Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitzien naar Jezus in mijn hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitzien naar Jezus in mijn hart

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De studeerkamer van dominee W. Silfhout heeft een prachtig uitzicht. Met helder weer kan ik Den Haag zien, vertelt de dominee. Nu is het bewolkt en het waait. De donkere tijd in de winter is al een prediking op zich. Het is goed om in dit seizoen stil te staan bij het heilsfeit dat Jezus is geboren. Het licht kwam in de wereld in een donkere tijd. Over dit Kerstevangelie en wat het betekent voor een dominee om dit te mogen brengen, praten we met de emerituspredikant.

Voorbereiden
In de adventstijd kijken we uit naar de komst van de Heere Jezus. Maar wat betekent dat eigenlijk? Hij is toch al gekomen? En hoe kun je je in deze periode voorbereiden op Kerst? Dominee Silfhout: “Natuurlijk is de eerste vraag wat het voor jou persoonlijk betekent dat de Heere Jezus naar de aarde is gekomen. Je kunt je daarbij een paar vragen stellen. Wie is Jezus? Wie is Hij voor mij? Wat kwam Hij doen op aarde? Heeft Hij een plaats in mijn hart? Maar advent gaat ook over de wederkomst. De vraag is dus of je daarnaar uitziet. Het is zo’n groot wonder dat God naar mensen komt. Het Woord is vlees geworden; dat is niet te bevatten.”

Heilsfeiten
Met Kerst gedenken we de geboorte van de Heere Jezus (we noemen dit een ‘heilsfeit’, net als bijvoorbeeld het sterven van de Heere Jezus en Zijn opstanding). Maar dit staat natuurlijk niet los van bijvoorbeeld Pasen en Hemelvaart. “Kerst is eigenlijk een prelude op het lijden en sterven van de Heere Jezus. Je kunt met Kerst iets zien van het lijden van de Heere Jezus. Dan mag het met Kerst ook wel eens Pasen zijn. Hij kwam niet op aarde om een aardse Koning te zijn. Hij kwam om zondaren te verlossen.”

Ieder jaar (op)nieuw
Een dominee moet ieder jaar rond Kerst veel over hetzelfde preken. Eerst al de adventszondagen voor Kerst. En dan nog op de Kerstdagen zelf. Is dat niet lastig?
Dominee Silfhout mag dankbaar getuigen dat hij, in de veertien jaar dat hij dominee mocht zijn van Capelle aan den IJssel, nooit het gevoel heeft gehad dat hij met Kerst weer hetzelfde verhaal moest preken. “De voorbereiding van een preek vraagt veel gebed en studie. Met Kerst is dat extra nodig. Je kan natuurlijk niet om de geschiedenis van Lukas 2 heen. De Schrift is echter zo rijk, dat er zoveel invalshoeken zijn om een geschiedenis te belichten.
Bijvoorbeeld door het vanuit God te bekijken, of vanuit de engelen, of vanuit de Romeinse machthebbers. Al die invalshoeken laten een andere kant zien. Daarnaast is het zo dat als je je met je hele ziel werpt op het Woord, je wel twintig keer over dezelfde tekst kan preken.”

De preek
De voorbereiding van een preek is volgens de dominee ook ‘gewoon’ je werk doen. “Vanuit je professionaliteit als dominee bereid je een preek voor. Dat is veel studeren en veel lezen. En elke preek is in de basis hetzelfde. Elke preek moet gaan over Christus, over de drie-enige God en de toepassing door de Heilige Geest in het hart. Als predikant moet je erop wijzen dat het gaat om het persoonlijke. Maar natuurlijk zoek je steeds naar facetten die nog niet belicht zijn, of die eruit springen.
Uiteindelijk gaat het in het Kerstevangelie om de vraag of het ook voor míjn zonden is dat Hij naar de aarde is gekomen. Want verlossing van zonden is voor iedereen noodzakelijk én mogelijk.” De dominee benadrukt dat dit voor hem niet anders is. Het is ook voor hem belangrijk om persoonlijk te kunnen delen in de boodschap van een preek. “Met Kerst is er steeds weer dat uitzien: is Jezus ook mijn Koning? Als dit bevestigd wordt in mijn hart, dan is dat zo’n groot wonder. Dat heb ik ook nodig! Maar het gebeurt niet altijd. Soms blijft het bij mij ook als het ware onder het stof bedekt. Dan blijft er een leegte achter.”

Gezelligheid
In de donkere tijd van december maken we het graag gezellig in huis. Rond Kerst wordt daar vaak nog een schepje bovenop gedaan. De winkels helpen daar graag bij. Rond Kerst is er van alles te koop om sfeer in huis te maken. Waar we wel op moeten letten is, dat we ons niet laten afleiden door deze dingen. “Gezelligheid rond het Kerstfeest mag en familiebijeenkomsten horen daar ook bij. Dat is ook goed. We moeten wel opletten dat deze stemming het échte Kerstfeest niet gaat overheersen. Dit geldt ook voor de preek. Het is niet de bedoeling dat er een bepaalde stemming opgeroepen wordt en de preek al te gemoedelijk wordt. Daarom mag je ook best kritisch naar Kerstliederen luisteren. De herdertjes van Efratha waren niet zo liefelijk als het lied doet overkomen. Ik ben wel eens in de velden van Efratha geweest en dat zijn behoorlijk barre omstandigheden. De aandacht mag niet van de boodschap van het evangelie afgeleid worden.”

Donkere tijd
De dominee vindt het wel bijzonder dat we Kerst vieren (letterlijk) in een donkere tijd van het jaar. “Het jaargetijde past mooi bij het Kerstevangelie. Juist in de donkerheid daalt Hij af. Met Pasen geldt hetzelfde. Het is dan voorjaar en het nieuwe leven begint in de schepping.”
Toen de Heere Jezus naar de aarde kwam, was het ook een donkere tijd. Het Romeinse Rijk heerste en de Joden keken uit naar de Messias die hen zou verlossen van de Romeinen. “De komst van de Heere Jezus stond ook middenin de politiek van die dagen. De boodschap was dat het Romeinse Rijk vrijheid en verlossing bracht. De ware vrijheid en verlossing komt juist van een heel andere kant: uit een kribbe.”

Advent is dus een tijd waarin we ons voorbereiden op Kerst. Niet alleen door ons huis gezellig te maken, maar vooral om stil te staan bij het volgende: ”Jezus moest mens worden om mijn zonden, maar is Hij ook voor mijn zonden gestorven?”


Leestips tijdens advent van ds. W. Silfhout
De adventstijd is een tijd van voorbereiding op de komst van de Heere Jezus. De dominee geeft tips hoe je deze voorbereidingstijd vorm kunt geven.


Boekentip: De Heilsfeiten prof. G. Wisse


- Volg de cyclus van de ambten van Jezus in het Oude Testament:
Genesis 3:15 / Deuteronomium 18:15 / Psalm 110 / Jesaja 32 / Jesaja 33

- Bestudeer de profetieën over de komst van de Heere Jezus:
Jesaja 7 / Jesaja 9 / Jesaja 11 / Zacharia 9:9 / Maleachi 4

- Bestudeer de historische adventtijd:
Lukas 1

- Volg de chronologie van een dagboek.
In veel dagboeken wordt het kerkelijk jaar gevolgd.

- Gebruik het leesrooster in Daniël.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2016

Daniel | 32 Pagina's

Uitzien naar Jezus in mijn hart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2016

Daniel | 32 Pagina's