Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tekenen van Christus' toekomst 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tekenen van Christus' toekomst 3

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Mattheüs 24 : 24

Denk inmiddels niet, dat het doen van grote tekenen en wonderheden de enige dingen zijn, die de komst van Christus voorafgaan. De Heere Jezus spreekt van oorlogen en geruchten van oorlogen. Och, zult ge zeggen, oorlogen zijn er altijd geweest.' Nu, dit is waar, maar naarmate de toekomst van de Zoon des mensen genaakt, naar die mate zal het zwaard van de ruiter op het rode paard flikkeren in steeds feller gloed.

De oorlogen zullen in steeds grotere omvang worden gevoerd. In de oorlog wordt de mens het masker van zijn gezicht weggerukt. Dan blijkt het egoïsme in de mens. Sommigen zakken tot een peil, lager dan het peil der dieren. Denk maar aan de sadisten van de beide wereldoorlogen die achter ons liggen. In de oorlog wordt de gruwelijkheid van de werking der zonde gezien. Let op de voortschrijding der techniek.

Hoe zal het er in een derde wereldoorlog uitzien? We weten het niet, we kunnen alleen maar huiveren bij de gedachte dat de ruiter op het rode paard macht gegeven wordt om de vrede van de aarde weg te nemen.

De Heere Jezus spreekt vervolgens van een toenemen van de haat van de volkeren onderling: „Want het ene volk zal, tegen het andere volk opstaan en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk". En dat allemaal ondanks de schoon klinkende woorden en ondanks de konferenties die gehouden worden. Men spreekt van , , bevriende naties", men lees van staatsiebezoeken over en weer en ondertussen bespioneert men elkaar op een intense wijze, die zijn weerga in de geschiedenis niet vindt.

Er zullen ook hongersnoden zijn. Johannes zag een zwart paard en die daarop zat, had een weegschaal in de hand. Hij hoorde een stem in het midden van de vier dieren, die zeide: Een maatje tarwe voor één penning en drie maatjes gerst voor één penning. Een penning was het normale dagloon en een maatje tarwe was het rantsoen voor één man. We kunnen hieruit afleiden dat het voedsel duur zal zijn en tevens gerantsoeneerd.

Zijn we de distributietijd vergeten? Wat is toch de oorzaak van al die honger en kommer? Het avondmaalformulier zegt: de zonde! Maar Christus nam voor al de Zijnen de oorzaak van onze honger en kommer weg. Welzalig is hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven.

De Heere Jezus noemt verder de pestilentiën. Deze zullen de hongersnood vergezellen. De ziener op Patmos zag een vaal paard en die daarop zat, zijn naam was de dood, en de hel volgde hem na.

Vreselijk gezicht en vreselijk gericht! De bezoldiging der zonde is de dood. Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, welke doorgegaan is tot alle mensen. Wij bloeien op de graven van ons voorgeslacht. Maar: Straks zal 't nakroost ons bewenen, 't mensdom valt als blaad'ren af.

Jesaja hoorde een stem, die zeide: roep! En Jesaja zeide: wat zal ik zeggen? Dit: alle vlees is gras en al zijn goedertierenheid als een bloem des velds; het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des Heeren daarin blaast; voorwaar het volk is gras.

Johannes hoorde op Patmos ook een stem, die zeide: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, en Die leef en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid, amen.

Er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen. De aarde zucht onder de vloek, zij brengt doornen en distelen voort. Als de aarde beeft, is dat Gods hand, die het aardrijk aanraakt. Zijn Goddelijke kracht vaart dan door Zijn schepping.

Toen God kwam in de woestijn tot Zijn volk Israël, beefde de berg Sinaï. Toen Christus Zijn verlossingswerk volbracht had, sidderde de aarde, en toen Hij opstond, geschiedde er snellijk een grote aardbeving. Het ganse schepsel zucht en is in barensnood tot nu toe.

Hoort ge daarin niet Zijn stem? Want Hij komt. Hij komt, om d' aard te richten. De wereld in gerechtigheid. Satan zal met inspanning van al zijn krachten de eindtriomf van Vorst Immanuël trachten onmogelijk te maken. De woede van de vijand zal zich richten tegen de kerk. Maar dan zal ook uitkomen wat edel metaal is en wat niet. Dan zullen velen geërgerd worden en zullen elkander overleveren en elkander haten. Het kostelijke zal dan van het snode onderscheiden zijn.

Beef, gij die de christennaam draagt en in werkelijkheid een vijand 'zijt. Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van de hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. En alsdan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des mensen. Dit teken zal zijn de grote heerlijkheid waarin Hij zal verschijnen. De Vorst van het heir des Heeren zal dan omstuwd zijn van hemelse heirlegers van reine engelen..

Tenslotte zal de tijd, die voorafgaat aan de komst van Christus, gelijk zijn aan de dagen van Noach. Er was in Noachs dagen geen vreze Gods. De mensen in die dagen leefden zorgeloos en onbekommerd hun eigen leven. Men lachte om die prediker der gerechtigheid. Dit is zo doorgegaan tot de dag toe in welke Noach in de ark ging. Toen zijn de aangezichten betrokken als een pot, toen heeft de Heere Zelf de deur achter Noach gesloten.

O, waakt dan, want gij weet niet in welke ure uw Heere komen zal. Hoevelen zullen dan menen in te gaan en niet kunnen. Hoevelen zullen ook dan nog „Heere Heere" roepen en zich beroepen op de tekenen en wonderen, die zij gedaan hebben. Zij hebben echter de wil des Vaders niet gedaan.

Welgelukzalig zijn ze, die het pad des levens is bekend gemaakt. Verzadiging der vreugde is bij Uw aangezicht; liefelijkheden zijn in Uw rechterhand, eeuwiglijk.

Zeist

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1967

De Saambinder | 4 Pagina's

Tekenen van Christus' toekomst 3

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1967

De Saambinder | 4 Pagina's