Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor een tientje naar Londen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een tientje naar Londen?

Vliegen met Basiq Air„Sorry dat we zo goedkoop zijn"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een vliegticket kost tegenwoordig nog maar een habbekrats. Ryanair, easyJet en Basiq Air voeren een ware prijzenslag. Tickets voor bedragen waar een bus niet eens voor start. Terdege neemt de proef op de som en boekt een retourtje Londen. Voor nog geen tien euro? Vergeet het maar.

Het staat er echt: vlucht HV 5895 naar Londen vertrekt op maandagmorgen om 07.10 uur. Inchecken kan vanaf twee uur voor vertrek. „Wij adviseren passagiers ruim voor de geplande vertrektijd in te checken, meldt Basiq Air vrolijk. Waar zijn we aan begonnen?
Kwart over vier gaat in Apeldoorn de wekker. Drie kwartier later zitten we in de auto richting Schiphol. Zelfs voor de files is het nog te vroeg.
Even voor zes uur komt vanuit het donker de nationale luchthaven in het zicht. Kort parkeren maar, we zijn vanavond immers weer terug. Om 06.02 uur spuugt de automaat op P1 een parkeerkaartje uit. Welkom op Schiphol. De teller loopt...

Lekker
Aan de incheckbalie van Basiq Air worden deze vroege morgen tegelijkertijd verschillende vluchten afgewerkt. Lange rijen, ongeduldige mensen, ochtendhumeur. De frustraties lopen per minuut op. In de rijen staat rijp en groen. Zakenmannen in nette pakken, moeders met kinderen, langharige jongeren met volle rugzakken.
Schreeuwend geeft een man aan dat zijn vlucht naar Nice op het punt van vertrekken staat. Hij zal de kist wel halen, maar voor de drie koffers is dat nog maar de vraag. Zijn hoogblonde vriendin zegt niets. Zij klemt de beautycase stevig onder de arm.
Wij hebben geen bagage. Maar ook geen ticket. Alleen een bevestigingsnummer. Dit moet met een geldig paspoort voldoende zijn om in te checken. Dat klopt. „Kijk niet zo donker, zegt de opgewekte Basiq Air-juffrouw achter de balie. „U gaat toch lekker naar Londen?
Lekker. Het is kwart voor zeven. We hebben nog 25 minuten en moeten naar gate D57. Das helemaal achteraan op de D-pier en dus zeker tien minuten lopen. De fotograaf moet bij de controle zon beetje alles uit- en afdoen. Minuten tikken weg. Van koffiedrinken komt niets. Belastingvrij shoppen kunnen we vergeten. Met de tong op de schoenen rennen we om vijf over zeven gate D57 binnen. De dag voelt als halverwege.

Zuinigheid
De tickets voor het tripje naar Londen bestelden we via internet. Gelokt door een schreeuwende advertentie in de kranten. „Voor alle echte Hollanders nu nog eens tot 50% korting, neemt Basiq Air -onderdeel van KLM-dochter Transavia- de zuinigheid van de Nederlanders op de korrel. Om de advertentie te eindigen met: „Sorry dat we zo goedkoop zijn.
Goedkoop? Rekent u even mee. We kiezen op de internetsite www.basiqair.nl voor de vlucht op een maandag in het voorjaar van Schiphol naar Londen Stansted. s Ochtends heen, s avonds terug.
De in de advertentie genoemde prijs van € 9,99 blijkt te gelden voor een enkele reis. En wie wil er nou in Londen blijven? Retourtje dus € 19,98. Nog niet duur.
Maar dan. Belastingen en toeslagen vormen een prijzige adder onder het gras. Voor de heenreis van ons tripje komt er wegens passenger service charge en airport security tax maar liefst € 27,55 bij, de terugreis levert een extra bedrag van € 21,20 op.
Totaal komt het retourtje Londen per persoon op € 68,73. Onmiddellijk te betalen via het intoetsen van het creditcardnummer op internet. Kost € 5,00. Wie telefonisch tickets bestelt, is per persoon per enkele reis € 5,00 kwijt. Voor € 73,73 per persoon gaan we dus op weg. Maar zijn we er nog (lang) niet.

