zenuwen soms behoorlijk parten. Er kan immers heel veel van het gesprek afhangen. Krijg ik de baan die ik zo graag wil hebben en waarvoor ik zo'n mooie sollicitatiebrief heb geschreven? Aan de andere kant van de tafel zit iemand die het mogelijk voor het zeggen heeft of je de baan krijgt waarvoor je komt. En dan komen de vragen. „Waarom solliciteer je naar deze baan? Wat zijn je motieven om juist bij ons te willen werken en waarom schrijf je dit of dat in je sollicitatiebrief?" De zenuwen gieren je door de keel. Maar wat speelt er aan de andere kant van de tafel? Handig als je weet waar een personeelsconsulent of een personeelsadviseur op let in een sollicitatiegesprek.

Opscherpen
Jan Willem Jansen (18) uit Dordrecht studeert aan de Ichthus Hogeschool Rotterdam "Personeel en Arbeid". In de wandelgangen heet dat "Personeelsmanagement", een studie over mensen, organisaties en arbeid. Wanneer deze drie begrippen aan elkaar zijn gesmeed, is een aantal onderwerpen de revue gepasseerd: werving, selectie, functie-inhoud, functie-analyse, functie-waardering en communicatie. Jan Willem en zijn medestudenten moeten sollicitatiebrieven beoordelen en oefenen in het voeren van sollicitatiegesprekken. „In de studierichting "sociaal juridisch dienstbelang", een andere faculteit dan de mijne, moeten studenten heuse sollicitatiebrieven schrijven voor bij voorbeeld een stageplaats. Die brieven moeten wij dan beoordelen en opscherpen in de goede richting."
Jan Willem Jansen laat er geen twijfel over bestaan dat er veel van een goede sollicitatiebrief kan afhangen. „Het moet geen dwingende brief zijn, je moet je niet mooier voorstellen dan je bent, maar ook niet slechter. En schrijf vooral dingen die van invloed zijn voor de functie. Je komt natuurlijk niet verder wanneer je solliciteert naar de functie van boekhouder als je schrijft dat je niet precies bent. Denkt een sollicitant vaak dat ze aan de andere kant van de tafel dwars door hem of haar heen kijken? „Een sollicitant denkt vaak dat er een paar gevaarlijke mensen tegenover hem zitten. Maar hij mag best weten dat ook aan de andere kant van de tafel zenuwen soms een rol spelen. Het is echter de kunst die zenuwen de baas te blijven. Zo moeten wij leren om sollicitanten op hun gemak te stellen. Je moet ook leren om goede vragen te stellen. Een sollicitant is ook maar een mens. Ter wille van de objectiviteit wordt een sollicitatiegesprek dan ook altijd door twee beoordelaars gevoerd."

Tips
Jan Willem Jansen heeft de volgende praktische tips. Hij begint met de sollicitatiebrieven: „Doe niet te overdreven; geef duidelijk je motivatie aan; bezondig je niet aan hoogdravend taalgebruik maar schrijf duidelijke zinnen; schrijf netjes, want "grafologen" kunnen er soms vergaande conclusies uithalen; geef aan waarom je juist bij dié organisatie wilt werken." Dan de solHcitatiegesprekken: „Probeer er netjes en verzorgd uit te zien. Er wórdt bij voorbeeld echt gekeken of je schoenen gepoetst zijn en of je je hebt geschoren. Natuurlijk is zoiets organisatie-afhankelijk. Het maakt verschil of je op gesprek gaat voor een directiefunctie, een kantoorbaan, een baan in de kunst of een baan in de bouw. Ook tussen organisaties bestaan weer verschillen. Bereid je ook goed voor op je goede en minder goede eigenschappen en wat voor antwoord je zult geven op de vraag naar je motivatie."
Jan Willem heeft geleerd dat een bedrijf zorgvuldig en menselijk dient om te gaan met solhcitanten. „Grote bedrijven zijn daar over 't algemeen beter in dan de kleinere", zegt hij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.