Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verlangen naar vrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlangen naar vrede

Het duizendjarig rijk in de Openbaring van Johannes

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kerk heeft het moeilijk. Kerkgebouwen worden gesloten. Theologie-opleidingen stoppen ermee. Zal dan toch het christelijk geloof het onderspit delven? Of komt er nog een opleving, een massale bekering? Misschien komt er wel een duizendjarig vrederijk. Dat staat toch in de Openbaring van Johannes?

Lees maar even mee. In Openbaring 20 vers 1-4 staat het: En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand. En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en Satanas, en bond hem duizend jaren en wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
Dat lijkt duidelijk: Satan wordt duizend jaar gebonden. Duizend jaar, waarin de volken niet meer verleid worden en waarin de heiligen met Christus regeren (vers 5). Na duizend jaar wordt de duivel weer losgelaten en komt er een eindstrijd.
De vraag is: wanneer speelt dit zich af? Is het al gebeurd en leven we nu in de periode waarin de duivel losgelaten is? Of komt er nog een periode van een vrederijk?
Als je de kanttekeningen van de Statenvertaling leest, zie je dat er verschil van mening over is: “Dit hoofdstuk is wat zwaar om te verstaan en wordt van de uitleggers verscheidenlijk (verschillend) verklaard.”

Letterlijk
Openbaring 20 wordt soms letterlijk uitgelegd. De opvatting van het pre-millennianisme kom je vooral tegen bij Jehova’s getuigen, onder evangelische christenen en mensen als Hal Lindsey en Willem Ouweneel. In de oude kerk verwachtte Papias (±70-±163), een leerling van de apostel Johannes, dat het duizendjarig rijk zou aanbreken na de opstanding van de doden. Openbaring wordt dan vooral letterlijk gelezen. Alles zou elkaar opvolgen.
Na de val van Babylon en de overwinning van Christus (hoofdstuk 17-19) lijkt de geschiedenis afgelopen en breekt er een vrederijk aan van duizend jaar. Om dit in lijn te brengen met 1 Thessalonicenzen 4 wordt een opname van de gelovigen verondersteld, voorafgaand aan het duizendjarig rijk. Toch komt de duivel aan het eind nog een keer terug.
En hierna is de tweede komst van Christus. Een belangrijk probleem van deze opvatting is dat de Bijbel nergens duidelijk een afzonderlijke opname van gelovigen leert en geen twee komsten van Christus beschrijft.
Ook het post-millennianisme neemt de duizend jaar letterlijk, maar dan voorafgaand aan de wederkomst. In de vroege kerk legt Irenaeus (140- 202) Openbaring 20 uit aan de hand van de zeven scheppingsdagen. Irenaeus gebruikt de in het Jodendom gangbare uitleg dat de wereld net zo lang bestaat als de schepping.
Psalm 90 zegt dat duizend jaar bij God zijn als één dag. Als je dat combineert, kun je zeggen dat de wereld 6000 jaar bestaat en dat er daarna nog een sabbat, een rustperiode, van duizend jaar komt. Niet iedere post-millennianist neemt het getal 6000 even letterlijk, maar de algemene opvatting is wel dat er eerst een bloeitijd komt van de kerk, gevolgd door een periode van verdrukking.

Oppassen
Er is zoveel ellende om ons heen.
We zien zoveel zonde in onszelf.
Wanneer komt er een eind aan? Het gevaar is dat we dat vrederijk zelf willen laten komen. Op onze manier. Hier, nu, op aarde. Dat dacht ook de Nederlandse bakker Jan van Leiden in 1533. Het vrederijk stond voor de deur. Het nieuwe Jeruzalem zou op april 1534 in Münster komen, zo zei hij. Samen met een grote groep volgelingen nam hij Münster over om het vrederijk te vestigen. Maar na een jaar was het al voorbij. De troepen van de bisschop en de keizer namen Münster weer in. Dat bleek dus niet het echte vrederijk te zijn. In de geschiedenis is het ook anderen niet gelukt om een vrederijk te laten komen. Openbaring is ook heel duidelijk: God zal het oprichten. We moeten oppassen dat we God niet voorschrijven hoe het zou moeten en wanneer het gaat gebeuren.

