Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar hongert en dorst u naar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar hongert en dorst u naar?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden. Matth. 5:6

Dit zijn eniiele betekenisvolle woorden van de Opperste Wijsheid. Uitgesproken vanaf een berg. Naar overlevering wordt er gedacht aan de berg Hattin, dicht bij Magdala. Vanaf deze berg had men een prachtig vergezicht over het meer van Galilea. Het is ook de berg waar Christus menigmaal biddende was tot Zijn Vader.

Nadat de Heere Jezus en Zijn discipelen daar gekomen zijn, voegt zich een grote schare bij Hem. En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij de discipelen, zeggende: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

Bedenk wel, deze woorden zijn ook gehoord door de schare, die vanwege grote nieuwsgierigheid zich rondom de Leraar hadden geschaard. Wat een voorrecht ontvangen zij (en wij), maar ook, wat een grote verantwoording voor de schare (en voor ons). Wat zal de vrucht zijn in hun (en ons) leven? Met Goddelijke autoriteit spreekt de Heere Jezus deze woorden. Hij spreekt woorden des eeuwigen levens voor doodschuldigen. Voor zielen die hongerende en dorstende gemaakt zijn naar de gerechtigheid.

Wij beluisteren: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Er staat niet dat ze hongeren naar gerechtigheid of een gerechtigheid, maar de gerechtigheid. De gerechtigheid, wat wordt daar onder verstaan? In gerechtigheid zit het woordje recht. Recht is hetgeen goed is in de ogen

Gods. Nu spreekt de Heere Jezus van mensen die naar de gerechtigheid hongeren en dorsten. Zie onze kanttekening: het is een met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid, in Christus. Dus zij zijn begerig gemaakt naar bloed. Het bloed van Christus. Dat alleen geeft een bestaan voor God. Daarin is alleen het leven dat goed is in de ogen des Heeren.

Als het de Heere behaagt om een jongen, een meisje, of een oudere van dood levend te maken, gaan ze dan direct hongeren naar het bloed van Christus? Gods gewone weg is dat de Heilige Geest een ziel overtuigt, zodat ze leren hongeren naar gerechtigheid. Met andere woorden, het moet goed komen tussen God en hun ziel vanwege de zonden. Zeker gaan ze, met alles wat in hen is, proberen om het goed te krijgen met de Heere. Een ding bezet hen. Honger en dorst naar Gods gemeenschap.

Wat is eigenlijk echte honger, echte dorst? Dat heeft niet iemand die maar een klein poosje zonder eten is en over een paar uren weet verzadigd te zijn. Maar honger is een voortdurend gebrek aan verzadiging. Ziet u ze gaan? Rust noch vrede wordt gevonden om mijn zonden. Hoe krijg ik God tot mijn deel! Hoe zal ik ooit nog zalig worden! Wat een ontdekking! Zonde te doen omdat zij zondaar zijn! Iets te leren van dat Adamsbestaan! Wat proberen ze dan toch om een eigen gerechtigheid aan te gaan brengen, wanneer Gods heiligheid en rechtvaardigheid op de ziel gebonden worden. Er moet betaald worden. Ze proberen God te bewegen met hun tranen, gebeden, kerkgaan. Maar wonder van Gods welbehagen, als ze gaan leren dat al hun eigengerechtigheden blinkende zonden zijn. Hoe zal dan toch ooit aan Gods recht genoeg gedaan worden? Als het van hun kant niet gaat, dan het maar proberen bij Gods kinderen. Pijnlijke, maar profijtelijke ontdekking. Dat zal ook niet gaan!

Weet u daarvan? Dat heel uw godsdienstige leven ineen stortte en dat u niet meer wist hoe u zalig kon worden? Daar alle hoop mij gans ontviel en niemand zorgde voor mijn ziel. Niets over te houden dan alleen schuld. Het niet meer waard te zijn dat de Heere onder uw dak zou inkomen

Als Gods Geest u de gerechtigheid van Christus ontdekt! Wat een ruimte mag dan gezien worden. Alleen Zijn gerechtigheid redt van de dood. Alleen Zijn bloed wast en reinigt van alle zonden. Lezer(es) is het u reeds te doen om de gerechtigheid van Christus, om het bloed? Hoe verzadigd te worden? Hoe te zullen schuilen achter het bloed. Moet u inleven rampzalig te zijn? Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Nee, die honger maakt hen niet zalig. Maar de Leraar spreekt hen zalig, omdat die honger Gods eigen werk is. Zalig, omdat zij verzadigd zuilen worden. Zalig, omdat God het wil. Zalig, om de verdienste van Christus. Zalig uit Zijn gerechtigheid! In welke weg? Daar gebruikt de Heere Zijn Woord en de sacramenten voor! Wat een verzadiging van vreugde als de Heere een geloofsoog op de Schoonste aller mensenkinderen geeft. Wat een verzadiging als een doemwaardige, in de tekenen van brood en wijn, gemeenschap met Hem mag oefenen door het allerheiligste geloof

Als dat gebeurt mogen zij iets ervaren van de verzoenende kracht van het bloed, de eeuwige gerechtigheid en de zaligheid (H.C. zondag 7). In welke weg? Van God geschonken, uit loutere genade, om de verdienste van Christus.

Jongens en meisjes, waar gaat jullie hart naar uit? Waarmee wil jij verzadigd worden....? Echt waar, beter dan dit tijdelijk leven is Gods goedertierenheid. Zoek toch eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid!

Hongert u naar een godsdienst zonder God? Hongert u naar een ontroerd gemoed? Het is voor eeuwig te kort. Of hebt u genoeg aan de honger? Genoeg aan uw ellende? Kunt u daarbij leven? Van ellende, honger en dorst valt toch niet te leven? Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

'/ Is de HEER' Die 't recht der armen. Der verdrukten gelden doet, Die, uit liefderijk erbarmen, Hongerigen mild 'lijk voedt. Die gevang'nen vrijheid schenkt. En aan hun ellende denkt.

Opheusden,

ds. G. Pater

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2005

De Saambinder | 12 Pagina's

Waar hongert en dorst u naar?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2005

De Saambinder | 12 Pagina's