Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijden in een terreinauto: een nieuwe rage

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rijden in een terreinauto: een nieuwe rage

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo'n vijfjaar geleden waren ze er nog nauwelijks, maar tegenwoordig zie je ze haast overal: de stoere terreinauto's van de merken Nissan, Toyota, Daihatsu en Landrover. Met hun grote wielen, dikke bumpers en brede spatborden zien ze er zeer indrukwekkend uit. Rijden in terreinauto's is een nieuwe rage geworden in Nederland en het bezitten ervan een nieuw soort statussymbool. Wie op autogebied iets opvallends wil hebben en zich wil onderscheiden van de rest, die koopt tegenwoordig een terreinauto, met liefst zo veel mogelijk accessoires.

Terreinauto's, ook wel aangeduid als 4x4's of 4WD's, zijn eigenlijk auto's die bedoeld zijn om op onverharde wegen en in het terrein te rijden. De wagens zijn daarvoor hoger op de poten gezet en uitgerust met aandrijving op alle vier wielen. De wielen, assen, bumpers en spatborden zijn extra verstevigd, zodat ze bij ruig terreinwerk best tegen een stootje kunnen. In feite bestaan er voor dit soort auto's nauwelijks beperkingen voor wat de ondergrond betreft. Ze kunnen vrijwel overal door en over: hard zand, los zand, modder, sneeuw; een echte terreinauto staat nergens voor. Je kunt ermee door bossen, heidevelden en duingebieden rijden en op plaatsen komen die normaal alleen te voet bereikbaar zijn.

Verboden
In Nederland zijn echter nauwelijks terreinen waar je met een auto zomaar door bossen, duinen of over het strand mag crossen. Vrijwel alles wat buiten de verharde wegen ligt is verboden gebied voor vierwielige motorvoertuigen. En op normale wegen heb je de speciale voorzieningen die op terreinauto's zitten helemaal niet nodig. Toch neemt de verkoop van terreinauto's haast explosieachtig toe. Wat is de reden van deze eigenaardige ontwikkeling? Eén van de bedrijven die de opkomst van de terreinauto van het begin heeft meegemaakt en een flinke graankorrel meepikt in deze markt is Selles Auto's te Kamperzeedijk, een klein plaatsje tussen Kampen en Genemuiden. Volgens directeur Bert Selles worden de meeste terreinauto's inderdaad nauwelijks voor het echte terreinrijden gebruikt. Hij schat dat van alle terreinauto's die er tegenwoordig verkocht worden negentig procent nooit van de verharde weg afkomt. Dat er dan toch zo veel belangstelling voor is, is vooral vanwege het aparte uiteriijk van dit soort auto's. Ze worden gekocht door mensen die willen opvallen en nou eens een heel andere auto willen rijden dan de buurman. ,, We staan er soms zelf van te kijken," zegt Selles, ,,wat je met de kopers van dit soort auto's meemaakt. Om één enkel voorbeeldje te noemen: Vorige week was hier een hotelhouder uit Amsterdam, die ronduit zei dat hij de opvallendste auto van Amsterdam wilde hebben. Dus bestelde hij een Nissan Patrol in veriengde uitvoering, waar hij letterlijk alle accessoires bij bestelde die wij in de prijslijst hebben. Toen vroeg hij nog of er niet meer extra's te krijgen waren. Ik vertelde hem dat we een speciale zonneklep boven de voorruit en een nieuw dashboard aan het ontwikkelen waren, maar dat die nog in een experimenteel stadium waren. Die onderdelen wilde hij er toen perse bij hebben en ook een speciale striping die we nog niet eerder hadden toegepast. Al met al kwam er voor zo'n 35.000 gulden aan extra's op de auto, die „kaal" al 49.000 gulden kost. En die prijzen zijn exclusief BTW en afleveringskosten. En zo hebben we tientallen van dit soort klanten, "zegt Selles.

