+ Meer informatie

„Ahoy moet weer paleis worden"

Ambitieuze plannen voor uitbreiding van expohallen in Rotterdam

5 minuten leestijd

ROTTERDAM — „Kerstcircus", schreeuwt een opzichtig bord bij de ingang van het AhoycompJex aan de Zuiderparkweg in Rotterdam. Lampjes in alle kleuren van de regenboog moeten proberen de bezoekers al wat in de sfeer te brengen. In een andere hal is er een beurs voor exploitanten van zwembaden. Ahoy ligt goed in de markt

Ahoy wil weer mee gaan doen. Te lang heeft het sport- c.q. expositiecomplex in het Zuiderpark in de luwte van de aandacht gestaan. RAI en Jaarbeurs leven bijna van de vernieuwing, terwijl Ahoy kortgeleden voor het eerst sinds jaren weer eens een likje verf kreeg. En nu is daar dan het plan voor een heel nieuw Ahoy. Het sportpaleis in het Zuiderpark moet namelijk opgestoten worden in het opwaartse proces dat de stad aan de Maas doormaakt.

Na een flitsende start in 1971, waarin de ontwerpers van het sportpaleis onderscheiding na onderscheiding kregen voor hun gedurfde ontwerp, kwam er een periode van stagnatie. Want Ahoy is op het grote wereldtoneel van congres- en beurscentra niet meer dan een kleine, verouderde figurant. En dat moet veranderen. En als het aan direcetur W. F. Schipper ligt, gaat het ook veranderen. Hij zwaait sinds kort de scepter in het pas enkele jaren geleden geprivatiseerde complex. En hoe. Ahoy maakt weer winst en heeft er net een renovatie ter waarde van ongeveer 30 miljoen gulden opzitten.

Zaalhuur

Ahoy is een begrip bij veel mensen. Zowel fans van zanger Lee Towers als mensen die jaarlijks de zendingsdag van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken, weten waar je het over hebt als de naam valt. Ahoy is behoorlijk breed georiënteerd en schuwt bovendien het uitzonderlijke niet.

Zo meldt de geschiedschrijving dat er ooit eens een „gereformeerde vrouwenstichting" een zaal reserveerde voor een bijeenkomst. Ze hadden echter het probleem dan ze de zaalhuur niet op voorhand konden betalen. De directie kreeg echter de verzekering dat het geld op de dag van de bijeenkomst bij elkaar gebracht zou worden.

De Ahoyleiding geloofde de dames en de zaal werd 'verhuurd'. Op de geplande dag stroomde de ruimte vol met maar liefst 6000 vrouwen. Tijdens de bijeenkomst werd een collecte gehouden voor de onkosten, die tot verbazing van de directieleden 20.000 gulden opbracht. De huur werd contant in guldens, dubbeltjes en kwartjes voldaan...

Geen concurrenten

Of dergelijke dingen onder het bewind van directeur Schipper nog kunnen, valt sterk te bewijfelen. Hij is namelijk een zakenman die Ahoy wil laten meedoen met andere grote centra. „Overigens absoluut niet als concurrent van de Jaarbeurs en de RAI. Dat zou onzin zijn, omdat je elkaar dan op een domme manier gaat beconcurreren. Ik ben ervan overtuigd dat het plan zoals we het nu op tafel hebben gelegd, een plan is dat de eindbestemming van het complex aangeeft. Mocht later blijken dat er nog meer ruimte nodig is, dan moeten we beslist eens met de leiding van RAI en Jaarbeurs om de tafel gaan zitten om de dingen door te praten".

Wonderlijk genoeg is het de metro geweest die Schipper aan het denken heeft gezet over de toekomst van Ahoy. „Het is namelijk zo dat er op de metrolijn naar Spijkenisse een aftakking in de planning zit naar Ridderkerk. Die lijn zou hier net voor het gebouw heen komen te lopen. Natuurlijk is zo'n uitbreiding van het metronet een unieke kans om proberen te bereiken dat Ahoy als het ware een station onder eigen dak krijgt.

Bovendien moet de dienst Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam op korte termijn komen met een reconstructieplan voor het Zuiderpark en het Zuidplein. En daarin neemt Ahoy een nogal prominente plaats in. Vandaar dat het ons goed leek om zelf ook eens met een plan te komen. Een plan waarin wij aangeven hoe we het graag zouden willen hebben. Een soort ideaalbeeld dus...".

2000 auto's

En dat ideaalbeeld is ambitieus. Zo zouden de huidige expohallen met de grond gelijk gemaakt moeten worden. Het sportpaleis blijft staan en achter dat paleis zouden nieuwe hallen moeten verrijzen. En niet zomaar hallen, maar ruimten die overspannen worden door tentvormige daken. Een novum in architectonisch Nederland. De oppervlakte van de tentoonstellingsruimte zal door uitvoering van de plannen van een dikke 20.000 vierkante meters uitgebreid worden tot zo'n 40.000.

Voor het sportpaleis moet, zoals gezegd, een metrostation komen. De nieuw aan te leggen metrolijn moet vervolgens in een sierlijke bocht afbuigen richting Ridderkerk. Royaal boven de grond, zodat de reizigers echt een soort 'Eftelinggevoel' krijgen.

Naast het nieuwe station moet volgens de plannen een hoteltoren worden gebouwd. „Dat is natuurlijk ideaal voor mensen die hier een beurs of concert willen bezoeken en 's avonds laat niet meer helemaal terug willen naar bij voorbeeld Groningen. Wat voor soort hotel dat moet worden? Ach, viersterren of zo...".

En dan is er nog een parkeergarage. Zowel onder de grond als erboven. In totaal goed voor ongeST "^'WXiW veer 2000 automobielen. „Kijk, dan kun je echt spreken van een complex met uitstraling. En dat past in Rotterdam dat zich steeds verder ontwikkelt".

Over het benodigde geld zit de directeur niet echt in. „Er zijn allerlei vormen van financiering mogelijk. We zouden bij voorbeeld naast banken en instellingen ook nog kunnen denken aan een publieksactie naar het voorbeeld van de actie voor het concertgebouw in Amsterdam of zo. Maar daar heb ik absoluut nog geen concrete ideeën over. Bovendien gaat het Illustratie Ahoy Rotterdam. hier nog maar om plannen in een zeer pril stadium. Dit is ons ideaalbeeld, dus daar kan nog veel aan veranderen".

Wanneer het nieuwe Ahoy klaar moet zijn, durft Schipper niet te zeggen. „Zo voor het jaar 2000 als het kan". Exacter is hij over de bezettingsgraad van een eventueel nieuw Ahoycomplex met 40.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte. „Ik ben ervan overtuigd dat dat vol komt! Ahoy moet er alles aan doen om zijn unieke omstandigheid van een bundeling van sportpaleis en expositieruimte te benutten."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.