Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid van de wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid van de wedergeboorte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus antwoordde en zeide tot hem: oorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3)

Jezus, de hoogste Profeet, onderwijst Nicodemus

Wie antwoordt Jezus hier? Een mens uit de Farizeeën. Nicodémus. Een overste der Joden. Een lid van het Sanhedrin. Een leraar van Israël. Een man van aanzien dus.

Wat een voorrechten! Uit het geslacht van Abraham, besneden ten achtsten dage, een rechtzinnige belijdenis, goed thuis in de Schrift. Hij meent een erfgenaam te zijn van het Koninkrijk der hemelen. Een bezittend mens.

Maar met al zijn voorrechten kan hij voor God niet bestaan. Hij is een in Adam gevallen mens. Van nature is hij zonder God in de wereld en wacht hem de eeuwige rampzaligheid. En dat beseft hij niet. Besef jij dat? Nicodémus heeft wel vragen over het Koninkrijk der hemelen. Wellicht heeft hij gehoord van de prediking van Johannes de Doper. Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen gekomen. is nabij En meent niet bij uzelf te zeggen: Wij hebben Abraham fof een vader... Wellicht onder de indruk van de wonderen van Jezus. Heb jij wel eens indrukken van dood en eeuwigheid? Vraag jij je wel eens af: 'Mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig

verschijnen voor God? ' Hij komt tot Jezus, 's Nachts, in 't donker. 'Uit vrees der Joden en van uit de synagoge geworpen te worden', zegt de kanttekening. Offer jij je nachtrust wel eens op om je knieën te buigen en de Heere te zoeken? Nicodémus verbergt zijn vragen. Hij begint te zeggen wat hij weet: Rabbi. Gij zijt een leraar van God gekomen. Hij acht Jezus hoog. Een leraar, zegt hij. Niet dé Leraar. Hij mist de rechte kennis van God, van zichzelf, van Jezus en van de noodzakelijkheid van de wedergeboorte.

Dan is het alsof Jezus hem in de rede valt. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u. In het Grieks: amen, amen. Als Jezus dat zegt, volgt er iets belangrijks. Het is van levensbelang. Het heeft eeuwigheidswaarde. Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Tenzij duidt de énige mogelijkheid aan. Er is maar één weg om dat Koninkrijk Gods te zien. Wederom betekent van boven, of opnieuw. Je kent de woorden van het doopformulier wel: "Dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden."

Het is die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. Een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen en onuitsprekelijke werking. Lees artikel 12, van hoofdstuk 3 en 4 uit onze Dordtse Leerregels.

Ben jij al voor de tweede keer geboren? Uit water en Geest? Tenzij dat iemand...!

Wat is de vrucht? Droefheid naar God, over de zonde. Een pasgeboren baby schreit! Hongert en dorst naar God. Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God. Een honger naar Gods woord, die redelijke en onvervalste melk. 'Uw woord kan mij, ofschoon ik alles mis, door zijn smaak, én hart én zinnen strelen'. Een haten en vlieden van de zonde en een begeerte om heilig voor God te leven. Hoe lief heb ik Uw wet. Maar ze brengen er niets van terecht. Ze zijn zo zondig en ellendig. Ze moeten sterven en kunnen niet sterven, want dat is God ontmoeten. Ze liggen om eigen schuld verloren! De wet eist en veroordeelt. Hoe worden ze ooit behouden?

Jezus, de hoogste Profeet, onderwijst Nicodémus: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Zo wordt Jezus dierbaar en onmisbaar. Buiten Hem is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

In het leven van Nicodémus is vervuld: Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Want niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke. Zalige trekking. Ben jij al getrokken?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 2007

Daniel | 32 Pagina's

De noodzakelijkheid van de wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 2007

Daniel | 32 Pagina's