Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wachtgeldhiaat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wachtgeldhiaat

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De sectie Ambtenaren wil een toelichting geven op het ontstane wachtgeldhiaat en alles wat daarmee samenhangt. Het sectie-bestuurslid J.RM. Breugum heeft daarvan een overzicht gemaakt dat u hieronder aantreft.

Algemeen

Tot voor kort betekende een carrière in dienst van de Nederlandse Staat een levenslang garantiebewijs voor een goede financiële regeling, ook als er sprake is van een terugval in inkomen als gevolg van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid dan wel overlijden. Dit is echter drastisch aan het veranderen. De verantwoording die in eerste instantie bij de staat lag, wordt steeds meer richting individu en directe werkgever geschoven.

De Wet terugdringing beroep op arbeidsongeschikheidsregelingen (Wet TBA) en de Algemene nabestaandenwet (ANW) zijn daar een duidelijk bewijs van.

Wet TBA

Het uitkeringsniveau van het invaliditeitspensioen dat voorheen 76, 3 procent bedroeg van het gemiddeld verdiende inkomen van de laatste twee jaren (middelsom) is door de wet TBA (met ingang van 1 januari 1996) teruggebracht tot 70 procent.

Daarnaast is als gevolg van de Wet TBA een ander keuringsbeleid ingesteld. Het begrip "passende arbeid" is vervangen door "gangbare arbeid'.

Vóór de invoering van de Wet TBA keek men of een arbeidsongeschikte nog in staat zou zijn het huidige of een vergelijkbaar beroep uit te oefenen (passende arbeid). Nu spelen status, arbeidsverleden en ervaring geen rol meer. Gangbare art)eid is werk dat een arbeidsongeschikte los van welke achtergrond dan ook nog zou kunnen verrichten.

De hoogte van de uitkering wordt vastgesteld aan de hand van de resterende verdiencapaciteit bij een andere functie. Het verschil tussen het oorspronkelijke inkomen en het vastgestelde "gangbare inkomen', wordt in procenten uitgedrukt en bepaalt tevens het arbeidsongeschiktheidspercentage.

Toepassing van dit nieuwe begrip heeft geleid tot een forse toename van het aantal gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Als gevolg van deze nieuwe situatie zal naar verwachting op termijn 50 procent van de arbeidsongeschikte ambtenaren gedeeltelijk (in plaats van volledig) arbeidsongeschikt worden verklaard.

Wie krijgt er met het wachtgeldhiaat te maken?

Overheidsmedewerkers die jonger zijn dan 50 jaar en een diensttijd bij de overheid hebben die korter is dan 20 jaar kunnen, door het aflopen van de Rijkswachtgeldregeling, een onwaarschijnlijk grote terugval verwachten bij invaliditeit.

Maar ook overheidsmedewerkers die ouder zijn dan 50 jaar, waarbij de leeftijd en diensttijd bij elkaar opgeteld minder dan 60 jaar bedraagt komen terecht in een moeilijke situatie.

Reparatie

Nu hebben verzekeringsmaatschappijen een pakket voor het wachtgeldhiaat op de markt gebracht. Veelal komt het op het volgende neer

* Het Arbeidsongeschiktheidsaanvullingplan voor werknemers zonder een wachtgeldhiaat. Men kiest er dan voor om bij volledige arbeidsongeschiktheid 80 procent in plaats van 70 procent te ontvangen tegen betaling van een maandelijkse premie.

* Het Arbeidsongeschiktheids inkomenszekerheidsplan voor werknemers met een wachtgeldhiaat. Men kiest er dan voor om bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid een aanvulling tot 70 procent van het laatst verdiende inkomen te ontvangen. Dit percentage kan overigens ook worden uitgebreid tot 80 procent.

ANW

U neemt deel in de pensioenregeling van het ABR Uw nabestaanden hebben daarom recht op een nabestaandenpensioen indien u mocht overlijden. Dit nabestaandenpensioen bestaat uit een AWW-uitkering (Algemene weduwen en wezenwet) en het ABPnabestaandenpensioen. Door de ANW veranderen per 1 juli 1996 een aantal zaken In de nabestaandenvoorziening.

Nabestaandenvoorziening tot 1 juli 1996

Overlijdt u als (gewezen) ABP-verzekerde, dan ontvangt uw partner meestal een AWW-uitkering van de Sociale verzekeringsbank. De AWW-uitkering wordt aangevuld met een ABP-nabestaandenpensioen. Hoeveel het ABPnabestaandenpensioen is, wordt bepaald door het aantal jaren dat u verzekerd bent bij het ABP en de hoogte van uw salaris. De nabestaande houdt de nabestaandenvoorziening (AWW + ABP-nabestaandenpensioen) tot hertrouwen of 65 jaar Daarna is er recht op AOW en het ABPnabestaandenpensioen.

Nabestaandenvoorziening na 1 juli 1996.

Een ANW-uitkering wordt toegekend als de nabestaande vóór 1950 is geboren. Is de nabestaande op of na 1 januari 1950 geboren dan is er alleen recht op ANW als: * de nabestaande een kind jonger dan 18 jaar verzorgt of * de nabestaande minstens 45 procent arbeidsongeschikt is.

Compensatie

iedere ABP-deelnemer is op de hoogte van het voor hem geldende nabestaandenpensioen. Dit is af te lezen op het door u ontvangen ABPjaaroverzicht van opgebouwde aanspraken. Het hier vermelde nabestaandenpensioen is in ieder geval de minimum-aanspraak.

Dit nabestaandenpensioen kan eventueel worden verhoogd met een compensatie, die identiek is aan de ANW-uitkering. Tot 1 januari 1998 krijgt een nabestaande van een ABP-verzekerde, die wel een AWW-uitkering zou hebben ontvangen, maar niet in aanmerking komt voor een ANW-uitkering, een compensatie.

Reparatie

Het ABP Deelnemersplan is een verzekering die bij het overlijden van een ambtenaar het inkomen van de partner aanvult tot zijn of haar 65-ste verjaardag. Het ABP Partnerplan kunt u afsluiten om uw eigen inkomensniveau en dat van uw eventuele kinderen zeker te stellen bij overlijden van uw partner

Wel of niet bijverzekeren?

Zoals gezegd wordt de verantwoording voor terugval in inkomen bij het individu gelegd. U zult dan ook zélf een besluit moeten nemen of het risico van terugval in Inkomen een reden is om u bij te verzekeren.

Als RMU kunnen we in deze geen richtinggevend advies geven. Een ieder zal voor zichzelf moeten bepalen in hoeverre het verantwoord is zich al dan niet bij te verzekeren.

Voor de een zal z'n principe reden zijn om zich niet bij te verzekeren, voor de ander zal dit principe reden zijn om zich juist wel bij te verzekeren.

Van belang is dat we onze verantwoordelijkheid richting onze partner en gezin verstaan. Laat in alles duidelijk zijn: hoe de omstandigheden ook zijn, dat de Heere zorgt! Laat uw vertrouwen dan op Hem zijn.

J. P. M. van Breugem

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1996

RMU Contact | 28 Pagina's

Wachtgeldhiaat

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1996

RMU Contact | 28 Pagina's