Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus Die ons leven is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus Die ons leven is

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoete banden die mij binden aan des Heeren lieve volk. Met de weergave van dat bekende lied van Groenewegen begint het boek van dr. P. de Vries: Christus die ons leven is. Enkele regels van het lied luiden: Ach, hoe kan t mijn hart vervoeren, als dat volk aan mij verhaalt, waar gevallen zijn de snoeren, en hun harte onbepaald, aan de Heere is verbonden; hoe z omhelsden t Godes Lam.

Daarmee is veel van de kerninhoud van dit boek weergegeven. Het bevat zeven hoofdstukken die elk voor zich gelezen kunnen worden. Daarbij gaat het over de verhouding tussen Wet en Evangelie en hoe de Heilige Geest ons Christus toe-eigent aan het hart. Dr. De Vries stelt belangwekkende zaken aan de orde en hij doet dat op een indringende manier. Hij verwijst daarbij telkens naar de Schrift, maar wijst ook op wat kerkvaders, reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen in de Schrift gevonden hebben. Een en ander wordt geïllustreerd door liederen en ervaringen uit het leven van Gods kinderen. In het eerste hoofdstuk komt de betekenis van de toeleidende weg aan de orde. Daarbij brengt de auteur de noodzaak naar voren van het plaatsmakend werk voor Christus. Om werkelijk van Christus gebruik te maken, moeten we alle houvast in onszelf verliezen. Tegelijk geldt dat zondebesef, hoe diep ook, op zichzelf niet zaligmakend is. Niet het schuldbesef, maar het geloof dat Christus omhelst, maakt zalig. Hierbij komen ook vragen aan de orde als: Hoe diep moet de kennis van zonde zijn? Het antwoord luidt, dat als een mens begeert tot Christus te vluchten, hij zich niet hoeft af te vragen of hij wel genoeg zondekennis heeft. ‘Laat dan de begeerte tot Christus overgaan in een daadwerkelijk komen tot en omhelzen van Hem.’

Hoewel het boek een milde toon heeft en het de geestelijke eenheid van ‘al de heiligen’ onderstreept, worden anderzijds, soms op een besliste wijze, misvattingen weerlegd. Daarbij kan het gaan om een oppervlakkig evangelie: ‘Geloof maar dat je een kind van God bent en dat je zonden je vergeven zijn.’ Maar het kan ook gaan over visies uit de ‘gezelschapstheologie’ waarbij gesteld wordt dat we onszelf zover zouden moeten veroordelen, alvorens tot Christus te komen, dat we ervan afzien om nog om de zaligheid te vragen. Hier aarzelt dr. De Vries niet om op grond van de Schrift en met behulp van citaten van oude schrijvers te corrigeren wat theologisch scheefgegroeid is. ‘Hoe zou een zondig mensenkind ook gewillig kunnen zijn om de drinkbeker van Gods toorn te drinken, terwijl de Zoon van God vroeg of het mogelijk was dat deze drinkbeker aan Hem voorbij zou gaan?’ Dergelijke correcties worden er ook aangebracht als het gaat over het inlezen van geestelijke ervaringen in de levensgang van Ruth, en de discipelen. Op deze wijze wil het boek helpen om misvattingen uit de weg te ruimen, en Bijbelse leiding te geven aan het geestelijke leven.

Het boek eindigt met een hoofdstuk over het puritanisme en de prediking van het Woord. Overigens komt heel het boek door, de prediking van het Evangelie aan de orde. We lezen over het belang en de inhoud van de prediking; de wijze van de prediking; de noodzaak van de prediking van Gods wet, oordeel en het gericht, maar ook dat in de ware prediking een huwelijksaanzoek door Christus aan het hart wordt gedaan. Richard Sibbes schreef: ‘Moet er dan niets anders dan Christus gepredikt worden? Ik antwoord: Niets anders dan Christus, of wat tot Christus leidt.’

Ik wil dit boek graag van harte bij alle lezers aanbevelen. Ambtsdragers kunnen er, behalve voor henzelf, ook veel voordeel mee doen in het pastoraat en hun verantwoordelijkheid met betrekking tot de prediking. Van harte aanbevolen.


Boekgegevens
P. de Vries, Christus Die ons leven is. Over de verkondiging en doorleving van het heil. Den Hertog Houten 2013, 154 pagina's, paperback, Prijs € 18,90,

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

Christus Die ons leven is

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's