Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En God schiep de mens naar zijn Beeld (Gen 1:26)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En God schiep de mens naar zijn Beeld (Gen 1:26)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag: Wat is de zin van het leven?

Als we de vraag wat de zin van het leven is, proberen te beantwoorden, ontdekken we dat deze deel uitmaakt van een nog meer omvattende vraag: waarom heeft God alles geschapen? Niet omdat God het schepsel nodig had. Zonder het schepsel is en heeft de drieënige God alles waarmee Hij eeuwig zalig is. Hij heeft niet nodig gediend te worden door een mens of enig ander schepsel.

Maar de Heere wil Zijn heerlijkheid naar buiten uitstralen. Met dit doel heeft Hij hemel, aarde, engelen, mensen en dieren geschapen. Elk schepsel heeft zijn kenmerkende vorm, zijn typisch bestaan en ambt gekregen om God te dienen (Ned. Geloofsbelijdenis, artikel 12).

Temidden van al het geschapene heeft de mens een unieke plaats gekregen, zelfs boven de engelen. God heeft de mens naar Zijn beeld geschapen. Zoals je weet bestaat dit beeld in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Dat wil zeggen: de mens kreeg de mogelijkheden mee om drie ambten te vervullen. Hij was profeet, priester en koning. Als profeet was zijn opdracht God te kennen en te belijden. Als schepsel begaafd met verstand (redelijk schepsel) en moreel besef (zedelijk schepsel) was het zijn roeping bewust de Heere groot te maken temidden van een volmaakte omgeving van andere schepselen. De kennis van het Goddelijke Wezen, de ervaringen van Gods liefde, de doelmatigheid en schoonheid van de schepping zouden voor de mens steeds aanleiding zijn om de Heere met hart en stem te loven en te prijzen. Denk aan het gezang van de verlosten in de hemel.

Als priester zou de mens met een hart vol liefde zichzelf en alles waarover hij de beschikking had, volkomen aan de Heere toewijden. Steeds zou het besef in hem leven: , , Ik ben er voor de Heere''. Heel het leven zou voor hem zijn: gebed, dank en zelfovergave. De schepping zou een tempel zijn en de mens hogepriester. Alles in volkomen reinheid, heiligheid.

Verder zou hij koning zijn onder God. Koninklijke waardigheid zou hij uitstralen. Hij was onderkoning over de schepping. De levende schepselen zouden zijn gezag graag erkennen. De mens zelf en zijn handelen zouden gekenmerkt zijn door gerechtigheid, voorde volle honderd procent, naar God toe, naar de schepselen toe en in betrekking tot zichzelf. Dit alles bepaalde de zin van het leven van de ongevallen mens. Dit moest nu niet anders zijn maar de situatie is door de val grondig gewijzigd.

Nu wordt een mens geboren zonder Gods beeld. Hij is zijn ambten kwijt. In plaats van een profeet is hij gelijk aan het veulen van een woudezel: lomp, dwaas en ontembaar. In plaats van priester te zijn, waant hij zichzelf God bij de gratie van satan, de god dezer eeuw. In plaats van koning is hij slaaf van satan, zonde en zijn hartstochten. Al met al een verachtelijk schepsel. Wat is nu de zin van dit leven? Om te beginnen: HERSTEL! Eerst moet Gods beeld in een mens hersteld worden. Dat begint in de wedergeboorte. Naarmate dit gebeurt, wordt de mens in zijn drie ambten hersteld. Wat dat betekent, kunnen we lezen in vraag en antwoord 32 van de Heide/berger. Christen-zijn betekent gezalfd zijn met de

Heilige Geest om de drie ambten uit te voeren, nu in de staat van gedeeltelijk herstel en straks volmaakt.

Profeet-zijn om God Drieënig te kennen, Hem in een boze wereld te belijden, getuigen te zijn en straks volkomen voldoen aan de oorspronkelijke doelstelling.

Priester-zijn om een biddend en een dankend leven te hebben, zichzelf aan de Heere steeds op te offeren in een heilig leven, voorbidder zijn voor zijn medemens en zegen te verspreiden in woord en daad. Straks eeuwig offeranden van lof en dank aan God te brengen, ook in gezang. Koning-zijn om tegen de duivel en de zonde te strijden, het recht te betrachten naar God en mensen toe, met Gods kracht over zichzelf te heersen en van de waarheid getuigenis te geven (Joh. 18 : 37). Straks met Christus over alle schepselen regeren.

Misschien heb je je vraag naar me gezonden omdat je jezelf afvraagt: , , Heeft mijn leven nog zin? Waarvoor leef ik eigenlijk? " Wellicht omdat je in mensen en/of in jezelf zeer teleurgesteld bent. Wat kan ik je dan raden? Ga op de knieën en vraag of je God en jezelf mag leren kennen. Dan zul je met de Heere nooit teleurgesteld uitkomen. Wie wel in de Heere teleurgesteld meent te zijn, heeft de Heere en zichzelf niet gekend en had dan nog te veel rechten. Maar wie als een rechteloze de Heere te voet mag vallen is nog nooit beschaamd uitgekomen. Zou je het niet eens proberen?

Lees 1 Samuël 6 eens. Maak je eens een voorstelling van de ark tussen de garven op die stralende oogstdag. De zon scheen op de gouden ark en het koren ving de weerkaatste stralen op. Zo geeft de komst van Christus in het persoonlijke leven glans aan de dagelijkse dingen en wordt men dankbaar dat men leven mag. Door, om en voor Hem. Wat een rijk en zinvol leven.!

Iz. den Dekker

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1987

Daniel | 33 Pagina's

En God schiep de mens naar zijn Beeld (Gen 1:26)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1987

Daniel | 33 Pagina's