+ Meer informatie

Zeeuwse bevolking bedankt veerdienst

5 minuten leestijd

VLISSINGEN - "De kameraad van de Zeeuwse bevolking." Zo typeert het comité "Vaar Wel PSD" de Provinciale Stoombootdiensten. Het comité bereidt een respectvol afscheid voor van de veerdienst, die als gevolg van de bouw van de Westerscheldetunnel zal verdwijnen. Op 15 maart vaart de provinciale vloot voor het laatst.

De bevolking ziet steeds meer op tegen het afscheid van de beeldbepalende veerboten. Dat blijkt duidelijk uit de voorbereidingen van het comité, dat spontaan een waardig afscheid heeft gepland.

In samenwerking met de directie van het provinciale bedrijf is een programma ontworpen voor de "laatste dag van de PSD'ers. En dat is niet feestelijk, want er zijn grote zorgen over de toekomst van het personeel. Bovendien wordt, naarmate het afscheid nadert, ook steeds duidelijker hoe dit bedrijf is geworteld. Het zit diep, bij de PSD'ers, maar ook bij de rest van de bevolking. De overdracht roept gevoelens op die eerder waren vooruitgeschoven", aldus comitévoorzitter P. van de Vijver.

Voor PSD-directeur H. Thomaes is er sprake van "dubbele gevoelens. We hebben van nogal wat dankbare veergebruikers het signaal gehad dat zij iets terug willen doen. Dat komt goed uit, maar anderzijds krijgen wij allemaal de zak. "

Volgens Vaar Wel PSD heeft de 175 jaar oude veerdienst (die 137 jaar naar buiten trad onder de naam PSD) een enorme invloed gehad op de ontwikkeling van Zeeland. "Op sociaal-economisch gebied, op politiek en technisch terrein én op het cultureel erfgoed", somt penningmeester R. Rammeloo op. Directe aanleiding voor de oprichting van de veerdienst waren de gespannen verhoudingen met onze zuiderburen, die na de Belgische Opstand hardnekkige pogingen deden om West- en Oost-Zeeuws-Vlaanderen in te lijven. Om dit te voorkomen en uit angst voor een isolement van Zeeuws-Vlaanderen ging de veerdienst versneld van start. Het betekende tevens het einde van meer dan honderd veerbedrijfjes, die vaak met niet meer dan één persoon betaalde overtochten over de Westerschelde verzorgden. De door de opbloeiende handel steeds drukker wordende waterweg werd ook gevaarlijk voor deze notendopjes.

De veerdienst ging van start met "De Schelde". Deze houten raderboot moest later plaatsmaken voor stalen schepen en ten slotte voor moderne, diesel-elektrisch aangedreven ferry's. De laatste jaren bestond de vloot uit vijf grote veerboten. Faam verwierven de PSD'ers zich in 1916, toen meer dan 650.000 slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog naar de veilige overkant werden vervoerd. Ook staan de reddingen door de PSD na de rampnacht van 1 februari 1953 bij veel Zeeuwen in het geheugen gegrift.

Anno 2002 zijn de overtochten tussen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder vooral een rustpunt voor veel chauffeurs. Veel vaste passagiers hebben de afgelopen tijd aangegeven het bijpraten op de boot te zullen missen.

Op 14 maart wordt de Westerscheldetunnel voor het verkeer geopend en komt er een definitief einde aan de PSD. "Om alle mensen de mogelijkheid te bieden dankjewel te zeggen" heeft het comité bewerkstelligd dat op zaterdag 15 maart de boten tussen tien uur 's ochtends en vier uur 's 's middags om het halfuur zullen varen. Het vervoer is gratis en alleen bestemd voor voetgangers, fietsers en bromfietsers.

Op het veerplein bij Breskens wordt een grote tent opgesteld. Daarin komt de Zeeuwse cultuur van vroeger tot leven en zullen talloze exposities herinneren aan de hoogtijdagen van de PSD. Ook worden er de vier bekende gerechten van de boot geserveerd: erwtensoep, kroketten, koffie en gevulde koeken. Aan de overkant, in Vlissingen, lopen de bezoekers langs een bonte verenigingspresentatie aan de Prins Hendrikkade. In de binnenhaven mogen zij een bezoek brengen aan de oudste veerboot, de Prinses Christina. Dan kunnen ook de machinekamer en de stuurhut worden bewonderd.

De veerboten tussen Kruiningen en Perkpolder zijn op dezelfde wijze in touw. Daar wordt voor exposities en presentaties gebruikgemaakt van het tussendek van beide schepen. Het is de bedoeling met een van de twee veerboten naar de overkant te varen en met de andere terug.

Het 'trieste hoogtepunt' van de dag is om vier uur. Met de modernste veerboot wordt, begeleid door een vlieg- en scheepsescorte, van Breskens naar de thuishaven in Vlissingen gevaren. Het comité verwacht dat duizenden mensen de boot, die alleen toegankelijk is voor (oud-)PSD'ers en genodigden, in Zeeuws-Vlaanderen zullen uitwuiven en dat vele anderen het schip aan de rede van Vlissingen opwachten. "Dat zal een ontroerend moment worden", denkt Van de Vijver.

Het comité, dat wordt gesponsord door bedrijven en overheid, werkt aan een blijvende herinnering aan de PSD. Gedacht wordt aan een monument dat in vi eren wordt geknipt en een plek zal krijgen nabij de vier aanlegplaatsen. Het (voormalig) personeel van de PSD krijgt een fraai programmaboek, waarin tevens verhalen en historische overzichten zijn opgenomen. Op 15 maart zal de bevolking de hele dag in de gelegenheid zijn een Zeeuwse estafettevlag mee te voeren. Iedere deelnemer krijgt een PSD-shirt. Er wordt nog gewerkt aan de uitgifte van kaarten om de toestroom van bezoekers in goede banen te leiden. Het comité rekent op zo'n 25.000 bezoekers.

Het einde van de PSD betekent ook collectief ontslag voor de circa 350 medewerkers, van wie er meer dan 300 direct bij de werkzaamheden op en aan de veerboten betrokken zijn. Ongeveer vijftig van hen kunnen (tijdelijk) aan het werk bij het fiets-/voetveer dat blijft bestaan tussen Vlissingen en Breskens. Omdat de speciale veerboten voor deze dienst nog niet klaar zijn, worden twee grote veerboten gedurende een jaar in de vaart gehouden. Daarna zijn veel minder mensen nodig.

De Westerscheldetunnel biedt aan twintig man werk. Dankzij een premie wordt voorkomen dat het PSD-personeel voortijdig een goed heenkomen zoekt, maar vast staat wel dat het voor een flink deel van het veerbootpersoneel moeilijk zal zijn om ander geschikt werk te vinden. Ook de veerboten zijn nog niet verkocht. "Er is wel veel belangstelling voor", meldde directeur Thomaes gisteren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.