Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CHRISTUS REGEERT! OOK OVER JOU?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CHRISTUS REGEERT! OOK OVER JOU?

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ondanks vervolging, ondanks tegenstand, heidendom en verdrukking regeert Christus. Maar wat merk je daarvan?

Er is zo weinig te merken dat Christus Koning is in de wereld. We zien alleen maar ellende, revolutie, opstand en uitingen van zondemacht. Het lijkt v/el of God Zijn handen van deze wereld heeft teruggetrokken en aan de duistere machten heeft overgegeven.

Regeert Christus?

Misschien zeg je na dezeibondsdag: „Ja, Christus regeert over Zijn Kerk, over deze wereld, over de goddelozen".

Mag ik dei vraag persoonlijker stellen? Regeert Christus ook over jou? Behoor je Hem toe? Of ben je nog onder de heerschappij van een ander? Ben je misschien nog onder de heerschappij van satan? Misschien voel je je helemaal niet geregeerd, Misschien voel je alleen maar een leven in volle vrijheid. Misschien is er rust in je hart. Je hebt het immers zo goed in deze wereld?

Om nu persoonlijk te zeggen dat Christus jou regeert, dat is nog al wat, want dan zou dat in je leven toch wel duidelijk merkbaar zijn. Maar... je kunt toch ook niet zeggen dat je door een boze macht geregeerd wordt, want dan zou er vv/'el wat anders zichtbaar worden. Je bent eigen heer en meester en je kunt je leven inrichten naar de inzichten die je zelf hebt gekozen.

Christus regeert over Zijn Kerk, Ja, zeg je, daarvan ben ik overtuigd, en satan regeert over de wereld en ik ben de baas over mezelf. Zegt de Bijbel dat ook zo?

Ds Bijbel tekent ons een andere werkelijkheid. Eens was er een tijd dat wij met Christus regeerden over al het geschapene. Maar er is een vreselijke werkelijkheid in ons leven gekomen. We hebben onze Koning vaarwel gezegd. We hebben geluisterd naar de verlokkingen van een andere koning, We hebben satan gehoor gegeven. Hij heeft ons een nog heerlijker en uitnemender koninkrijk voorspeld dan we bij Koning Jezus hadden.

We hebben tegen God gezegd dat we geen lust aan Zijn wegen hadden en we zijn een andere koning gaan dienen. Dat heeft Adam gezegd en na die tijd zijn wij hem dat automatisch na gaan zeggen.

Dat hebben je ouders beleden toen zij je hebben. laten dopen. Ze hebben gezegd dat zij met jullie in zonden ontvangen en geboren zijn en dat wij daarom kinderen des toorns zijn, zodat we in het rijk van God niet meer kunnen komen. Die weg is afgesloten. Moedwillig hebben wij onze vroegere Koning vaarwel gezegd. Vrijwillig dienen wij de satan. En we plukken daarvan dagelijks de vruchten. Onder de heerschappij van satan voelen

we ons volledig vrij. We mogen onze gang gaan. Hij openbaart zich helemaal niet als een wrede vorst, maar veel meer als een vredevorst. Dat hij een tiran zou zijn, daarvan merken we niets. Dat hij in ons hart zetelt is toch niet' te merken?

Wat moet het een belediging voor onze vroegere Koning geweest zijn, toen wij Zijn Koninkrijk verlieten en de dienst van satan kozen boven Zijn dienst. Zou het niet begrijpelijk geweest zijn als God gezegd zou hebben: En ga nu maar voort. Ik laat je in die weg die je zelf hebt gekozen. Dien de satan dan maar gerust je leven lang, ja tot in je dood toe.

Maar... nu het wonderlijke. Toen er verlegenheid ontstond in de hemel en God de Vader zei: Hoe zal Ik ze zetten onder de kinderen, zij die van Mij zijn afgeweken. Hoe zal Ik ze hun oude vaderland weer teruggeven? Toen kwam Christus. Hij heeft gezegd: Vader, Ik zal ze terugkopen, met de prijs van Mijn bloed. Ik zal de hemel verlaten en de aarde tot Mijn woonplaats hebben. Ik zal de gestalte van een dienstknecht aannemen. Ik zal Mijn leven geven zodat die af zwervers die een eigen weg gekozen hebben terug kunnen keren onder Mijn heerschappij. In Mijn opstanding zal ik de kinderen die Gij Mij gegeven hebt, mee doen opstaan en in Mijn hemelvaart neem Ik de Mijnen mee en ik stel ze U voor, zonder vlek of rimpel.

