Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gouden regel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gouden regel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt de dood”. (2 Kor. 7 : 10)

We zijn allen in de wereld. Maar hoe? De wereldgelijkvormigheid zit ook bij ons veel dieper, dan we denken. Als we de beleving van de gemeenschap met de God des levens missen, dan zoeken we ook niet in alles een levensstijl, zoals God die wil. Bekering is allereerst nodig. Het grote gebod is: „word vernieuwd”!

Leven we wel? Of worden we geleefd? Ondergaan we het wereldgebeuren, of zijn we ons bewust wat er aan het gebeuren is? We zijn al meer massamens, dan we denken. Het is juist de vloek van de massamens, dat hij zijn leven richt naar de anderen. Iedereen doet het, dus Omdat iedereen het doet, daarom is het nog niet goed! Het onveranderlijk Woord des Heeren is de enige regel voor ons allen.

Wat is er van de wereld te wachten? De hooghartige mens. die zich tegen God stelt, meent met zijn kennen — van goed en kwaad — en met zijn mateloos technisch kunnen het wereldheft in handen te hebben. De gedaante van deze wereld gaat echter voorbij. Het leven, zoals het zich in deze bedeling voordoet, is niet het eigenlijke en het voornaamste: maar het is het voorlopige, het voorbijgaande. Wat het belangrijkste is. moet dan ook het belangrijkste zijn en als zodanig uitkomen in heel onze levenshouding. Het voornaamste is de Heere te vrezen. Dat zal dan ook heel onze levenshouding duidelijk maken.

Er is tweeërlei droefheid. Deze gouden regel geeft ons hier het Woord des Heeren. De apostel stelt deze heilige Wet vast. die van zo hoge waarde is, zowel tot ware zelfbeproeving, als ook tot evangelische vertroosting.

Droefheid is heel menselijk. Doch er zijn twee soorten mensen en daarom is de droefheid ook tweeërlei. Daarom is er een onverzoenlijke tegenstelling, als tussen leven en dood. Mag je door genade die droefheid naar God kennen? Boven alle leed. kruis en aards gemis gaat het ten diepste om deze droefheid naar God. Het is vrucht van de levensvernieuwing door het wonder van de wedergeboorte, waar de liefde tot God in ons hart wordt uitgestort. Het is die droefheid naar God. waardoor de diepste smart wordt gekend, dat God beledigd is door de zonde. Met de droefheid der wereld wordt bedoeld zoals we die bij de wereld vinden, bij de onherboren en onbekeerde mens. Droefheid, die in haar diepste wortel een droefheid om de wereld is, om de mens. Niet om de zonde zelf, maar om haar bittere gevolgen. Niet om het verlies van de heiligheid, maar alleen van de heerlijkheid. Niet om het krenken van Gods eer, maar van eigen eer. Welk een onderscheid in droefheid. Bij de droefheid naar God valt men God toe in het veroordelen van zichzelf. Maar bij de droefheid der wereld valt men van God af in het handhaven van zichzelf.

De droefheid naar en om God brengt het hoogste geluk. De waarachtige droefheid over de zonde werkt bekering dat wil zeggen het anders over de dingen gaan denken. En wel zo onberouwelijk. zodat men dan nimmer berouw over dat ware berouw heeft. Deze droefheid brengt een onberouwelijke scheiding van de zonde. Zij werkt het diepe haten van de zonde (niet alleen aan de buitenkant, maar juist ook van binnenuit). Bekering wil zeggen inkeerafkeer-wederkeer. Weetje wat dat is en komt dat dan ook uit in heel je leven? Leert genade je de goede strijd? En ben je zo gelukkig met die droefheid naar God. welke een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid? Als een verlorene in jezelf te zijn en dan voor eeuwig behouden te worden uit genade, dat is de grootste rijkdom. De wereld kent ook droefheid. Maar bij deze droefheid der wereld kunnen de tranen weer worden gedroogd met de dingen van de wereld. Bij de wereld gaat het er om. de kunst te Ieren alle droefheid zoveel mogelijk te vermijden of het leed te verbergen. De droefheid der wereld werkt de dood. Nu reeds in dit leven. Dat is de geestelijke dood. En eenmaal de eeuwige dood. Bij de dood wordt de arme mens der wereld van alles beroofd: dan wordt elke onbekeerde voor eeuwig ontnuchterd: dan valt de eeuwige nacht. Ontzettend!

Jonge vrienden, waar gaat het jullie eigenlijk om? Wat is je droefheid nu? Dat beslist alles. Is je droefheid de droefheid der wereld of de droefheid naar God? Heb je niets anders dan de wereld? Dan heb je niets anders dan de dood. Wc hebben een boodschap voor je! „Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE. zo Ik lust heb in de dood des goddelozen; maar daarin heb Ik lust. dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u. bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls? ”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1984

Daniel | 32 Pagina's

Een gouden regel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1984

Daniel | 32 Pagina's