Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET KABINET DES GENADEN-VERBONDS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET KABINET DES GENADEN-VERBONDS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder deze titel zijn in twee banden opnieuw werken van L. Myseras verschenen en wel bij Uitgeverij Reveil b.v., Segeerstraat 37-39- 4331 JM Middelburg. De prijs voor beide banden samen is f 55,-

Deze werken behoeven geen aanbeveling. De schrijver is in onze kringen bekend genoeg en we mogen aannemen, dat velen wel het een of ander van Myseras gelezen en onderwijs daaruit ontvangen hebben. Het feit, dat de werken opnieuw gedrukt zijn, wijst er op, dat er nog vraag naar is.

De eerste band bevat twee werkjes.

De volledige titel van het eerste werkje is: Het Kabinet des genaden-verbonds, zijnde een eenvoudig onderricht wegens het verbond der genade. Aangelegd tot overtuiging van genadeloze mensen, maar meest om tot nut voor Gods kinderen, tot troost, raad- en moedgeving te dienen, tot bevordering van hun geloof, blijdschap, heiligmaking en verzekering; in vragen voorgesteld, met nuttige aanmerkingen daarover, door Lambertus Myseras, Lidmaat der Gereformeerde Gemeente te Middelburg.

Na de titel komt er een aanspraak aan de Christelijke lezer, alsvolgt:

Geliefde kinderen Sions, die van de Vader geliefd zijt, door een vrijmachtige verkiezing van eeuwigheid, en van de Zone Gods, door een vrijwillige koping met Zijn bloed geliefd zijt, en van God de Heilige Geest geliefd zijt, Die in u woont met Zijn genade en Die u vernieuwd heeft. Aan ulieden draag ik uit liefde dit werkje op, wegens dit eenvoudig onderwijs van het genaden-verbond, omdat ik overtuigd ben, dat kleine kennis en niet veel kennis van het genaden-verbond een van de voorname oorzaken zijn van uw duisterheid, verkeerd te werken en de weinige voortgang in de genade. Of het de Heere beliefde dit aan ulieden tot uw nut, stichting, troost, blijdschap en verzekering te doen dienen in de genade, waartoe ik het aangelegd heb, om met blijdschap God te dienen in heiligheid en in een tedere glanzige wandel in Godzaligheid te leven, in dankbaarheid voor God, wegens ulieder zalige verlossing, hetgeen God behagelijk is, en der vromen zuiverste heiligheid is uit liefde tot God, en in dankbaarheid aan God, en uit een kinderlijke vrees voor God te leven, gelijk het Gods gunst- en bondgenoten betaamt. De God des Verbonds, Die de algenoegzame God aller genade is, zegene daartoe dit eenvoudig werkje aan ulieden, tot Zijn heerlijkheid en ulieder zaligheid. Dit wenst ulieden toe uw toegenegen broeder in Christus Lambertus Myseras.

Als tweede werkje komt in deze band voor: Het kinderdeel der vromen, behelzende het zalig deel der vromen, dat zij kinderen Gods zijn, met de zalige gevolgen van haar kindschap. Aangelegd tot een algemene stichting, maar meest tot troost, raad- en moedgeving en bevordering der heiligmaking der kinderen Gods.

Vele stukken worden daarin verhandeld, zoals: welke namen de vromen al worden toegeschreven, wie de naam van kinderen Gods dragen en waarom, het voornaamste van de ellende-staat, eer zij kinderen Gods worden, hoe dat bij ondervinding ligt in Jer. 3:19, waarin het kinderdeel der vromen bestaat, de Fonteinen daar het kinderdeel uit vloeit, al Gods eigenschappen zijn tot zaligheid voor de kinderen Gods,daaruit vloeit hare gemeenschap der heiligen, daardoor zijn zij ook erfgenamen, alle lichamelijke dingen hebben zij in een geheiligd recht, alle dingen moeten haar daardoor medewerken ten goede. Enz.

In de tweede band vinden we eerst: Eens Christens opmerking op de hemelweg. Tot nuttigheid aangelegd op vele gevallen, tot overtuiging van onbekeerden, maar voornamelijk tot opbouw, troost, onderrichting en verkwikking der vromen, als het de Heere believen zal te zegenen.

Daarna volgt: Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel, voorgesteld in vragen en antwoorden. Aangelegd tot ontdekking van genadelozen, maar meest tot onderrichting en troost van duistere kinderen Gods en bevestiging van die tot licht gekomen zijn, ter bevordering van de heiligmaking en blijdschap des geloofs.

En vervolgens: Onderricht voor ware vro men. Om een betamelijk gebruik van het Heilig Avondmaal te maken. Dienende tot raad, moedgeving en versterking der zwakken, dien doorgaans de avondmaalstijden in plaats van tijden van verkwikking, tijden van beroering zijn, alsmede tot algemene stichting en opwekking.

Myseras leefde ruim twee eeuwen geleden. Beide banden tellen samen bijna 700 pagina’s. Op eenvoudige wijze geeft de schrijver veel onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's

HET KABINET DES GENADEN-VERBONDS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's