Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een uurtje vrij nemen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een uurtje vrij nemen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vandaag heb je een saaie natuurkundeles op je rooster staan. Engels valt uit en wiskunde snap je toch nooit. Voor gym hoef je eigenlijk ook niet naar school te gaan en Nederlands is heel makkelijk. Je kunt een vrije dag eigenlijk wel goed gebruiken, dus... je besluit thuis te blijven.

In Nederland spijbelt een derde tot de helft van alle leerlingen. Spijbelen - of in ambtelijke taal: schoolverzuim - is het opzettelijk wegblijven van school, zodat je je aan de leerplicht onttrekt. Dat klinkt heel zwaar, maar voor ongeveer de helft van de scholieren die wel eens spijbelt, geldt dat het bij een enkele keer spijbelen blijft. Bijvoorbeeld aan het einde van de dag een uurtje. De andere helft van de spijbelaars is wekelijks of soms zelfs dagelijks een uurtje afwezig. Meestal zijn dat de leerlingen met problemen op school of thuis. Voor zulke spijbelaars is de school verplicht de leerplichtambtenaar in te schakelen. Hoe zit het dan als je een uurtje, of twee uurtjes aan het eind van de dag, spijbelt? Tja, je weet dat het niet mag, maar als je nu écht geen zin hebt, dan heeft het toch geen nut om naar school te gaan? En kloppen die percentages ook voor onze scholen?

Proberen

Jan-Herber heeft dit schooljaar (nog) niet gespijbeld. Hij wil liever niet met de gevolgen geconfronteerd worden. Aris geeft aan dat je de uren die je spijbelt dubbel moet inhalen, dus dan kost het je uiteindelijk meer tijd als je spijbelt. Zo denken veel andere leerlingen er ook over. De tijd die je wint door een uurtje weg te blijven, verlies je op een ander moment weer omdat je er dubbel voor terug moet komen. En dat vindt niemand

leuk. Toch kan zo'n straf niet iedereen tegenhouden. Hester geeft aan dat ze het gewoon eens wilde proberen. "Ik wilde wel eens weten hoe dat is." Tjerk had echt geen zin in les en is daarom een uurtje gaan spijbelen. Anderen spijbelen voor de lol en het is natuurlijk mooi meegenomen dat je dan een uurtje eerder thuis bent. Anco vindt dat er ook leerlingen moeten bestaan die spijbelen. "Daar is niet veel mis mee, maar je moet niet te vaak spijbelen want dan loop je misschien een achterstand op..."

De meeste spijbelaars verzuimen slechts een enkel uurtje per schooljaar. Omdat ze een keer geen zin hebben of eerder naar huis willen bijvoorbeeld. Hoe een school spijbelaars aanpakt is behoorlijk bepalend of iemand gaat proberen te spijbelen. Wordt de absentie nauwkeurig bijgehouden of valt daar mee te sjoemelen? En wat wordt er gedaan als je een uurtje spijbelt? Als je daar dubbel voor terug moet komen, is dat niet zo

fijn. Leerlingen die vaak spijbelen, missen behoorlijk wat van de lessen. En dat heeft weer gevolgen voor je leerprestaties. Je weet niet wat je moet leren voor een toets, je mist een stukje uitleg en begrijpt daardoor niet waar de docent mee bezig is. Als er echt sprake is van structureel spijbelgedrag, zit daar meestal meer achter dan de wens om een uurtje vrij te zijn.

Eigen verantwoordelijkheid

Uit een onlangs onder jongeren gehouden onderzoekje dat in het Reformatorisch Dagblad stond, blijkt dat refo-jongeren

net zoveel spijbelen als niet-refo's. Jongeren lijken zich er niet druk over te maken of je wel of niet mag spijbelen. En dat terwijl de Bijbel duidelijk is als het gaat over gehoorzaamheid aan het gezag, leder moet het voor zich weten of hij wel of niet spijbelt. Je draagt daarin je eigen verantwoordelijkheid. Slechts een enkeling heeft het lef om te zeggen dat spijbelen niet mag. Je hebt de plicht om naar school te gaan en de lessen te volgen, daar mag je je niet zomaar aan onttrekken. Voor de meesten is dit absoluut geen goed argument om dan maar netjes de lessen te volgen. Natuurlijk, veel en regelmatig spijbelen is niet goed. Maar een, twee of misschien vijf uurtjes per jaar... dat moet toch kunnen?

Het gaat uiteindelijk allemaal om tijd. Tijd om de leerstof van een ander vak nog eens door nemen. Tijd om gezellig met je vrienden iets leuks te gaan doen. Lekker eerder naar huis. Een dagje relaxen. En ga zo maar door. Als je echter betrapt wordt op spijbelen, verlies je weer tijd. Gemiste uren dubbel inhalen, langer op school blijven, niet meer genoeg tijd hebben om de repetitie van de volgende dag te leren. Extra tijd nodig om de stof door te nemen van de vakken die je gemist hebt. Voor Jeffrey kwam spijbelen ook beter uit. "We hadden een s.o. die ik niet geleerd had en ik wou geen onvoldoende."

Wat win je met spijbelen? Vind je het stoer om dat een keer gedaan te hebben? Of denk je er heel bewust over na bij welk vak je niet naar de les gaat. Wat doe je met je tijd?

Signaal

Scholen die hun absenten goed registreren, doen dat niet om de leerlingen te plagen. Je hebt nota bene recht op het onderwijs dat aangeboden wordt! Door middel van die registratie wordt duidelijk welke leerlingen regelmatig afwezig zijn. Ben jij zo'n leerling? Dan maakt de school zich zorgen om jou! Je geeft daarmee namelijk het signaal af dat er iets aan de hand is. De school wil je dan graag helpen. Daarom wordt er ook voor één uurtje spijbelen zoveel straf gegeven . Want spijbelen blijft nu eenmaal spijbelen, ook al is het 'maar' één uurtje. Daarmee laat de school juist zien dat ze haar leerlingen serieus neemt.

Iemand die liever niet met naam genoemd wordt - "Ik spijbel best wel vaak; hoeveel uur weet ik echt niet" - geeft iedereen die spijbelt groot gelijk, '"t Is beter dan naar de les, maar nakomen is minder. Maar soms heb ik gewoon geen zin om naar de les te gaan. Of als je vrienden eerder uit zijn of een tussenuur hebben, dan ga ik wel eens gewoon wat leuks met ze doen." Coraline heeft ook weieens geen zin. Of ze is toch al te laat en blijft daarom weg. Soms kan ze haar tijd beter gebruiken, omdat ze iets moet leren voor een ander vak of even naar de stad wil. "Eigenlijk is het heel dom dat je spijbelt, maar je moet het zelf weten. De gevolgen zijn voor jou, maar je leert er niks van."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's

Een uurtje vrij nemen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's