+ Meer informatie

Moderne Japanse auto gemakkelijk hanteerbaar

Mazda 323 Sedan

5 minuten leestijd

anse auto's beginnen een steeds groter gevaar te vormen voor de Europese auto-industrie. Werd er enkele jaren geleden nog om de Japanners gelachen vanwege hun lelijke auto's met ouderwetse techniek, tegenwoordig moet er terdege met hen rekening worden gehouden. Japanse auto's hebben een ontwikkeling doorgemaakt en staan nu op hetzelfde peil als de Europese auto's.

Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe Mazda 323 die eind vorig jaar op de markt werd gebracht. De auto heeft een vormgeving die evengoed in Europa ontworpen had kunnen zijn en voldoet op technisch gebied aan de modernste eisen. De nieuwe Mazda 323 heeft voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging met schroefveren en een volledig nieuw ontworpen motor die kompakt en licht gebouwd is. Bovendien is de nieuwe Mazda in velerlei uitvoeringen leverbaar voor concurrerende prijzen. Er is keus uit een drie- of vijfdeurs uitvoering en uit drie verEen grote kofferbak met veel bergruimte is het kenmerk van de Sedan-uitvoering. schillende motortypen. En omdat er steeds meer belangstelling is voor auto's met een gewone kofferbak, is er ook een Mazda 323 met kofferbak, de 323 Sedan. Met deze 323 Sedan hebben wij een test gemaakt en gekeken of de nieuweling ook in de praktijk aan de Europese eisen beantwoordt.

Motor

De Sedan-versie wordt standaard geleverd met een 1300 cc motor; tegen 1000 gulden meerprijs is er ook een 1500 cc motor leverbaar. Onze testwagen was uitgerust met de 1300 motor die heel redelijke prestaties leverde. Van O tot 100 km maten wij een acceleratie in 14,7 seconden en de topsnelheid bedroeg 150 km/u. Het is geen bijzonder pittige motor, maar in het huidige verkeer komt men er heel goed mee uit de voeten.

Het benzineverbruik bedroeg tijdens de testperiode gemiddeld één liter op 11,7 kilometer, wat niet bijzonder zuinig is, maar ook niet uitgesproken onzuinig; een gemiddelde waarde dus. Over het geheel gezien heeft de 1300 motor geen bijzondere eigenschappen; het is een gewone krachtbron met redelijke prestaties, die voor een auto uit deze prijsklasse uitstekend geschikt is. Onze testwagen was uitgerust met een vijfversnellingsbak, die tegen een meerprijs van 350,- op de Sedan leverbaar is. De vijfde versnelling vermindert het toerental van de motor met ongeveer 700 toeren per minuut, waardoor het motorgeluid en het benzinever-' bruik minder worden. Vooral op lange afstanden kan men goed van de vijfde versnelling profiteren; in stadsverkeer en bij korte ritjes heeft men er nauwelijks wat aan.

Bediening

De versnellingsbakken van auto's met voorwielaandrijving vallen meestal op door de hakerige en lastige schakeling. Bij de Mazda 323 echter niet; de versnellingspook is erg makkelijk te bedienen en alle versnellingen laten'zich zonder haperen inleggen. De Mazda 323 maakt trouwens helemaal een goede indruk door het gemak waarmee de auto te bedienen en te hanteren is. Vooral de besturing gaat prettig licht en geeft lang niet zo'n vaag gevoel als bij het vorige 323-modeI het geval was. Alleen in de middenstand lijkt het of er een beetje speling in het stuur zit en kun je het stuurwiel wat bewegen zonder dat er daardoor een koersverandering optreedt. De wagen is echter goed koersvast en laat zich ook door zijwind niet van de wijs brengen.

In de Mazda 323 kan iedereen een prima zitpositie vinden doordat de voorstoelen goed te verstellen zijn. De bestuurdersstoel is zelfs nog in hoogte verstelbaar wat vooral voor lange personen prettig is. ^»>xasï« <^?SSS«K*4AV ^immm Ook op de achterbank is het redelijk ruim, wanneer de voorinzittenden hun stoelen tenminste niet helemaal in de achterste stand zetten.

Weggedrag

De Mazda 323 ligt stevig op de weg en ook slechte wegen met grote oneffenheden brengen daar weinig verandering in. In bochten vertoont de wagen het typische gedrag van voorwielaandrijvers, namelijk onderstuur met gas erop en over

lui^irnivesT
stuur met gas los. Dat is een veilige eigenschap, want de auto remt zich door het onderstuur zelf af en een eventuele voorwielslip kan door gas loslaten makkelijk worden ondervangen. De vering van de auto is wat stug, maar over het algemeen niet oncomfortabel. Toch is er verschil tussen het comfort voorin en achterin. Tijdens onze test klaagden passagiers op de achterbank over de harde en onprettige vering. Op de voorstoelen heeft men daar veel minder last van.

De Mazda 323 heeft goede remmen die weinig pedaalkrac|it vragen en goed te doseren zijn. Bij verschillende malen hard remmen vertoonden de remmen weinig fading, maar wel begonnen ze daarbij verschrikkelijk te stinken en te roken. Het stinken en roken is echter niet erg, erger is het wanneer één van de voorwielen voortijdig gaat blokkeren zoals bij onze testwagen het geval was. Waarschijnlijk was dat een exemplarische fout. De remweg wordt daardoor langer en op gladde wegen kan de auto bij het remmen in de slip raken.

Uitrusting

In standaarduitvoering is de Mazda 323 Sedan meer dan compleet uitgerust. Hiertoe behoren o.a. vier deuren en een achterbank die in twee afzonderlijke helften neerklapbaar is. Ondanks het ontbreken van een vijfde deur kan men in de Sedan dus toch lange dingen vervoeren. Het interieur is keurig verzorgd en goed afgewerkt. Als detail noemen we de binnenverlichting die ook gaat werken als alleen een achterdeur geopend wordt. Standaard zijn ook de stoffen bekleding, twee mistachterlichten en getint glas. Met dat getint glas is iets vreemds aan de hand, want ^het glas in de zijruiten heeft een iets lichtere tint dan het glas in de voorruit. Tot de standaarduitrusting hoort geen radio. De Mazda 323 staat technisch op hetzelfde peil als Europese auto's.

Conclusie: De nieuwe Mazda 323 Sedan is een moderne auto die in de praktijk een makkelijk hanteerbare en prettig rijdende auto blijkt te zijn. De motor levert geen bijzondere prestaties maar voldoet toch helemaal aan de eisen die aan een auto uit deze prijsklasse gesteld worden. Als negatief punit komt vooral de harde vering naar voren die in het bijzonder voor passagiers achterin minder plezierig is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.