Accessoires
Selles verkoopt per jaar zo'n 350 Nissan Patrols, waarvan het merendeel met een groot aantal accessoires wordt uitgerust. Het gaat dan om spatbordverbreders, treeplanken, stevige bumpers, koeievangers en elektrische lieren, die gretig aftrek vinden. Ook de peperdure brede banden met lichtmetalen velgen, die speciaal voor Selles gegoten worden (prijs ƒ 3.200,- excl. BTW) zijn veel gevraagd. ,,Toch is de stijgende belangstelling voor terreinauto's maar voor een klein deel, misschien een kwart, toe te schrijven aan de echte „freaks", zoals wij ze noemen," zegt Selles. ,,Het grootste deel van de terreinauto's verkopen wij aan zakenmensen en aan kleine ondernemers, die ontdekt hebben dat zo' n terreinauto een heel veelzijdig voertuig is en de aanschafervan verschillende fiscale voordelen oplevert. Als je het zo' n tien jaar geleden over een terreinauto had, dan dachtje meteen aan een Landrover. Dat was voor honderd procent een pure terreinauto, die buiten de gebaande wegen behoorlijk z'n mannetje stond. Maar op de verharde weg was het een stug, oncomfortabel en lawaaiig voertuig, dat bovendien niet harder wilde dan zo'n 80 km/u. Als je nu tegenwoordig een terreinauto neemt als de Nissan Patrol, dan heb je een auto waarmee je in het terrein alle kanten uit kunt, maar die ook heel comfortabel rijdt op de verharde weg en vanwege z' n zescilinder motor prima prestaties levert.''

Veelzijdig
,,De terreinauto van tegenwoordig is echt een multipurpose auto; je kunt hem door de week gebruiken voor je werk, in de vakantie voor recreatieve doeleinden en 's zaterdags voor het boodschappen doen. En je vrouw kan er ook prima mee overweg dankzij de makkelijk bediening. Een groot voordeel van een auto als de Patrol is verder dat hij aanhangers kan trekken tot 3500 kg. Bij normale personenauto's is dat op z' n hoogst 2000 kg. De Patrol wordt daardoor ook veel gebruikt door marktkooplui, visboeren, paardehandelaren en dergelijke om hun marktkramen en paardetrailers door het hele land te trekken.''
En dan het fiscale voordeel: De meeste terreinauto's zijn als normale personenauto maar ook als bedrijfsauto met grijs kentekenbewijs leverbaar. Als bedrijfsauto is er in plaats van de achterbank een vlakke laadvloer gemonteerd, waardoor de auto officieel een bedrijfsauto is geworden. Dat heeft het voordeel dat er over de aanschafprijs geen BVB (bijzondere verbruiksbelasting) hoeft te worden betaald. Ondernemers kunnen bovendien de BTW trekken en gebruik maken van de WIR (wet op de investeringsrekening), waardoor ze aanzienlijk op de aanschafkosten kunnen besparen. Als ze de auto ook privé willen gebruiken, krijgen ze bovendien geen last van de 20%-bijtelling voor de inkomstenbelasting, omdat de Patrol officieel een ,,vierwielige vrachtauto" en geen personenauto is.

,,Van het geld dat ze uitsparen willen de meesten graag wat gebruiken om hun auto wat extra's mee te geven," zegt Selles. Vrijwel iedere klant bestelt de spatbordverbreders, de treeplanken en de extra verstevigde bumpers. Wie het extra mooi wil maken, koopt ook de speciale koeievanger voorop (eigenlijk alleen bedoeld voor het rijden door oerwouden), de brede banden met lichtmetalen velgen, extra verstralers en mistlampen, donker getint glas en een speciale kleurbehandeling in ,,two-tone".

Goede zaken
Selles Auto's in Kamperzeedijk is momenteel één van de belangrijkste dealers van Nissan. Van de duizend Patrols die de importeur jaarlijks verkoopt gaan er 350 via Selles. ,,Dat komt vooral vanwege de accessoires, die wij zelf voor de Patrol hebben ontwikkeld," zegt Selles. ,,Omdat wij ons van het begin op het standpunt hebben gesteld alleen het allerbeste materiaal aan te willen bieden, krijgen wij klanten uit het hele land. Dat de prijzen dan wat hoger zijn dan voor de normale fabrieksaccessoires is voor deze groep kopers van weinig belang." Omdat er weinig concurrentie is, gaan de zaken bijzonder goed; vorig jaar had Selles een omzetstijging van 85 procent. Op dit moment is Selles bezig speciale accessoires te ontwikkelen voor de,, King- Cab", een nieuwe pick-up met vierwielaandrijving die kort geleden door Nissan op de markt is gebracht. Met speciale spatbordverbreders, ,,side-skirts" en extra brede banden wordt ook dit een heel bijzonder voertuig. Als de verkoop ervan goed loopt, is Selles van plan een apart bedrijfje op te richten voor de ontwikkelng van accessoires voor terreinauto's. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland denkt hij dat daar veel belangstelling voor zal zijn. „Van deze ontwikkeling is het einde nog lang niet in zicht. "

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 april 1986

Terdege | 64 Pagina's

Rijden in een terreinauto: een nieuwe rage

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 april 1986

Terdege | 64 Pagina's