Klem
De witgroene Boeing 737-700 van Transavia zit afgeladen. Geen van de 149 krappe stoelen aan boord is onbezet. Wij zitten op rij 23. Letterlijk klem tussen 22 en 24. Het hoofddoekje op de stoel voor ons maakt reclame voor de meubelgigant Seats and Sofas. Daar is over nagedacht.
Purser Marleen meldt dat de vliegtijd naar Londen 40 minuten zal bedragen. En wie koffie wil moet dat kopen. Twee euro per kop. Thee en soep dezelfde prijs. Broodje kaas 2,50. Tja, wie budget wil vliegen, moet op de blaren zitten.
Videoschermpjes klappen naar beneden. Een stewardess legt daarop de (wettelijk verplichte) veiligheidsinstructies uit. Onder de stoel ligt een zwemvest. Hoe komen we daar?
De pret begint al bij ons aan boord, schrijft president-directeur Onno van den Brink van Basiq Air op pagina 3 van het inflight magazine Wings. „U vliegt met een zeer jong vliegtuig. Op de meeste vluchten kiest u zelf welke snack, drankje of broodje u koopt. Zo kennen we er nog een paar.
De marteling duurt niet lang. Nog sneller dan de door Marleen voorspelde vliegtijd komen we neer op Londen Stansted. Waar de tijd heeft stilgestaan. Het is zeven uur in de ochtend. Een uur vroeger dan thuis. Het zonnetje schijnt. We zijn in Engeland!

Pond
Na drie kwartier ronddolen op de vrijwel verlaten luchthaven (treintje naar de hoofdterminal, controles, douane, toilet) is er eindelijk koffie. Om kwart voor acht bestellen we bij Costa een Cappuccino. Kost 2,15 Britse pond per kop. Dat is € 3,25. Ofwel dik zeven ouderwetse Nederlandse guldens. Slik.
De luchthaven Londen Stansted ligt bijna 60 kilometer ten noordoosten van Londen. Juist. Vliegen op Londen, heet dat. Zoiets van: naar Groningen vliegen en in Zwolle landen.
Een trein met de uitdagende naam Stansted Express doet er volgens de dienstregeling drie kwartier over om Liverpool Street Station te bereiken. Het is dus op papier mogelijk om rond half negen lokale tijd in het centrum van Londen te zijn. In de praktijk moet dan wel alles meezitten.
De dame van de Britse spoorwegen is uiterst behulpzaam. We kunnen direct naar Londen: duur. We kunnen ook nog een uurtje wachten: goedkoop. Vanaf half tien geldt namelijk de zogenaamde off-peak Travelcard. Geldig voor de trein van en naar Londen en in alle metros en bussen in de Britse hoofdstad.
Doet u maar. 16,50 pond per persoon. Omgerekend € 25,00. Kassa.
Het treintje is goed. Hij doet er ruim een uur over, maar wat maakt dat uit? Kwart voor elf, Londen ligt aan onze voeten. Op naar de Theems, de St. Pauls, Big Ben, Downing Street en wat de beroemde wereldstad nog meer te bieden heeft.

Nadeel
Aan het begin van de avond melden we ons moe maar voldaan weer op de luchthaven Stansted. Rijen zijn nergens te zien, inchecken is zo gepiept. Reserveringsnummer en paspoort zijn opnieuw voldoende. In de Boeing treffen we deze keer rij 22.
Op de rustige luchthaven nog wat eten, wat shoppen, een kop koffie. De stoelen bij Starbucks zitten prima. Ons toestel vertrekt om 20.30 uur en is op tijd. Nu werkt het tijdsverschil tussen Engeland en Nederland in ons nadeel. Aankomst op Schiphol is even voor 22.30 uur.
Razendsnel meldt de parkeerautomaat dat onze auto 0 dagen, 16 uur en 32 minuten stilstond op Schiphol. Dat kost de lieve som van € 22,50. Bedankt en tot ziens, meldt de afrekening.
De donkere snelweg is opnieuw rustig. Het is nog net maandag als we weer thuis in Apeldoorn zijn. Londen in twintig uur. Voor nog geen tien euro. Vergeet het maar.


