+ Meer informatie

Verpakkingsreus Van Leer valt PET-fles aan

Resultaten in vatensector laten het afweten

3 minuten leestijd

AMSTELVEEN (ANP) - Het Amstelveense verpakkingsconcern Van Leer wil een graantje meepikken van de consumentenmarkt. Tot nu toe produceert het concern metalen en plastic vaten, afsluitingen voor biervaten, eierdozen en zakken. Eind dit jaar opent het concern de aanval op de producenten van aluminium en stalen drankblikjes, en de PET-fles. Dit heeft de scheidende bestuursvoorzitter, G. Veller, gisteren bekendgemaakt tijdens de toelichting op het jaarverslag.

Van Leer is op zoek naar andere markten. Vorig jaar zag het concern de omzet in guldens met 6 procent dalen tot ƒ 2,93 miljard. Oorzaak daarvan zijn de lage dollar en een recessie in sommige afzetlanden. Tot voor kort concentreerde deze —voor het grote publiek onbekende- gigant 2ich op de industriële verpakkingen. Zo werden metalen vaten geleverd aan de petrochemische industrie en gingen textielzakken richting buikindustrie. Vooral in de vatensector, 50 procent van de huidige omzet, „groeit de markt niet sterk", aldus Veller. Reden te meer om eens rond te gaan neuzen op de verpakkingsmarkt voor consumentenprodukten.

Veertig keer

Momenteel produceert Van Leer jaarlijks nog maar ƒ 200 miljoen voor deze markt. Op termijn moet dat groeien naar 20 tot 25 procent van de omzet, zo verklaart Veller. Eind dit jaar zal Europa kennis maken met een plasticfles die volgens de voorzichtig optimistische bestuursvoorzitter „wel veertig keer hergebruikt kan worden". De huidige PET-fles vinden de leden van het bestuur maar niets: „Die kan maar tien keer worden hervuld".

Voor de bouw van een fabriek met zes machines trekt Van Leer 40 miljoen gulden uit. Het is mogelijk dat hij in Nederland wordt gevestigd. De eerste contacten met verschillende „multinationale" frisdrankleveranciers zijn al gelegd, maar namen als Coca Cola en Pepsi wil Veller liever niet noemen. „De onderhandelingen zijn nog gaande", zo zegt hij.

De zo bekende fris- en bierblikjes (sixpacks), waarvoor onder meer Hoogovens het staal levert, krijgen gezelschap van Van Leers frisdrankzakjes, gemaakt van metaalachtig folie en met een ingebouwd rietje. Tot nu toe beheersen aluminium- en staalproducenten de blikjesmarkt. De wereldmarkt omvat miljarden guldens. Momenteel woedt er een strijd tussen aluminium- en staalfabrikanten over wie nu het grootste deel in handen kan krijgen. In de VS is deze strijd in het voordeel van aluminium beslecht: 95 procent van alle blikjes wordt hiervan gemaakt. In Europa hebben de staalleveranciers ruim 60 procent van dit segment in handen.

Doorbraak

Veller hoopt met zijn zakjes een deel van de 'taart' te kunnen veroveren. „Dit is een doorbraak op het gebied van de frisdrankverpakking", beweert hij. Vorige week vrijdag nam Van Leer twee metaalfolie-fabrieken van het Amerikaanse Avery Dennison over. De twee bedrijven hebben samen een omzet van ƒ 60 miljoen.

Op de voor Van Leer traditionele markten ging het in 1990 niet zo best. Weliswaar steeg de nettowinst nog met 4 procent van ƒ 87 miljoen naar ƒ 91 miljoen, maar de groei werd sterk beïnvloed door een daling van de belastingafdracht en buitengewone lasten. Het brutobedrijfsresultaat daalde echter flink naar ƒ 183 miljoen, tegenover ƒ 201 miljoen in 1989.

Vooral de recessie in belangrijke afzetgebieden als Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Brazilië en een daling van de dollar in 1990 „met 15 procent", hebben de resultaten achteruit laten gaan. In de eerste drie maanden van het huidige boekjaar bleven „omzet en winst duidelijk lager dan verwacht".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.