Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boeken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hans Werkman, Spitten en [niet] moe worden, leven en werk van Bé Nijenhuis 1914-1972. Kok Kampen, ƒ 27, 50.

Ik ben geen neerlandicus en meet me dan ook geen oordeel aan over de kundigheden van de biograaf Hans Werkman. Ik las dit boek als liefhebber van de romans van Nijenhuis en weet nu o.a. met hoeveel moeite de boeken tot stand kwamen, meer over de persoonlijkheid van Nijenhuis en herken heel veel autobiografische trekken in zijn romans. Bé Nijenhuis staat door deze biografie voor ons als een man die nooit echt volwassen werd. Die zijn leven lang tobde met het probleem: wie ben ik? Het tot stand komen van zijn manuscripten was meestal een martelgang. Stukje bij beetje kwamen ze bij de uitgever (Kok) terecht. Hele perioden kwam er niets uit zijn type-machine. Soms werd een boek al aangekondigd, het boekomslag al ontworpen, maar verscheen het boek toch niet, omdat Bé het manuscript niet afmaakte.

Ego-documenten zijn er niet veel. Werkman gaat voor de biografie dan ook vooral te rade bij de boeken van Nijenhuis, die uitvoerig volgens een steeds terugkerend stramien besproken worden. Verder maakte hij gebruik van de recensies die over deze boeken geschreven zijn, een aantal brieven en enkele persoonlijke getuigen.

Heel verhelderend is de in dit boek opgenomen uitgebreide brief aan Pier van Damme in Sleeuwijk, een neerlandicus die informeerde naar de achtergrond van zijn boeken. Daaruit blijkt een van Bé's grootste worstelingen, het probleem van het lijden in deze wereld en hoe hij dit in overeenstemming moest brengen met zijn geloof.

In de bespreking van de verschillende boeken laat Werkman dit ook als telkens terugkerend thema in Nijenhuis' oeuvre zien.

'Spitten en [niet] moe worden' staat op het graf van Ezen, een van de figuren uit 'De tornado'. Werkman motiveert zelf in

het 'Vooraf', waarom hij voor deze titel koos: 'Ook Bé Nijenhuis had een groot verlangen naar de uiteindelijke rust bij God. Zijn leven zat tegelijk vol existentiële onrust die hem venwarde en dodelijk moe maakte. Deze tweespalt verantwoordde ik in de titel door haken in de spreuk aan te brengen.'

L.N. Rottier.

Drs. B. Stam - Lessen in de Heidelbergse Catechismus. Uitgave van Groen-Educatief te Leiden. Prijs: ƒ 9, 95.

Het is een goede gedachte van de schrijver om de toelichting op de Heidelbergse Catechismus, verdeeld over 60 lessen, op schrift te stellen. Dan kunnen collega's, maar ook catecheten, daar gebruik van maken. Elke vraag wordt kort en zakelijk toegelicht en daarna volgen er een aantal vragen om het geleerde goed vast te leggen.

Het is een goede gewoonte om in de groepen 7 en 8 de Heidelberger aan de orde te stellen. De leerstof moet toegankelijk gemaakt worden, vandaar deze toelichting. Van harte aanbevolen.

Om het Woord. Ie jaargang nr. 3 - januari t/m maart 1996. Uitgave van Groen - Leiden. Eindredacteur: A. Dingemanse.

Deze uitgave verschijnt vier keer per jaar; uit de handleiding blijkt dat deze uitgave bestemd is voor gezinnen met kinderen in de leeftijdsgroep van 4 fm 12 jaar. Bedoeld om het bijbellezen in de gezinnen te stimuleren en te verdiepen. Het eerste boekje kost ƒ 9, - per stuk, elk volgend boekje ƒ 4, -. Bij elke dag wordt een bijbelgedeelte gegeven en een vers om te zingen. Voor elke leeftijdsgroep worden een opdracht en/of vragen gegeven. Verder worden bepaalde begrippen nader toegelicht. Elk boekje bevat een bezinnend artikel.

De zaterdag is een inhaaldag.

Afwisselend worden er gedeelten uit het Oude en het Nieuwe Testament besproken en met het kerkelijk jaar wordt rekening gehouden.

Op deze manier is er meer tijd en aandacht voor het te lezen gedeelte uit de Bijbel, worden kinderen aan het kleuren, schrijven en nadenken gezet, zodat er een gesprek ontstaat aan de tafel. Op zondag wordt de relatie gelegd met de preek.

Het is goed om ouders op een ouderavond te wijzen op deze uitgave. De Heere werkt middellijk. De belangstelling is groot voor deze uitgave. Dat Is de uitgave meer dan waard.

