Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VRIJHEID VAN EEN CHRISTENMENS,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VRIJHEID VAN EEN CHRISTENMENS,

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

M. Luther, DE VRIJHEID VAN EEN CHRISTENMENS, 56 blz., ƒ 7, 90, uitg. De Groot, Goudriaan, Kampen, 1983.

Tot de kleinere werken van Luther - één van de drie 'grote' geschriften van 1520, die veel opgang maakten - behoort bovenstaand traktaat (vertaling van C. N. Impeta, nu in 2e druk). Ook de brief aan paus Leo X is opgenomen (geschreven voordat Luther de banbrief ontving). Geen goed woord schrijft hij over de Roomse Kerk. De paus ziet hij (nog) als een schaap onder de wolven.

Hij verdedigt twee stellingen over de vrijheid en de gebondenheid van de geest: een christen is een zeer vrije heer over alle dingen, aan niemand onderworpen; een christen is een zeer dienstvaardige knecht van allen, onderworpen aan allen. Het gehele Woord Gods bestaat in twee delen: geboden en beloften. Het is de onvergelijkelijke heerlijkheid van het geloof dat het de ziel met Christus verbindt. Luther wijst er op, dat alle kerkleden priesters zijn, maar niet allen zijn geroepen in het openbaar te dienen en te leren. Paulus spreekt van dienaren van Christus aan wie het beheer van de geheimenissen Gods is toevertrouwd. Maar dit beheer heeft zich tot een praalzieke macht en tyrannic ontwikkeld.

Welk een dwaasheid te menen zonder geloof door werken behouden te worden. Goede werken maken niet de man, maar een goede man doet goede werken. Het is goed over berouw en schuld te preken maar als men daarbij blijft staan en niet verder voortgaat om tot het geloof door te dringen, dan zijn het bedriegelijke leringen; dit betekent wonden zonder te verbinden, in de hel neerstoten en daaruit niet weer omhoog halen ... Door het geloof wordt de christen omhooggevoerd, boven zichzelf uit en door de liefde daalt hij weer af, tot de naaste, onder de plaats waar hij stond. Daar eindigt dit werk mee, te wijzen op de noodzakelijkheid van het gebed, opdat de Here ons theodidakt make (van God geleerd. Joh. 6:45, 1 Thess. 4 : 9).

Het is een traktaat, dat nog niets van zijn geestelijke kracht heeft verloren.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's

DE VRIJHEID VAN EEN CHRISTENMENS,

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's