Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEROEPEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEROEPEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En na deze ging Hij (Jezus) uit, en zag een tollenar, met name Levi, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: olg Mij. (Lukas 5 : 27).

Dat Jezus daar nu belang in stelt, in zo'n zondaar!

De tollenaars hadden zich gehaat gemaakt bij hun eigen volk, om hun beroep, dat ze op een oneerlijke manier uitoefenden. Ze maakten' zich rijk ten koste van anderen Ze persten het volk uit en dreigden met de ijzeren vuist van de Romeinen, wanneer de Joden de veel te hoge belasting niet wilden betalen.

Zo deed ook Levi. Niemand zag naar hem om. Hij trok zich daar echter niets van aan; hij lachte om al die haat, om alles wat ze tegen hem zeiden.

Levi wilde alleen maar geld zien. Dat was voor hem belangrijk. Geld, de Mammon, dat was zijn afgod geworden. Zijn onsterfelijke ziel? Onbelangrijk!

Een groep mensen nadert vanuit de verte. „Wéér geld fijn, het gaat goed vandaag!" En Jezus is er ook bij. Die moet ook betalen, vanzelf. Jezus zal betalen. Met zijn heilig bloed, óók voor Levi.

Nee, dat wist Levi nü nog niet Levi zal het na deze verstaan, door genade. Dan staat Jezus stil. Vriendelijk ziet Jezus Levi aan. Zijn ogen kruis Levi's ogen. Wat is dat? Jezus roept hem. Er is er Eén die hem aanspreekt, belangstelling voor hem toont, hem zelfs roept. Hoor „Volg Mij!"

Oh, die vriendelijke ogen, die blik van Jezus in Levi's zwarte ziel. Onvergetelijk! Jezus zag hem daar voor de tweede keer. Jezus had hem gezien in de nooit begonnen eeuwigheid, ontvangen uit de hand Zijns Vaders. Levi, een gekende in het bundeltje der levenden. Hij staat op en volgt Hem. De zaligmakende roeping van Jezus doet Levi alles verlaten. Het is een eeuwig wonder van Jezus' opzoekende liefde.

Levi behoorde tot het uitschot der natie. Nu wordt hij een volgeling van Christus. En de duivel raakt een onderdaan voor eeuwig kwijt.

Hij veranderde niet alleen van corps, maar ook van Koning.

Toen kreeg Jezus te horen van de Joden: „Hij, die Jezus, is een vriend van tollenaren".

Jezus kwam in het leven van die „vervloekte". Hij zal de vloek ook van Levi wegdragen, en van al Zijn uitverkorenen. Wie zal Gods wijs beleid doorgronden? Levi uit de doodsstaat geroepen tot het leven. Het leven uit Hem.

A kwam Gods eigen Zoon gestegen van Zijn troon, zo Hij geen groter kracht van boven met Zich bracht, nóg zou ons hart niet breken.

De roeping uit de doodsstaat ging met zóveel liefde gepaard, dat Levi alles verliet, om onvoorwaardelijk Jezus te volgen. Dat kon de rijke jongeling niet.

Jezus' liefde was zó sterk, zo radikaal, dat Levi opstond, zijn afgod, geld, tolhuis, de Romeinen, de haat der Joden achter zich latende, om zijn zwarte ziel te wassen in het bloed van Jezus. Jezus' alles omvattende liefde deed het. En wat Zijn liefde wil bewerken, ontzegt Hem Zijn vermogen niet.

Christus maakte hem tot een leerling, een apostel. Hij werd nog meer: ook schrijver. Levi = Mattheüs. Het is één en dezelfde persoon: de schrijver van het heerlijk evangelie. Deze verworpene werd door Jezus geroepen en opgeraapt. Vriend(in), ben jij ook reeds uit je doodsstaat geroepen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1972

Daniel | 16 Pagina's

GEROEPEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1972

Daniel | 16 Pagina's