Anne Nijburg: Houd ze niet tegen over kinderpastoraat. Uitgave van Kok-Voorhoeve te Kampen.

De schrijver is directeur van een christelijke basisschool in de Haagse Schilderswijk. Verder heeft hij een aantal functies in het onderwijs- en omroepland.

Achtereenvolgens komen aan de orde: noodzaak van pedagogiek en pastoraat; het kind in de opvoeding; relatie pedagogiek en pastoraat; kinderen bij de kudde; kinderpastoraat; preventief pastoraat; probleempastoraat en literatuur. Vanuit de schoolpraktijk geschreven, gedreven door de liefde van de Heere Jezus om kinderen en ouderen de weg tot Hem te wijzen.

Het boek biedt veel praktische gegevens en de inhoud zet aan tot nadenken. De theologische onderbouwing roept wel een aantal vragen op; de onmogelijkheid van onze kant wordt beklemtoond, maar de noodzaak van de wedergeboorte en de gevolgen daarvan, samengevat in de persoon en het werk van de Heilige Geest, worden in dit boek onderbelicht.

Beseffend vanuit welke situatie het boek geschreven wordt, zet het de spiegel voor en komt de vraag tot ons: En u wie zegt u dat Ik (= de Heere Jezus) ben? En waaruit blijkt de liefde tot de Heere in de omgang met de naaste?

Het schoolkind van dichtbij (6 - 12 jaar). Deel 6 in de serie: Christelijke opvoeding, onder redactie van dr. J. Stolk. Uitgave van Groen te Leiden.

In dit tweede boekje voor de leeftijdsgroep 6-12 jaar komen de volgende onderwerpen aan de orde: de belevingswereld van hel schoolkind; wanneer opvoeden vragen oproept...; als kinderen vragen...; seksuele opvoeding in het gezin; vreugde en verdriet in het leven van een kind; van basisschool naar basisvorming.

In deze voor de praktijk van de opvoeding geschreven boekjes treffen de ouders en anderen die bij de opvoeding betrokken zijn, veel praktische adviezen: vanuit de praktijk en in gehoorzaamheid luisterend naar het Woord dat de Heere ons gegeven en gelaten heeft.

Deze serie boeken geeft aan ouders en andere leidinggevenden bij de opvoeding een schat aan materiaal, ook vanuit de Bijbel en daarop gegronde belijdenisgeschriften.

Opnieuw wijzen we de redactie en de scribenten wijsheid toe bij de voortzet­ ting van de serie. Deze boeken mogen niet ontbreken in de personeelsbibliotheek en bieden veel stof voor de behandeling op gemeenteavonden. Van harte aanbevolen.

M. Golverdingen v.d.m.: Mens in beeld. Antropologische schets ten dienste van de bezinning op onderwijs, opvoeding en pedagogische theorievorming in reformatorische kring. Groen - Leiden. Prijs ƒ 24, 95.

In deze paperback, ontstaat uit een tweetal lezingen, gaat het om de vraag: Is er een algemene samenhang tussen mens- en kindbeeld en opvoeding en onderwijs? Die vraag wordt aan de hand van een aantal mensvisies bevestigend beantwoord.

Achtereenvolgens komen aan de orde: het tijdsbeeld; mensvisies gisteren, vandaag en morgen; enkele hoofdlijnen van een bijbels-reformatorische antropologie; de betekenis van een bijbels-reformatorisch mensbeeld; enkele pedagogische consequenties; kernbegrippen worden kort toegelicht; noten en aante­ keningen en literatuur.

Er wordt erg veel geboden; het is verrijkend om van de inhoud kennis te nemen. Het boekje leent zich voor een bezinningsbijeenkomst van bestuur en personeel.

De schrijver geeft er blijk van dat hij de geesten van onze tijd kent en oproept om die te beproeven of ze uit God zijn. Laat er tijd gemaakt worden in het onderwijs voor bezinning, zodat we opnieuw toegerust worden om het goede voor onze kinderen in de opvoeding ook te (blijven) zoeken.

Bij de beschrijving van de mensvisies zou ik graag expliceit aandacht willen vragen voor de opvattingen van de groningse/utrechtse school o.l.v. prof. Imelman, Meijer en Van der Ploeg. Veel nieuwe godsdienstmethoden worden geschreven vanuit deze gedachte: voor kinderen van 12 jaar en ouder moet je enkel feiten aandragen, maar niet sturend bezig zijn.

Er is angst voor indoctrinatie, m.i. ten onrechte. Van harte aanbevolen.

Drs. I.A. Kole.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1996

De Reformatorische School | 28 Pagina's

Boeken

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1996

De Reformatorische School | 28 Pagina's