„Vroeger weekend naar de Veluwe, nu naar Barcelona
Nog even en we krijgen er geld bij. Voor € 9,99 naar Londen, voor twee tientjes zit je op de Ramblas in Barcelona. Wie echt goedkoop uit wil zijn, wacht op acties als de Dinsdag Super Sale van Basiq Air of graast maanden voor de geplande reisdatum op de website van easyJet. Prijzen vergelijken loont absoluut.
De low cost carriers schieten als paddestoelen uit de grond. In Nederland zijn er verschillende actief: Basiq Air (22 bestemmingen), easyJet (11), Ryanair (3), Virgin Express (2) en Jet2 (1). Vbird vertrekt vanaf de Duitse luchthaven Niederrhein, net over de grens bij Nijmegen.
Met elkaar bieden de lage-prijzenmaatschappijen dik veertig bestemmingen aan in Midden- en Zuid-Europa en het Verenigd Koninkrijk. Veruit de populairste bestemmingen zijn Londen, Barcelona en Nice.
In het algemeen geldt dat wie er vroeg bij is goedkoop kan vliegen. De vanaf-prijzen zijn lokkertjes. Volgens een woordvoerder van Basiq Air betaalt ongeveer 20 procent van de passagiers daadwerkelijk de lage advertentieprijs. Als die stoelen verkocht zijn, komt de volgende, iets hogere prijscategorie in de verkoop. In totaal werkt de luchtvaartmaatschappij per vlucht met acht categorieën.
De lage prijzen leggen Basiq Air volgens directeur marketing Gerard Helming geen windeieren. „Het zorgt voor veel extra passagiers. Vroeger gingen de mensen een weekend naar de Veluwe, nu naar Londen of Barcelona.
De vloot van 24 Transavia-toestellen vliegt zo vaak mogelijk. Het streven is om drie kwartier na aankomst weer te vertrekken. Een kist op de grond verdient immers niets.
De maatschappij vliegt maar met twee types toestellen, de Boeing 737-700 en de iets grotere 737-800. Dat is efficiënt qua onderhoud en de piloten zijn onderling uitwisselbaar. Omdat er tijdens de vlucht geen gratis catering is, scheelt dat een steward(ess). Zo komt Air Splinter door de winter. En de zomer.
Door sterk te snijden in de kosten, slagen de lage-prijzen-maatschappijen erin de tarieven laag te houden. Ryanair spant daarbij wel de kroon. De Ierse maatschappij vliegt alleen met niet-verstelbare stoelen aan boord. Zo kunnen er meer stoelen en dus meer passagiers in.
De maatschappijen vliegen veelal vanaf goedkopere, regionale vliegvelden (Basiq Air bijvoorbeeld ook vanaf Rotterdam) en verkopen hun tickets bij voorkeur via internet. Basiq Air slijt via het net 90 procent van de tickets, Ryanair zelfs 94 procent.
Het is volgens directeur Helming niet te verwachten dat Basiq Air het aantal bestemmingen zal uitbreiden. „Voorwaarde is dat we een groot volume halen. Op vluchten naar bijvoorbeeld Dubai lukt dat nooit.
De Consumentenbond is niet blij met de stuntprijzen in de lucht. „Door allerlei toeslagen pakt de reis altijd veel duurder uit, zegt een woordvoerster. „Dat schept verwarring bij consument.
Basiq Air reageert door te stellen dat de klant weet waar hij of zij aan toe is. „We laten altijd voor de definitieve boeking de totaalprijs zien.


Prijskaartje
Retour Londen op maandag 15 maart 2004 met Basiq Air (afgezien van kilometerkosten en verblijf in Londen):
Ticket€ 19,98
Toeslagen€ 53,75
Trein + metro Londen€ 25,00
Parkeren Schiphol€ 22,50
Totaal€ 121,23


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 mei 2004

Terdege | 96 Pagina's

Voor een tientje naar Londen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 mei 2004

Terdege | 96 Pagina's