+ Meer informatie

Bereikbaarheid

1 minuut leestijd

In een kwetsbaar gebied met grote dichtheden, zoals de binnenstad van Den Haag, ligt een belangrijke taak voor het openbaar vervoer. Regionale railverbindingen nemen dan ook een centrale plaats in bij het project Nieuw Centrum. Reizigers uit de Haagse agglomeratie moeten rechtstreeks naar het hart van het winkelgebied gebracht kunnen worden of naar de plek waar de werkgelegenheid is geconcentreerd.

In de eerste fase van het regionale railnet moeten plaatsen als Delft, Nootdorp, Pijnacker en Wateringen snel een directe verbinding met Den Haag krijgen. In de wat verdere toekomst wordt de Sprinterlijn uit Zoetermeer via Leizo. de Schenkstrook, het Utrechtsebaangebied en het Centraal Station verbonden met de binnenstad. Via een station in het hart van Nieuw Centrum onder de Grote Marktstraat en een station aan de westkant van de binnenstad gaat de lijn verder naar het Congresgebouwgebied en in de toekomst mogelijk naar Scheveningen-Haven.

De twee ondergrondse stations in de binnenstad geven ook toegang tot de winkels. Via de Plaspoelpolder (Rijswijk) en de beide hoofdstations wordt Delft verbonden met Scheveningen-Bad. Om ervoor te zorgen dat het railverkeer op drukke knooppunten vlot kan doorstromen, zullen op den duur zelfs ongelijkvloerse oplossingen noodzakelijk zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.