Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uiterlijk of innerlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uiterlijk of innerlijk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bevalligheid is bedrog en de schoonheid ijdelheid.Spreuken 31: 30a

Wat vinden jullie?
Jongeren, wat is bevalligheid? Dat betekent dat je er aangenaam, aantrekkelijk of begerenswaardig uitziet. Het woord schoonheid hoef ik niet uit te leggen, toch?
Wat vinden wij deze dingen belangrijk. Wie wil er nu niet bekoorlijk en aantrekkelijk uitzien? Zowel meisjes als jongens. We leven in een tijd van lichaamscultuur. We moeten mooi zijn. Velen, als ze genoeg geld hebben, fitnessen en sporten zoveel ze kunnen om een goed gevormd lichaam te krijgen.

Wat vindt de Heere?
In Genesis 1: 30 lezen wij: En God zag al wat Hij gemaakt had en zie, het was zeer goed. Dus, ook ons lichaam, ons uiterlijk. Bevalligheid en het mooi zijn, is dus van God gegeven. Ook na onze diepe val. Denk maar aan de vrouw van Izak, Rebekka. Van David lezen wij ook dat hij schoon van aanzien was. Toch zegt de Heere dat bevalligheid bedrog is en schoonheid ijdelheid. Schoonheid is ijdelheid! Dat betekent dat het betrekkelijk is, je bent het zo weer kwijt. Je bent zó oud en dan vanzelf ook minder knap. Het woord bedrog geeft aan dat het niet klopt met de binnenkant. Dat kunnen we op het karakter betrekken. Mooi zijn maakt vaak hoogmoedig. Maar we kunnen het ook op onze ziel betrekken. Onze uiterlijke bevalligheid, als we die bezitten, komt niet overeen met onze ziel. Het beeld, de kennis, de gerechtigheid en de heiligheid van God zijn kwijt. De Oorzaak? Onze diepe val! Die innerlijke en uiterlijke schoonheid uit het Paradijs missen we allemaal, of we nu uiterlijk mooi of minder mooi zijn! Bij de Heere gaat het nu juist om die innerlijke, geestelijk schoonheid. De gerechtigheid en de heiligheid van Christus, díe bevalligheid behaagt God. Díe bevalligheid hebben jullie nodig om voor God te kunnen bestaan. Dat is een schoonheid die niet vergaat, maar eeuwig zal blijven.

Innerlijke schoonheid
Innerlijke schoonheid krijg je alleen door waarachtige bekering. Als de Heere je bekeert, je ogen opent voor je schuld, dan ga je de bovengenoemde dingen bevindelijk leren. Dan ga je leren wat je kwijt bent, namelijk God, Zijn beeld, Zijn gunst en Zijn liefde. Alles kwijt! Dan ga je, met een hart vol berouw, de Heere belijden: Ik heb gezondigd en gedaan wat kwaad is in Uw ogen. Ook het opgaan in de lichaamscultuur! Heere, wilt U het mij vergeven? Kunnen zulke jonge mensen nog zalig worden? Gelukkig wel! God heeft een welbehagen in Zijn Zoon Jezus. Hij heeft verzoening aangebracht voor arme zondaren. Jezus heeft de zondeschuld van Zijn volk op Zich genomen.
Hij wilde lijden in hun plaats. Hij werd met doornen gekroond, een spotkleed werd om Zijn schouders gehangen. Zijn aangezicht was geschonden door de vuistslagen van de krijgsknechten. Pilatus sprak: ‘Zie, de Mens’! Als de Heilige Geest je ogen verlicht en je op Die lijdende Jezus mag zien en geloven: ‘Ook voor mij’! O, dan is Hij je zo dierbaar. In Hem kun je voor God bestaan. Dan mag je geloven, straks zal ik weer eeuwig schoon zijn. Dan begeer je om de rest van je leven bekoorlijk te zijn voor God.
Wat is de oorzaak van deze innerlijk schoonheid?

En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken; Opdat geen vlees zou roemen voor Hem. Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing; Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere (1 Korinthe 1: 28-31).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Uiterlijk of innerlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's