Geestelijk koninkrijk
De meest gangbare uitleg van Openbaring 20 is dat het over het geestelijke koninkrijk gaat. Het koninkrijk dat gekomen is met de komst van Christus. Het is nu nog soms onzichtbaar, maar wordt steeds duidelijker. Duizend jaar staat dan voor een volmaakte periode. In Handelingen 1 lezen we dat de discipelen ernaar verlangden dat het koninkrijk in zijn volheid zou komen. Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten? Het antwoord van Jezus was een teleurstelling voor hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft.
De discipelen krijgen geen antwoord op de vraag naar het wanneer. Zouden wij dat antwoord dan wel hebben? Maar Jezus vervolgt zijn antwoord met een heerlijke boodschap: Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. Het vrederijk is daar waar er vrede met God is. Die vrede kan hier op aarde al geproefd worden, maar is nog vaak bestreden. Na het sterven van de gelovige, of na de wederkomst, is deze vrede volmaakt.
Augustinus heeft deze uitleg van Openbaring 20 gegeven in zijn invloedrijke boek De stad van God. De gebeurtenissen in Openbaring worden dan niet gezien als op elkaar volgend, maar ook als beschrijvingen van dezelfde gebeurtenissen. Eigenlijk wordt het grote verhaal van de wereldgeschiedenis, als strijd tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad, zeven keer opnieuw verteld. In één van die beelden gaat het over het over de strijd tussen de draak en de vrouw met het Kind. Een ander beeld is dat van de val van Babylon. En weer een ander beeld is de binding van Satan en het heersen van Christus met de heiligen.

Troost
Wat is dan de boodschap van Openbaring 20? De oude apostel Johannes krijgt de de Openbaring als het er slecht voorstaat. Zelf is hij verbannen naar het eiland Patmos omdat hij over Christus preekte.
Intussen vervolgt keizer Domitianus (51-96) de christenen. Daarnaast zijn er nog allerlei dwalingen en problemen in de gemeenten. Hoe zal het verder gaan? Juist dan openbaart God Zich aan Johannes als de Alpha en de Omega Die alles in Zijn handen houdt. Zeker, het is niet makkelijk. Zeker, er is een enorme strijd tussen Satan en Christus. Maar het Lam overwint en Hij zal er voor instaan dat er niemand zal achterblijven. Iedereen die Hem toebehoort zal ook uit de strijd gered worden. Daar hoeven we niet aan te twijfelen, ook al kan de duivel nog steeds rondgaan als een briesende leeuw. Het vrederijk is gekomen met de komst van de Vredevorst. Het zal in alle heerlijkheid openbaar worden op het moment dat Jezus terugkomt op de wolken van de hemel.

---
Verschillende visies

De letterlijke lezing van Openbaring 20 wordt millennianisme of chiliasme genoemd: een vrederijk dat 1000 jaar bestaat (het millennium). De drie belangrijkste visies op Openbaring 20 zijn:

1. Christus komt terug na het duizendjarig rijk om te oordelen over de levenden en de doden (het pre-millennianisme = voor-millennianisme).
2. Christus komt terug voor het duizendjarig rijk aanbreekt (het pre-millennianisme = na-millennianisme), waarna Christus nóg een keer definitief terugkomt bij het eindoordeel. 3. Het duizendjarig rijk staat symbool voor een lange periode van verbreiding van het evangelie, die begonnen is bij Pasen (het a-millennianisme = niet-millennianistisch).

---
Brakel: een post-millennianist
De kanttekeningen zeggen dat “enige leraars ook hedendaags” een letterlijke uitleg van Openbaring 20 geven. Wilhelmus à Brakel (1635- 1711) is iemand die het letterlijk uitlegt.
Het duizendjarig rijk komt er nog aan, maar eerst zullen Babylon en Rome nog vallen en zullen de Joden in Christus gaan geloven. Dan zal er een heerlijke “kerkstaet” aanbreken, de duivel kan niets meer uitrichten en de heiligen zullen met Christus regeren. De aarde zal uitzonderlijk vruchtbaar zijn. Daarna zal er nog een eindstrijd aanbreken en zal Christus terugkomen in het laatste oordeel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

Daniel | 36 Pagina's

Verlangen naar vrede

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

Daniel | 36 Pagina's