Wat een genade!

Wij kunnen daardoor weer van koning veranderen. Christus is triomfator. We kunnen weer onder Zijn heerschappij terugkeren. Daarom beleden je ouders bij je doop wel dat wij in het rijk van God niet kunnen komen, maar er kwam nog wat achter: tenzij we van nieuws geboren worden.

Het kan dus toch weer. Dankzij Christus. Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde. Hij triomfeert! Hij regeert!

God heeft Zijn ambassadeurs gezonden om het je bekend te maken. Hij heeft Zijn brief uit de hemel aan jouw gegeven: Zijn heilig Woord.

Hij heeft je apart gezet. Hij komt met de aanbieding van Zijn genade tot mensen die in de macht van de satan leven. Hij laat je niet met rust, maar hij wil je terug hebben. Wat is een Koning zonder onderdanen?

De satan is daar woedend om, maar hij kon niet verhinderen dat God Zelf je apart heeft gezet. Hij heeft je op het erf van Zijn verbond doen geboren worden. Satan kon niet verhinderen dat God Zijn beloften verzegelde aan je voorhoofd: Ik wil jou tot een God zijn! Is dat geen wonder? Is dat geen stukje verkiezing?

Je bent gedoopt

Je bent gedoopt in de: Naam des Vaders. Dat wil zeggen dat Hij jou van alle goed verzorgen en alle kwaad van je weren of ten besten keren wil.

Toen je gedoopt bent in de Naam des Zoons heeft Hij je gezegd dat Hij je wil wassen in Zijn bloed, zodat je van je zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gesteld wordt.

Toen je gedoopt werd in de Naam van de Heilige Geest heeft Hij gezegd dat Hij je wil heiligen tot een lidmaat van Christus en je de afwassing van je zonden en de dagelijkse vernieuwing van je leven wil schenken.

Zo wil Christus over jou regeren.

Wat heeft Hij daar een moeite voor gedaan. Rijk zijn de beloften die Hij je in je doop verkondigt. Maar zwaar zijn ook de eisen die Hij daarmee op je legt. Als je je door Hem laat regeren, vraagt Hij nieuwe gehoorzaamheid. Dan moet je de dienst van koning satan opzeggen en alleen Christus aanhangen, betrouwen en liefhebben. Dat betekent de wereld verlaten, je oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen.

Hoe is dat mogelijk? Hoe kunnen wij Hem zo in ons leven laten regeren? Dat kan niet! Dat is onmogelijk van onszelf!

Wat Hij eist kunnen wij niet geven, maar Goddank. Wat wij zelf niet kunnen, kan. Hij ons geven.

Vind je het moeilijk om zo in Zijn dienst te treden? Voel je hoe in je eigen hart allerlei machten zich daartegen verzetten? Hoe je eigenlijk zelf de grootste vijand van God bent?

Wat Hij eist kan Hij schenken! Dat heeft Hij in de doop ook beloofd. Daarom mogen we met. Augustinus bidden: „Heere, schenk wat Gij beveelt', zo zult Gij niet vergeefs bevolen hebben".

Regeert Christus over jou?

Dan krijg je hier op aarde een grote taak. Als je een onderdaan van Hem zijn mag, mag je ook Zijn Naam dra-

gen, dan mag je een christen heten. Dat is adeldom!

Dat betekent dat je Zijn zalving deelachtig bent. Dat je net als Hij gezalfd bent tot profeet, priester en koning.

