Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZETjes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZETjes

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN ROSSUM EN DE AMBTSWO­ NING

Een lange ruk was de laatste dagen de parlementaire behandeling van de zogenaamde Leegstandswet. Het is buiten bestel van een zetje om gedetailleerd in te gaan op de inhoud van deze wet. Het is een opvolger van de Anti kraakwet die de Tweede Kamer eerder aanvaardde. Kraken was een misstand en moest hoognodig binnen paal en perken. Opvattingen verkleuren snel. Krakers kregen meer begrip óf kraakten meer adhesie. Wie zal het zeggen? Enfin, de aanvaarde Anti-kraakwet bleef bij de Eerste Kamer in de wachtkamer. Nooit kwam er iemand die zei: Nu is u aan de beurt. Intussen kwamen er nieuwe wetten. Een initiatief van de Partij van de Arbeid, dat positiever was voor de krakers De Regering kwam zelf met de Leegstandswet. Woningen mogen niet te lang leegstaan. Dat lokt uit tot kraken Nu willen buiten schuld ambts- en dienstwoningen nog al eens een geruime tijd onbewoond blijven. Wat een ambtswoning betreft is het voor een kerkelijke Gemeente verdriet genoeg. De kerkeraad brengt beroep op beroep uit. Tot overmaat zou de lege pastorie nog eens gekraakt worden. Wanneer krijg je de krakers eruit en zolang heeft het uit­brengen van een beroep geen zin. Moeten lege ambtswoningen ook vogelvrij worden? Tijdelijke verhuur biedt evenmin een oplossing. Immers binnen enkele maanden kan de woning wel nodig zijn. Dank zij een amendement van ons fractielid Van Rossum vallen pastorieën en dienstwoningen buiten de regels die voor andere leegstaande huizen gelden.

KABINETJE MAKEN

Sommige mensen hebben als liefhebberij dat zij huwbare jonge mensen zouden willen koppelen. Een plezierig tijdverdrijf? Voor sommigen blijkbaar. Een verwante hobby is druk bezig zijn met de formatie van een nieuw kabinet. Na de verkiezingen van D.V. 26 mei gaat het officiële nationale gezelschapsspel weer beginnen. Of beter gezegd: men is er nu al mee bezig. Het heeft weinig zin zolang de uitslag van de verkiezingen onbekend blijft. Om toch aan slag te komen begint men met een peiling. Enkele honderden mensen worden gevraagd te vertellen wat zij zouden stemmen. De percentages worden gebruikt om te zien of de partijen vooruitgaan of zetels moeten afstaan. De jongste peiling vertelde dal een progressief kabinet op hetzelfde aantal stemmen in de Kamer kan rekenen dan een kabinet van de signatuur van de club die thans zitten. Fifty-fifty dus. De Partij van de Arbeid zou fors teruggaan, doch links als totaliteit zou winst boeken. Vooral D'66, de PSP en de CPN. Aan een progressief blok zou ook D'66 moeten deelnemen. D'66 heeft echter bezwaren tegen een verbond met CPN en PSP. De communisten staan er niet op om mee te doen. Zij willen echter graag gekend worden.

D'66 voelt er bovendien ook weinig voor, omdat kleine linkse fracties onevenredig hun omvang grote macht kunnen uitoefenen. Zij kunnen op chantage af een progressief kabinet maken maar ook breken. D'66 als meest redelijke en meest naar het centrum opgeschoven bestanddeel van een progressief verbond voelt zich wat gecompromitteerd met die erg linkse rebellenclubs in de combinatie. D'66 wil niet het onderste uit de linkse kan. Naar de andere kant gekeken. Het huidige samenwerkingsverband, CDA en WD, komt niet verder dan zeventig zetels. SGP en GPV zouden soortgelijke rol kunnen spelen als de communisten bij een progressieve optelsom. Dan moet echter om de 75 vol te maken de heer Nijhof met zijn DS'70 er ook nog bij. Bij de stemming over het abortuswetsontwerp van de regering gaf de DS'70-er de doorslag. Voor hetzelfde kan hij ook wetten, moties en amendementen de nekslag bezorgen, 's Lands beshssende stem uitgebracht door Nijhof. Een rij wachtende voor u van ministers en fractievoorzitters die Nijhof om de gunst bedelen. Het was een droom, aldus de laatste zin van vele ademafsnijdende verhaaltjes. En zie, het is een enquête. De echte verkie­zingsuitslag laat nog weken op zich wachten. Tot zolang kunnen politieke doe het zelvers nog menige combinatie in elkaar klutsen. De voorkeur van de PvdA is een progressief kabinet. De tweede keus een coalitie van socialisten, 66-democraten en christen-democraten. Deze tweede keus van de PvdA is de eerste keus van D'66. Geen wonder. Dan kan D'66 tussen twee machtige (? ) vleugels van christendemocraten rechts en socialisten links een hoge (kippe) borst opzetten. In een progressieve combinatie zou D'66 tegen wil en dank meegesleurd worden. Het dreigend gat Qe hebt begrotingsgaten, maar ook pohtieke gaten in een regeringscombinatie) voor de huidige ploeg Van Agt-Wiegel zou mooi opgevuld kunnen worden door D'66. D'66 voelt zich als "gatenvuller" gedoodverfd. Dan is de brave brede borst voor het CDA en zijn WD en D'66 de vleugeltjes. De heer Terlouw houdt deze boot hardnekkig af. Voorlopig zal het spelletje door de deelnemers wel op de manier gespeeld worden als is uiteengezet. Men kan de kiezers nu eenmaal niet het achterste van de tong laten zien. De vraag is wat D'66 uiteindelijk zal doen als de verkiezingsuitslag op het bord staat. Dat VVD en CDA naar de 66-democraten lonken is verklaarbaar en begrijpelijk. Immers de PvdA prijst zichzelf althans ten overstaan Vervolg op pagina 3 Vervolg van pagina 2

van het CDA met forse punten uit de markt. Maar wat moeten de socialisten? Politieke peilingen laten toch al heel wat verlies bekijken van de PvdA naar CPN en PSP. Indien de heer Den Uyl zijn poHtiek leiderschap niet in de waagschaal had geworpen zat zijn hele jpartij bij de PSP op de knie. Maar laten we nuchter blijven. De kabinetsplaatjes die men laat zien zijn meer bedoeld om kiezers te behagen en om stemmen te winnen dan als serieuze bouwtekeningen voor het meubel dat er in de tweede helft van 1981 moet komen.

ABORTUS

Wat is onze fractie vaak gebeld over de datum waarop de abortus ontwerpen in de Tweede Kamer in behandeling zouden komen. Niets veranderlijker dan een agenda van de Kamer en niets onzekerder dan een planning van parlementaire werkzaamheden. Eind maart zou de Eerste Kamer er aan beginnen. Nu wordt het eind april. Samenkomsten aan de vooravond ineens veel te vroeg. Waren de vragen over deze uitputtend besproken en bestudeerde materie te moeilijk? Politiek werkt met politieke redenen. Is men niet zeker van deze „oude" Kamer? Immers het heet ook reeds in Haags jargon dat behandeling over het reces „heengetild" wordt. Of zijn dat boze tongen?

GAT

Onderwijsbegroting voor '81 maart '81 aanvaard. Pais viel niet op zijn „gat van 119 miljoen" Een recente filosofie kent het begrip van gaten dichten. Of Pais ook als „gatendichter" het departement uit- en de geschiedenis ingaat?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1981

De Banier | 8 Pagina's

ZETjes

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1981

De Banier | 8 Pagina's