Profeet

Dan mag en moet je als profeet Zijn Naam belijden, niet alleen als je openbare belijdenis doet in het midden van de gemeente, maar dagelijks. Dat moet je doen met daden en met woorden. Zo hartstochtelijk als je je vorige koning hebt gediend, zo vurig mag: je dan je nieuwe Koning dienen. Dan kom je voor Hem op. Elke belediging van Hem treft je in het diepst van je hart als majesteitsschennis. Want Hij is jouw Koning geworden en dan spreek je alleen maar goed van Hem. Dan bestrijd je ook alles wat tegen Iiem ingaat. Dat vraagt ook jouw gehoorzaamheid aan Zijn wet: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

Wie kan zo profeet zijn? Dat kan alleen als een andere Grote Profeet je daartoe kracht geeft.

Priester

Als je Christus' zalving deelachtig bent, dan moet en mag je als priester jezelf Hem tot een levend dankoffer offeren. Dan mag je je leven wijden aan de II eer e.

Neem mijn leven, laat het Heer Toegewijd zijn aan Uw eer.

Dat betekent ook dat je in een nieuw godzalig leven moet wandelen, zodat ze het aan je kunnen zien dat je nu een andere Koning dient en dat Christus over jou regeert. Je staat nu in Zijn dienst. Dat is merkbaar in je kleding, in je taalgebruik, in je houding onder het gebed en het lezen van Gods Woord, in je houding in Gods huis, maar ook in je houding in het warenhuis, in de trein, op straat. Zoals iemand van het Leger des Heils kenbaar is aan het uniform, zo moet jij ook herkenbaar zijn in je levensopenbaring.

Dat betekent ook wel eens smaadheid dragen soms voor achterlijk versleten worden. Dat betekent dat niet alles meer om je eigen ik draait, maar dat je jezelf aan Hein gewillig mag onderwerpen. Dat betekent ook dat als het niet gaat in je leven zoals je wenst, je dan zegt: Heere U regeert ook in mijn leven, mag ik het dan in Uw handen leggen?

Koning

Als je Christus' zalving deelachtig bent dan moet en mag je als koning strijden tegen .de zonde en de duivel, tegen je vroegere leven en je vorige koning. Dat kost moeite. Dat betekent dat je je oude natuur moet onderdrukken, er tegen moet vechten en moet doden.

Dat betekent dat je een nieuw godzalig leven moet wandelen. Dat geeft strijd naar binnen: de zondemacht blijft de kop opsteken. Dat geeft ook strijd naar buiten: allerlei duivelse machten proberen je te beïnvloeden.

Welke wapens heb je in die strijd nodig? De wapenrusting die de Koning-Zelf heeft, gegeven: het geloof, het gebed en het Woord van God. Want waar het Woord van de Koning is, daar is heerschappij. Ook in jouw leven?

Uw Koninkrijk kome

Als je Zijn zalving deelachtig bent, kun je in Zijn kracht alleen dat wondere ambt van profeet, priester en koning vervullen.

Is de dienst van deze Koning nog niet aantrekkelijk voor je geworden? Ondervind je in je hart nog steeds weerstand om die Koning te .dienen?

Wat een rijke schatten en gaven heeft Hij beloofd aan die Hem willen dienen. Daarom als je ervan overtuigd bent dat alleen dat Koninkrijk toekomst heeft, zoek dan eerst dat Koninkrijk en zijn gerechtigheid.

Hij is het zo waard en je bent er zelf zo goed mee. Als je je onder Zijn vaandel wilt scharen, behoef je niet bang te zijn, want hij gaat aan de spits. Hij zal leiden tot de dood toe, ja zelfs daar door heen.

Bovendien is er een rijke belofte aan verbonden. Je mag dan hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regeren.

Bid dan die Koning of Hij Zijn koninkrijk in jouw hart wil vestigen en het rijk van de satan in jouw hart wil afbreken.

Uw Koninkrijk koom' toch o Heer, Ai werp de troon des satans neer, Regeer ons door Uw Geest en Woord. Uw lof word' eens alom gehoord, En d' aarde met Uw vrees vervuld totdat G' Uw rijk volmaken zult.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1980

Daniel | 28 Pagina's

CHRISTUS REGEERT! OOK OVER JOU?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1980

Daniel | 28 Pagina's